Diàlegs per Reimaginar l'educació: Catalunya

El Conseller d'Educació de la Generalitat de Catalunya, Josep Bargalló Valls, ha conversat amb UNICEF en el marc de la iniciativa Reimaginar l'Educació i ha compartit els principals aprenentatges d'aquest primer trimestre del curs, a punt de finalitzar, i altres temes que se li han plantejat.
Diálogos para Reimaginar la Educación: Catalunya

L'educació és un "servei públic essencial"

El conseller Bargalló va destacar com a primer aprenentatge que l'educació és un "servei públic perquè és un servei essencial" per donar resposta a la crisi comunitària i va assegurar que "s'ha demostrat com una eina eficaç, una eina útil, no només per tot allò que té d'aprenentatge, de continguts, d'habilitats, d'actituds sinó també pel que té de suport a la cohesió a la comunitat, de resposta a les necessitats de les famílies, de resposta a l'educació afectiva a l'alumnat, a la socialització de l'alumnat".

Durant la conversa, Bargalló ha explicat també "l'existència a Catalunya de plans i protocols en casos d'emergència de catàstrofes naturals o d'accidents industrials però que no hi havia plans d'actuació davant emergències de salut pública" i ha afegit que "els diferents plans de contingència que es van implementar van anar variant com la mateixa extensió i coneixement de la pandèmia el que ha portat a afirmar que la primera mesura que es va prendre de tancament de les escoles no ha de ser la primera mesura a prendre sinó l'última, fins i tot en situacions de confinament total, l'escola ha de romandre oberta per als fills i filles dels treballadors essencials i per a l'alumnat més vulnerable".

"En aquest traspàs d'informació s'ha anat readaptant per mantenir els centres educatius oberts, fins i tot en el pitjor moment del segon brot de la pandèmia, a finals d'octubre, on entre el 98% i 99% de l'alumnat de Catalunya tenia classe presencial". En aquesta línia, Bargalló va agrair la feina feta des del Departament de Salut Pública, que "ha donat les indicacions, a la comunitat educativa, a les direccions dels centres, al professorat, les famílies i l'alumnat que han treballat en això".

En relació a l'estratègia pedagògica que es duia a terme en cursos anteriors, el conseller Bargalló va manifestar que no s'ha de continuar desenvolupant en el curs actual i que s'ha de readaptar no només per millorar sinó també a causa de les circumstàncies. I va assenyalar que el que s'està treballant des del Departament i des dels mateixos centres són "aquests elements més estrictament pedagògics de com aconseguir que ni els efectes de la pandèmia ni les mesures sanitàries suposen una regressió en els processos de millora que s'estaven vivint sinó fins i tot els incrementin ".

També s'ha referit a noves mesures que ja es van a adoptar de forma permanent, com la ventilació o l'entrada i sortida seqüencials en temps i espai de l'alumnat. I especialment emfatitzar la idea que les escoles "no només són segures sinó que són un factor de seguretat per a l'alumnat i que el risc que contregui la pandèmia a l'escola és menor que fora d'ella". Bargalló ha destacat precisament que "aquest és un altre motiu pel qual han d'estar obertes, no només perquè són segures perquè dins no passa res sinó perquè, mentre estan dins de l'escola, l'alumnat té més seguretat que si està fora"

Durant la conversa, Josep Bargalló va manifestar amb contundència que "l'escola oberta és una mesura de conciliació laboral familiar així com també de conciliació de la xarxa emocional de la família". Josep Bargalló va finalitzar la seva intervenció referint-se a que "la consecució d'un Pacte per l'Educació precisa de la inclusió del màxim nombre possible d'actors de diferents comunitats" i que els motors han de ser institucions, com és UNICEF.


COVID-19: Reimaginar l'educació


COVID-19: Reimaginar la educación

Aquest document fa un repàs de 10 claus que fins ara no eren habituals en un debat educatiu, amb l'objectiu de fomentar una reflexió que ens permeti a tots encarar el curs amb els deures fets.

Les claus que presentem no són respostes a mida, sinó que serveixen com a punt de partida perquè cada comunitat educativa, cada centre i cada administració pugui desenvolupar les solucions que millor s'adaptin a les seves circumstàncies, que no són les mateixes en tots els casos.

 

Descarrega el PDF

 

Todo va a salir bien

#educaCOVID19

La COVID-19 està tenint un impacte molt important en el dret a l'educació de milions d'estudiants, en els docents i centres educatius i les famílies. Calen solucions innovadores, recursos i temps, però també paciència i bona voluntat. Junts podem superar aquest sotrac educatiu i convertir-lo en una oportunitat d'aprenentatge. Fem que tot vagi bé!

Descobreix més

Novedades sobre educación y coronavirus

La importància de la identificació primerenca

La importància de la identificació primerenca

La emergencia mundial provocada per la COVID-19 ha evidenciado la interconnexió que hi ha entre els drets de la infànci…

Salutacions sense contacte

Salutacions sense contacte

El coronavirus està canviant moltes rutines del nostre dia a dia, però que mantinguem la distància física no vol dir qu…

Educació en salut: quadern d'activitats i recursos

Educació en salut: quadern d'activitats i recursos

Propostes per promoure hàbits saludables des de l’escola i garantir el dret a la salut de tota la comunitat educativa

Els docents atorguen un aprovat general al curs 2019-2020, tot i que "el nou curs escolar es presenta incert"

Els docents atorguen un aprovat general al curs 2019-2020, tot i que "el nou curs escolar es presenta incert"

UNICEF Espanya va llançar una enquesta amb el propòsit de conèixer la nota que els docents li atorgaven al curs escola…

Els docents reimaginen el proper curs escolar

Els docents reimaginen el proper curs escolar: “L'escola ha de saltar els murs i arribar a tothom en les mateixes condicions"

Docents de diferents punts del país reflexionen sobre les lliçons apreses del curs escolar 2019-2020 per reimaginar el …

COVID-19: Reimaginar l'educació

COVID-19: Reimaginar l'educació

Aquest document fa un repàs de 10 claus que fins ara no eren habituals en un debat educatiu, amb l'objectiu de fomentar…

Aprendre de la pandèmia per reimaginar l'educació

Aprendre de la pandèmia per reimaginar l'educació

Si volem abordar el nou curs amb les màximes garanties és fonamental que extraguem una sèrie d'aprenentatges del que ha…

Uneix-te a la lliçó més gran de món en directe: 16 de juny

Uneix-te a la lliçó més gran de món en directe: 16 de juny

Dimarts vinent, a les 17h. se celebrarà la primera classe en línia de la "Lliçó més gran del món". La cita serà a YouTu…

7 claus per avaluar l'emprenta digital de l'educació durant el confinament

7 claus per avaluar l'emprenta digital de l'educació durant el confinament

El període de confinament ens deixa diverses lliçons, unes apreses i altres per consolidar. També ens deixa moltes preg…

Canvis en la convocatòria de la 4a edició de reconeixment de centres referents

Canvis en la convocatòria de la 4a edició de reconeixment de centres referents

La convocatòria de reconeixements corresponent al curs 2019-2020 s'ha vist també afectada per la pandèmia de la COVID-1…

Coronavirus: Cap al despatx de direcció!

Coronavirus: Cap al despatx de direcció!

De la capacitat dels equips directius dels centres educatius per interpretar aquests moments incerts dependrà, en gran …

 2 mesos d'confinament i de treball per l'educació

2 mesos d'confinament i de treball per l'educació

Dona y contribuye a que todo salga bien.

Elige ahora tu aportación para ayudarnos a suministrar material sanitario contra el coronavirus.

Saps que pots recuperar fins a un 80% de les teves donacions? Més info

Si prefieres, contacta con nosotros en el 900 907 500 de lunes a viernes de 9:00h a 21:00h y sábados de 11:00h a 17:00h | [email protected]