7 claus per avaluar l'emprenta digital de l'educació durant el confinament

El període de confinament ens deixa diverses lliçons, unes apreses i altres per consolidar. També ens deixa moltes preguntes i dubtes sobre com anem a reprendre la nova etapa.
7 claves para evaluar la huella digital de la educación durante el confinamiento

En l'àmbit educatiu, l'educació a distància i l'ús de les tecnologies, han suposat un gran repte. Professorat, alumnat i famílies, hem hagut d'adaptar-nos a marxes forçades a la nova forma de comunicació entre famílies i escola, i a les diferents plataformes educatives disponibles. Tot amb un objectiu comú, tirar endavant el curs, i mantenir els coneixements fins ara adquirits per l'alumnat a l'espera de poder reprendre l'activitat presencial.

L'educació digital abans del confinament es desenvolupava a través d'algunes assignatures de tecnologia, i a casa es feia servir de manera puntual. A dia d'avui, després de diverses setmanes d'educació a distància, l'educació s'ha digitalitzat el 100% i, com a resultat, infants i joves han anat adquirint i desenvolupant coneixements i habilitats digitals. Han après a fer servir programes informàtics i plataformes, moltes vegades explorant ells sols, per adaptar-se així a la nova forma de treball.

Som conscients que els riscos en línia han augmentat durant el període de confinament, pel fet que passem més temps davant de les pantalles. Promoure un ús segur i respectuós de la tecnologia, des del centre educatiu, contribueix directament a l'exercici del dret a la protecció i privacitat de nens, nenes i adolescents.

Ara que entrem en període d'avaluació, ens sembla important reflexionar sobre la seguretat en línia, de manera que ens serveixi de diagnòstic de cara a la planificació del nou curs, tenint en compte el nou espai que ocupa la tecnologia en les pràctiques d'estudi. Quins mecanismes i protocols hem posat en marxa per garantir que l'educació a distància sigui una tasca segura?

Et proposem algunes qüestions per fer aquesta anàlisi:

1. Plataformes educatives

Hem passat de la metodologia presencial a l'online d'un dia per l'altre. Davant aquesta situació, hem tingut temps per revisar detingudament les polítiques de seguretat i privacitat de les plataformes educatives que fem servir per desenvolupar les classes en línia? O podem avançar en aquest sentit i desenvolupar mecanismes efectius de seguretat des del centre educatiu?

2. Informació a famílies i alumnat sobre ciberseguretat

Hem informat i donat pautes a famílies i alumnat sobre l'ús adequat de les plataformes educatives, com l'ús de contrasenyes segures i el tipus d'informació que es va a demanar als alumnes des del centre educatiu, per continuar amb l'educació a distància ? Per això, tenim un mecanisme de comunicació adequat per al conjunt de les famílies i alumnat, aportant pautes i informació sobre la ciberseguretat d'infants i joves?

3. Codis de conducta

Pel que fa a la comunicació entre professorat i alumnat i entre companys, tenim un codi de conducta per a l'educació a distància, a l'igual que ho tenim en l'educació presencial? Per a la comunicació entre alumnat i professorat, les videotrucades, continguts de vídeo generats per presentar les tasques, entre d'altres; són qüestions importants que requereixen total transparència i garantia per poder desenvolupar-se amb normalitat i seguretat. Desenvolupar un mapa de gestió de potencials riscos pot ser un exercici molt útil per identificar-los i elaborar plans d'actuació i mitigació d'aquests.

4. Esquerda digital

Durant el confinament s'ha posat més en evidència l'esquerda digital ja existent entre l'alumnat. El seguiment i acompanyament de l'educació quan aquesta es realitza a distància, requereix posar en marxa mecanismes de detecció de necessitats i d'actuació diferents i particulars a l'educació en línia. Quines necessitats de formació hem identificat en l'equip de centre, que puguin donar resposta de manera eficaç al nou model d'educació a distància o semi-presencial?

5. Ús saludable de la tecnologia

L'activitat online durant aquestes setmanes és més intensiva, per això, tant pares i mares com educadors, som més conscients de la necessitat de treballar en equip i de promoure l'ús saludable de les tecnologies, en l'àmbit educatiu i personal. Fomentar l'ús segur i responsable, així com desenvolupar una actitud crítica davant la informació i els continguts que es van trobant a la xarxa, pot ser una bona eina per evitar problemes i mantenir-los segurs. Aquesta educació es veurà reforçada si es transmet a casa i des del col·legi. Quines competències podem reforçar en l'alumnat i quins continguts ens poden ser útils?

6. Sostenibilitat de la metodologia on-line

Aquesta nova forma de treballar té sentit per a tot l'any? Quins aspectes en l'entorn digital ens agradaria canviar o adaptar a les necessitats detectades durant aquests mesos?

7. Protecció de la reputació on-line

Tenint en compte l'empremta digital que hem generat durant aquests mesos d'educació a distància, què farem amb els treballs que s'han anat entregant en línia? Compleixen els requisits de protecció de privacitat? Qui són els responsables de garantir la seguretat i tractament d'aquest contingut? Convé pensar en un sistema de recollida i maneig d'informació que s'adapti a aquestes circumstàncies i que sigui sostenible i eficaç. Cal pensar en un sistema de recollida i tractament d'informació que s'adapti a aquestes circumstàncies i que sigui sostenible i eficaç.

 

Convidem la comunitat educativa a plantejar-se aquestes qüestions que permetin passar d'una situació de resposta emergent abans la crisi sanitària a un sistema sostenible que s'ajusti als canvis en la comunicació i la relació entre l'escola, les famílies i la comunitat. La seguretat en línia és un dret de tothom, i nenes, nens i joves han de comptar amb les garanties i conèixer les pautes de l'ús segur de les tecnologies per continuar garantint el dret a l'educació. L'educació no s'atura!

 

Belén Andrade

Campanyes de sensibilització

 

Més informació sobre tecnologia i drets de la infància

Captura de pantalla d'un vídeo on apareix un infant parlant davant uns micròfons

5 vídeos per tractar a l'aula els riscos de les xarxes

Aquests 5 vídeos són curts però estan plens de missatge i ens ajudaran a abordar a l'aula alguns riscos de les xarxes s…

Una nena mira la pantalla d'un mòbil amb gest seriós

3 claus educatives sobre la violència en els mitjans i la infància

L'impacte dels continguts violents sobre la infància és un tema controvertit sobre el què no hi ha una resposta única i…

Un entorn digital segur per a nenes, nens i adolscents

Un entorn digital segur per a nenes, nens i adolescents

El Dia Internacional d'Internet Segura és una ocasió per renovar el nostre compromís amb els drets digitals de les nene…

Una nena i el seu pare utilitzen junts una tauleta

Educació digital: #SuMayorInfluencer

Creiem que és important que famílies i educadors siguin els influencers més grans de la infància en l’ús de la tecnolog…

Una niña mira la pantalla de una tablet durante una actividad educativa

10 claus per a la protecció de dades a l'escola

Un dels reptes que ens planteja el món digital és la protecció de les dades de nens, nenes i adolescents. Quin paper hi…

Una niña ve reflejada su cara en una pantalla mientras mira un video

La Convenció sobre els Drets de l'Infant s'adapta a un món tecnològic

Els drets de la infància també s'apliquen en l'entorn digital però, perquè no hi hagi cap dubte, el Comitè de Drets de …

Els drets de la infància en l'era digital

Els drets de la infància en l'era digital

Quan es van proclamar els drets de la infància l'any 1989, Internet encara no formava part de la nostra vida quotidiana…

Una Internet segura per als drets de la infància

Una Internet segura per als drets de la infància

En el dia de la internet segura, què podem fer per contribuir a una navegació equilibrada, segura i saludable?

Drets d'infància en l'entorn digital

Drets d'infància en l'entorn digital

En este estudio sobre el impacto de la tecnología en la adolescencia queremos recoger información de primera mano para …

Todo va a salir bien

#educaCOVID19

La COVID-19 està tenint un impacte molt important en el dret a l'educació de milions d'estudiants, en els docents i centres educatius i les famílies. Calen solucions innovadores, recursos i temps, però també paciència i bona voluntat. Junts podem superar aquest sotrac educatiu i convertir-lo en una oportunitat d'aprenentatge. Fem que tot vagi bé!

Descobreix més

Dona y contribuye a que todo salga bien.

Elige ahora tu aportación para ayudarnos a suministrar material sanitario contra el coronavirus.

Saps que pots recuperar fins a un 80% de les teves donacions? Més info

Desgravació fiscal

Reordenació i desgravació de donacions a UNICEF

Si has decidit fer-te soci o realitzar un donatiu puntual a UNICEF t'informem que pots desgravar-te aquestes donacions de la teva declaració de la renda. Conèixer les deduccions aplicables a les donacions que es realitzin en favor d'UNICEF Espanya, com a entitat acollida al règim fiscal especial de la Llei 49/2002, de 23 de desembre:

Persones Físiques (IRPF)Percentatge de deducció
Primers 250 €80%
Resta40%
Donacions plurianuals (a la mateixa entitat durant almenys 3 anys) > 250€ *45%
Límit deducció base liquidable10%

* Per import igual o superior, en cadascun d' ells, al de l' exercici anterior.

Persones Jurídiques (IS)Percentatge de deducció
Donacions en general40%
Donacions plurianuals (a la mateixa entitat durant almenys 3 anys)*50%
Límit deducció base imposable10%

* Per import igual o superior, en cadascun d' ells, al de l' exercici anterior.

  • Si ets persona física, en l'IRPF corresponent a aquest any podràs deduir-te el 80% de l'import de les teves quotes i/o donatius íntegres per aportacions de fins a 250€ a l'any. A partir d'aquesta quantitat la deducció serà del 40% o del 45% si portes col·laborant amb nosaltres almenys 3 anys seguits, amb un límit del 10% de la base liquidable.
  • 2. Si ets persona jurídica, en l'impost de societats podràs deduir-te el 40% de les teves quotes i/o donatius íntegres. Si portes col·laborant amb nosaltres almenys 3 anys seguits la deducció serà del 50%, amb un límit del 10% de la base imposable.
  • 3. Si ets persona física o jurídica no resident a Espanya i obtens rendes al nostre país, tens també un benefici fiscal per l'import dels teus donatius. Pots consultar-ho a www.aeat.es
  • 4. Si resideixes en una comunitat autònoma subjecta a un règim foral particular o que ha establert deduccions addicionals per donacions a ONG, les deduccions aplicables poden ser diferents.

Recorda que perquè puguem informar l'Agència Tributària de l'import de les teves quotes i donatius és imprescindible que ens hagis facilitat el teu DNI o NIF i domicili.

Per favor, si encara no ho has fet, plors al 900 907 500 o escriu-nos a [email protected] o o facilítanes aquestes dades a través de la teva àrea del col·laborador a la nostra web: www.unicef.es/acceso.
Si vols ampliar la informació sobre aquests beneficis fiscals, per favor, consulta la web de l'Agència Tributària: www.aeat.es

Donar por transferencia bancaria:
BBVA ES57 0182 2370 40 0018570209
BANCO SANTANDER ES39 0049 1804 10 2110288225
CAIXABANK ES69 2100 5731 77 0200004894

Donar por teléfono: 900 907 500 de lunes a viernes de 9h a 21h y sábados de 11h a 17h

La tecnología y los derechos de la infancia