Els drets de la infància en l'era digital

Quan es van proclamar els drets de la infància l'any 1989, Internet encara no formava part de la nostra vida quotidiana, però això no significa que els drets de la infància no afectin el món digital

 

Un niño sonríe mientras utiliza unas gafas de realidad aumentada.

 

L'ús que fan els més joves d'Internet, les xarxes socials, apps i videojocs és un tema de preocupació creixent entre educadors, famílies i els mateixos nens, nenes i adolescents. Amb el temps, el món digital es va revelant com un univers paral·lel al món físic on les possibilitats semblen il·limitades, per a les coses bones ... però també per a les dolentes. Per això és clau avançar en propostes educatives que permetin als estudiants conèixer els seus drets i responsabilitats en el món digital que, en el fons, no són molt diferents als del món físic.

Una col·laboració entre UNICEF i Junior Report

Amb l'objectiu de permetre als estudiants de secundària i batxillerat aprofundir en el coneixement dels seus drets digitals i les implicacions que tenen en les seves vides, UNICEF i Junior Report han col·laborat per produir una sèrie de continguts didàctics per a l'aula sobre els drets de la infància i adolescència en l'entorn digital. A través de diferents articles, publicats a la secció Junior Report de La Vanguardia, els joves podran reflexionar sobre algunes qüestions que afecten els seus drets com la llibertat d'expressió, els continguts nocius, els riscos d'internet o l'impacte que els influencers tenen en la manera en què percebem el món.

“Aquesta col·laboració ens permetrà convidar a reflexionar a molts joves que tenen la tecnologia completament integrada en la seva vida i fer que la posin al servei d'un món millor"
Nacho Guadix, UNICEF Espanya

 

Aconseguiex la unitat didàctica

Pantalla de un ordenador en la que aparece la unidad didáctica de Junior Report

 

Els continguts s'agrupen en una unitat didàctica que inclou activitats per desenvolupar a l'aula i una guia docent. La descàrrega d'aquesta unitat didàctica és gratuïta i només requereix completar un formulari.

Dels 10 articles que formen la unitat, 5 es publiquen el març de 2021 i la resta s'aniran actualitzant al llarg del curs. Aquests articles només estan disponibles en espanyol. Ja estan disponibles a la web de Junior Report els 5 primers articles de la unitat:

 

“Confiem que aquesta unitat didàctica permeti treballar a l'aula, de manera pràctica, els drets de la infància, alhora que estimuli la participació de l'alumnat en la millora de la societat”
Miquel Arasa, Blue Globe Media/Junior Report

     

    La ciutadania digital, clau per a l'educació en drets d'infància

    A la tercera dècada del segle XXI no és possible concebre un enfocament d'educació en drets integral sense incloure-hi aspectes relacionats amb la ciutadania digital. Avui dia no és possible tenir el dret a aconseguir el màxim potencial de totes les nenes i nens si no som conscients que el món digital és una realitat que impacta en els seus drets i responsabilitats. Això planteja alguns reptes per a famílies i educadors:

    1. La ciutadania digital va més enllà de l'ús tecnològic.
    2. Els nens i nenes necessiten alfabetització digital fins i tot quan no estan en línia.
    3. L'alfabetització digital forma part del desenvolupament de competències. 
    4. Cada cop hi ha més eines per ajudar famílies i educadors.
    5. Implementar programes d'educació digital no és senzill.

     

    Més informació sobre tecnologia i drets de la infància

    La tecnología y los derechos de la infancia