7 claus per avaluar l'emprenta digital de l'educació durant el confinament

El període de confinament ens deixa diverses lliçons, unes apreses i altres per consolidar. També ens deixa moltes preguntes i dubtes sobre com anem a reprendre la nova etapa.
7 claves para evaluar la huella digital de la educación durante el confinamiento

En l'àmbit educatiu, l'educació a distància i l'ús de les tecnologies, han suposat un gran repte. Professorat, alumnat i famílies, hem hagut d'adaptar-nos a marxes forçades a la nova forma de comunicació entre famílies i escola, i a les diferents plataformes educatives disponibles. Tot amb un objectiu comú, tirar endavant el curs, i mantenir els coneixements fins ara adquirits per l'alumnat a l'espera de poder reprendre l'activitat presencial.

L'educació digital abans del confinament es desenvolupava a través d'algunes assignatures de tecnologia, i a casa es feia servir de manera puntual. A dia d'avui, després de diverses setmanes d'educació a distància, l'educació s'ha digitalitzat el 100% i, com a resultat, infants i joves han anat adquirint i desenvolupant coneixements i habilitats digitals. Han après a fer servir programes informàtics i plataformes, moltes vegades explorant ells sols, per adaptar-se així a la nova forma de treball.

Som conscients que els riscos en línia han augmentat durant el període de confinament, pel fet que passem més temps davant de les pantalles. Promoure un ús segur i respectuós de la tecnologia, des del centre educatiu, contribueix directament a l'exercici del dret a la protecció i privacitat de nens, nenes i adolescents.

Ara que entrem en període d'avaluació, ens sembla important reflexionar sobre la seguretat en línia, de manera que ens serveixi de diagnòstic de cara a la planificació del nou curs, tenint en compte el nou espai que ocupa la tecnologia en les pràctiques d'estudi. Quins mecanismes i protocols hem posat en marxa per garantir que l'educació a distància sigui una tasca segura?

Et proposem algunes qüestions per fer aquesta anàlisi:

1. Plataformes educatives

Hem passat de la metodologia presencial a l'online d'un dia per l'altre. Davant aquesta situació, hem tingut temps per revisar detingudament les polítiques de seguretat i privacitat de les plataformes educatives que fem servir per desenvolupar les classes en línia? O podem avançar en aquest sentit i desenvolupar mecanismes efectius de seguretat des del centre educatiu?

2. Informació a famílies i alumnat sobre ciberseguretat

Hem informat i donat pautes a famílies i alumnat sobre l'ús adequat de les plataformes educatives, com l'ús de contrasenyes segures i el tipus d'informació que es va a demanar als alumnes des del centre educatiu, per continuar amb l'educació a distància ? Per això, tenim un mecanisme de comunicació adequat per al conjunt de les famílies i alumnat, aportant pautes i informació sobre la ciberseguretat d'infants i joves?

3. Codis de conducta

Pel que fa a la comunicació entre professorat i alumnat i entre companys, tenim un codi de conducta per a l'educació a distància, a l'igual que ho tenim en l'educació presencial? Per a la comunicació entre alumnat i professorat, les videotrucades, continguts de vídeo generats per presentar les tasques, entre d'altres; són qüestions importants que requereixen total transparència i garantia per poder desenvolupar-se amb normalitat i seguretat. Desenvolupar un mapa de gestió de potencials riscos pot ser un exercici molt útil per identificar-los i elaborar plans d'actuació i mitigació d'aquests.

4. Esquerda digital

Durant el confinament s'ha posat més en evidència l'esquerda digital ja existent entre l'alumnat. El seguiment i acompanyament de l'educació quan aquesta es realitza a distància, requereix posar en marxa mecanismes de detecció de necessitats i d'actuació diferents i particulars a l'educació en línia. Quines necessitats de formació hem identificat en l'equip de centre, que puguin donar resposta de manera eficaç al nou model d'educació a distància o semi-presencial?

5. Ús saludable de la tecnologia

L'activitat online durant aquestes setmanes és més intensiva, per això, tant pares i mares com educadors, som més conscients de la necessitat de treballar en equip i de promoure l'ús saludable de les tecnologies, en l'àmbit educatiu i personal. Fomentar l'ús segur i responsable, així com desenvolupar una actitud crítica davant la informació i els continguts que es van trobant a la xarxa, pot ser una bona eina per evitar problemes i mantenir-los segurs. Aquesta educació es veurà reforçada si es transmet a casa i des del col·legi. Quines competències podem reforçar en l'alumnat i quins continguts ens poden ser útils?

6. Sostenibilitat de la metodologia on-line

Aquesta nova forma de treballar té sentit per a tot l'any? Quins aspectes en l'entorn digital ens agradaria canviar o adaptar a les necessitats detectades durant aquests mesos?

7. Protecció de la reputació on-line

Tenint en compte l'empremta digital que hem generat durant aquests mesos d'educació a distància, què farem amb els treballs que s'han anat entregant en línia? Compleixen els requisits de protecció de privacitat? Qui són els responsables de garantir la seguretat i tractament d'aquest contingut? Convé pensar en un sistema de recollida i maneig d'informació que s'adapti a aquestes circumstàncies i que sigui sostenible i eficaç. Cal pensar en un sistema de recollida i tractament d'informació que s'adapti a aquestes circumstàncies i que sigui sostenible i eficaç.

 

Convidem la comunitat educativa a plantejar-se aquestes qüestions que permetin passar d'una situació de resposta emergent abans la crisi sanitària a un sistema sostenible que s'ajusti als canvis en la comunicació i la relació entre l'escola, les famílies i la comunitat. La seguretat en línia és un dret de tothom, i nenes, nens i joves han de comptar amb les garanties i conèixer les pautes de l'ús segur de les tecnologies per continuar garantint el dret a l'educació. L'educació no s'atura!

 

Belén Andrade

Campanyes de sensibilització

 

Més informació sobre tecnologia i drets de la infància

Una nena mira la pantalla d'un mòbil amb gest seriós

Amaya Lopez |

3 claus educatives sobre la violència en els mitjans i la infància

L'impacte dels continguts violents sobre la infància és un tema controvertit sobre el què no hi ha una resposta única i…

Un entorn digital segur per a nenes, nens i adolscents

Maria Mur |

Un entorn digital segur per a nenes, nens i adolescents

El Dia Internacional d'Internet Segura és una ocasió per renovar el nostre compromís amb els drets digitals de les nene…

Una nena i el seu pare utilitzen junts una tauleta

Amaya Lopez |

Educació digital: #SuMayorInfluencer

Creiem que és important que famílies i educadors siguin els influencers més grans de la infància en l’ús de la tecnolog…

Una niña mira la pantalla de una tablet durante una actividad educativa

Amaya Lopez |

10 claus per a la protecció de dades a l'escola

Un dels reptes que ens planteja el món digital és la protecció de les dades de nens, nenes i adolescents. Quin paper hi…

Una niña ve reflejada su cara en una pantalla mientras mira un video

Amaya Lopez |

La Convenció sobre els Drets de l'Infant s'adapta a un món tecnològic

Els drets de la infància també s'apliquen en l'entorn digital però, perquè no hi hagi cap dubte, el Comitè de Drets de …

Els drets de la infància en l'era digital

Maria Mur |

Els drets de la infància en l'era digital

Quan es van proclamar els drets de la infància l'any 1989, Internet encara no formava part de la nostra vida quotidiana…

Una Internet segura per als drets de la infància

Amaya Lopez |

Una Internet segura per als drets de la infància

En el dia de la internet segura, què podem fer per contribuir a una navegació equilibrada, segura i saludable?

Drets d'infància en l'entorn digital

Amaya Lopez |

Drets d'infància en l'entorn digital

En este estudio sobre el impacto de la tecnología en la adolescencia queremos recoger información de primera mano para …

Todo va a salir bien

#educaCOVID19

La COVID-19 està tenint un impacte molt important en el dret a l'educació de milions d'estudiants, en els docents i centres educatius i les famílies. Calen solucions innovadores, recursos i temps, però també paciència i bona voluntat. Junts podem superar aquest sotrac educatiu i convertir-lo en una oportunitat d'aprenentatge. Fem que tot vagi bé!

Descobreix més

La tecnología y los derechos de la infancia