En aïllament, la conciliació és cosa de tothom

La situació actual de confinament per la pandèmia del coronavirus, ens obliga a adaptar-nos a un nou escenari
Arcoiris en una casa italiana © UNICEF/UNI313475/Diffidenti

   "Conciliar: Conformar, fer concordes o compatibles dos o més elements que són o semblen contraris."

 

En aquests dies, moltes famílies senceres estaran a casa, en una situació insòlita, en la què tots interactuaran de manera diferent, aprendran coses noves o, en alguns casos, desaprendran alguns dels anteriors hàbits i costums. El balanç final pot tenir elements molt positius, però potser també negatius i, en gran mesura, dependrà de la capacitat de tots (petits i grans) per adaptar-nos a la situació, donar suport a altres i conciliar les nostres diferents responsabilitats, necessitats i expectatives. 

En temps d'aïllament social, tots els membres de la família juguen un paper fonamental per a poder conciliar millor. L'edat no és un problema: en la mesura de les nostres capacitats, tots i totes podem aportar, ja sigui ajudant els altres, evitant que es sobrecarreguin de tasques o donant ànims. Tots i totes tenim una oportunitat única per enfortir el vincle familiar. No obstant això, fer-ho mentre intentem atendre les nostres obligacions laborals, acadèmiques i domèstiques, pot suposar un repte enorme. Es podria dir que la conciliació ja no és el que era abans d'aquesta crisi i necessitem abordar aspectes nous o reenfocar d'altres que potser abans vèiem de manera diferent, per exemple:

  •  Compaginar el teletreball i l'educació a distància o, més difícil encara: abordar el tancament dels centres educatius en una llar on els adults treballen en serveis essencials i no romanen a casa gran part del temps.
  •  Conciliar treball, estudis, temps lliure i tasques domèstiques: establir rutines, responsabilitats i horaris per compartir el pes del manteniment de la llar entre tothom, inclosos els infants.
  •  Dur a terme el seguiment de les tasques escolars a distància en una llar on no hi ha ordinadors, connexió a internet o una tablet o smartphone a disposició dels estudiants.
  •  Buscar alternatives de suport educatiu en llars  on els adults no poden fer el seguiment de les tasques, bé pel seu nivell d'estudis o perquè els infants presenten necesitats educatives especials.
  •  Mantenir les rutines familiars quan un membre de la família ha contret el virus i es troba aïllat dins el domicili, especialment en cases molt petites.
  •  La cura dels nens i nenes quan els seus pares o curadors es posen malalts i la seva protecció, si cal que siguin ingressats en un hospital.

El pes d'aquests nous reptes de conciliació no pot recaure només sobre les famílies. Algunes coses, com les tasques domèstiques o el suport escolar, es poden repartir entre els seus membres, però altres suposen un nou esforç pel què cal estar preparat i pot ser difícil. Les famílies necessiten suport de les institucions educatives, dels serveis socials o de les empreses on treballen els adults.

COVID-19: Nuevos retos para la conciliación familiar

 

Quin suport podem donar des del centre educatiu?

El paper de l'escola com a agent comunitari és especialment important en moments de crisi. L'escola és un entorn d'ensenyament-aprenentatge, però també és un lloc de socialització i protecció de la infància, un centre de treball i un vincle entre la comunitat escolar i el municipi, els serveis socials, les associacions o les empreses locals. Aprofitar aquest potencial que té l'escola per connectar a diferents agents clau en favor de la infància pot ser clau per ajudar les famílies més vulnerables en aquesta situació

Algunes iniciatives que ja estan tenint lloc en moltes localitats tenen una relació directa amb la protecció dels drets de la infància. Alguns exemples:

  •  Supervisió nutricional de l'alumnat que depenia de beques menjador.
  •  Coordinació amb plataformes de suport veïnal per a l'atenció de l'alumnat més vulnerable a travès d'educadores i educadors socials.
  •  Contacte amb els serveis socials i la policia municipal per fer seguiment de la situació familiar de l'alumnat en risc de desprotecció.
  •  Provisió de metodologies alternatives per a l'alumnat mancat d'ordinador o connexió a Internet a fi de que no perdin el ritme.

Però, aquesta és una situació tan nova que les millors solucions potser encara estan per arribar. Tens idees per impulsar el dret a l'educació en aquets temps incerts? Pots compartir-ho en xarxes mab el #educaCOVID19

També ens pots ajudar a conèixer el teu punt de vista si participes en l'enquesta per a docents que hem preparat sobre l'educació i la COVID-19. Gràcias!

 

Ir a la encuesta

 

 

Todo va a salir bien

#educaCOVID19

La COVID-19 està tenint un impacte molt important en el dret a l'educació de milions d'estudiants, en els docents i centres educatius i les famílies. Calen solucions innovadores, recursos i temps, però també paciència i bona voluntat. Junts podem superar aquest sotrac educatiu i convertir-lo en una oportunitat d'aprenentatge. Fem que tot vagi bé!

Descobreix més