3 claus educatives sobre la violència en els mitjans i la infància

El impacto de los contenidos violentos sobre la infancia es un tema controvertido sobre el que no hay una respuesta única y clara. Desde un enfoque de educación en derechos, ¿qué podemos hacer para que los más jóvenes adquieran competencias que les permitan protegerse de esa violencia?

Una nena mira la pantalla d'un mòbil amb gest seriós

3 claus educatives sobre la violència en els mitjans i la infància

L'impacte dels continguts violents sobre la infància és un tema controvertit sobre el què no hi ha una resposta única i clara. Com podem educar perquè els nens, les nenes i els adolescents adquireixin competències que els permetin protegir-se d'aquesta violència?

 

Una niña mira con gesto serio la pantalla de un móvil

"M'oposo a la violència perquè, quan apareix per fer bé,
el bé només és temporal; el mal que fa és permanent."

̶ Mahatma Gandhi

 

Quins són els efectes principals de l'exposició a continguts violents?

Per poder parlar de l'efecte de la violència audiovisual a la infància, lluny de polèmiques sensacionalistes o d'una despreocupació imprudent, cal conèixer tres conceptes clau que parteixen d'estudis i investigacions en psicologia i neurociència.

Tot i que no afecta totes les persones per igual, ni totes les representacions de violència tenen el mateix impacte, es pot parlar almenys de tres efectes cognitius, conductuals i emocionals de l'exposició a la violència que són rellevants des d'un punt de vista educatiu: dessensibilització, efecte de cultiu i modelatge.

1. Dessensibilització
 

La violència, sigui real o representada, té diferents efectes emocionals. La majoria (por, ira, tristesa, bloqueig...) són adaptatius: ens ajuden a protegir-nos. Quan la violència (real o representada) s'allarga en el temps, les persones tendim involuntàriament a desensibilitzar-nos. La dessensibilització és un efecte emocional de la violència que ens ajuda a conviure-hi quan no podem evitar-la

La dessensibilització ens protegeix de la incomoditat que ens causen reaccions naturals que experimentem davant de la violència, com la tristesa, la sensació d'impotència o l'enuig i ens permet seguir endavant i sobreviure. És freqüent en nens i nenes que han viscut guerres o maltractaments però també es pot donar en els que s'exposen freqüentment a continguts violents i no adequats a la seva edat.

Una reacció que pot ser adaptativa en situacions de violència real continuada pot ser innecessària i perjudicial quan aquesta violència ve de continguts informatius i d'entreteniment, en convertir-se en un problema educatiu: Un risc de la dessensibilització en la infància és que pot afectar la capacitat d'empatitzar amb els problemes d'altres persones, fet clau per al desenvolupament social.

Respuesta educativa

Resposta educativa
 

Pel que fa a la resposta que podem donar des de l'àmbit educatiu, cal distingir entre les dues formes de violència: la real i la mediàtica.

A. Resposta a la violència real (viscuda o presenciada)

Davant del trauma produït per la violència real, la millor resposta és anar a professionals especialitzats en el tractament psicològic de nens, nenes i adolescents afectats per la violència. En aquests casos, la resposta educativa ha de ser de prevenció, detecció, acompanyament i suport, però sense intentar aplicar solucions fora del nostre abast com a educadores.

La formació dels educadors (ja siguin docents o familiars) és fonamental per prevenir i detectar les situacions de violència contra la infància a temps i poder actuar com més aviat millor. Al nostre Quadern de protecció per a educadors i centres educatius pots trobar claus que et permetran abordar aquestes situacions.

B. Resposta a la violència representada en mitjans (informativa o de ficció)

Pel que fa a la violència mediàtica, l'educació té un paper encara més protagonista en qüestions com ara:

  • Una educació crítica en mitjans.
  • L'establiment d'un diàleg amb nens, nenes i adolescents sobre els continguts culturals i el seu significat social des de la primera infància.
  • El desenvolupament del criteri de famílies i educadors sobre quins continguts són adequats per a diferents edats.
  • La incorporació al currículum de l'estudi de les manifestacions comunicatives actuals, afavorint-ne l'anàlisi i la reflexió sobre la relació amb el context cultural, històric i artístic.

A fi que els educadors adquireixin i reforcin aquestes competències, l'educació permanent és clau, ja que els formats i els mitjans de difusió a l'abast dels infants canvien amb molta rapidesa

 

2. Efecte de cultiu
 

És una conseqüència cognitiva de l'exposició a continguts violents. Quan els mitjans donen més protagonisme a la violència que a altres continguts poden provocar la sensació errònia que el món és un lloc ple de perills, en fomentar pors i inseguretats en els més petits i tendències sobreprotectores en els adults.

De la mateixa manera, l'espectacularitat de les escenes d'acció en pel·lícules, vídeos musicals i videojocs són un recurs artístic cridaner que incrementa les audiències d'aquests productes, però que com més els consumim, més els normalitzem i podem arribar a difondre'ls i compartir-los sense considerar els límits d'edat.

Així, més que ser un reflex objectiu de la violència, el sensacionalisme genera violència i és una forma de manipulació emocional, en apel·lar directament a les emocions i evitar l'anàlisi racional dels esdeveniments.

Respuesta educativa

Resposta educativa

 

Per prevenir l'efecte de cultiu, l'educació en mitjans és fonamental: conèixer com funcionen els mitjans de comunicació, les productores de continguts (cinema, sèries, videojocs...) i les xarxes socials és necessari per poder entendre els seus interessos, tant comunicatius com econòmics i socials i poder interpretar millor la imatge del món que ens ofereixen.

També és important que els nens i nenes aprenguin des de petits a fer servir fonts d'informació diferents i, amb el temps, que adquireixin competències que els permetin valorar el tipus de biaix que presenta cada font. Per exemple: no es poden interpretar de la mateixa manera les dades d'un estudi acadèmic, la informació d'un diari, un publireportatge patrocinat o un post de Facebook. Xarxes socials, grups mediàtics, productores, missatges corporatius... cada font d'informació respon a interessos diferents i conèixer-los ens ajuda a enfortir el nostre criteri i ens protegeix de fenòmens com ara els falsos rumors o les fake news.

No sempre és possible evitar que els infants consumeixin continguts sensacionalistes i inapropiats, però podem guiar-los perquè reflexionin amb nosaltres sobre l'objectivitat, la pertinènça o la importància del missatge que ens ofereixen.

Conèixer els models de comunicació ens pot ajudar a explicar al nostre alumnat els diferents aspectes que influeixen en els missatges que rebem: interessos, capacitats, context... Esquema fet per Gabriela Peña a Mindmeister 

 

3. Modelatge
 

El modelatge és un efecte conductual referit a la capacitat que tenim les persones per aprendre i replicar conductes per observació de models, siguin reals o de ficció. És el que, comunament, anomenem “imitació”. En el modelatge influeixen algunes variables de situació, per la qual cosa cal parar atenció a algunes claus narratives en els continguts violents que consumeixen nens, nenes i adolescents.

 

Respuesta educativa

Resposta educativa

Quan els personatges que apareixen en sèries, llibres, pel·lícules i videojocs són violents, ens pot preocupar que els infants i adolescents es deixin portar per models de conducta inadequats i els imitin. Com podem saber el potencial d'imitació de determinats continguts? Aquestes preguntes* ens donen algunes pistes:

  •     És l'agressor un personatge atractiu?
  •     És possible empatitzar amb la víctima o ha estat representada com un personatge pla, sense personalitat?
  •     L'argument justifica la violència?
  •     Hi ha presència d'armes? La violència és física, psicològica o estructural?
  •     La violència ha estat representada explícitament? Quant ocupa dins del contingut?
  •     La representació de la violència és realista o no?
  •     Existe una recompensa o un càstig a la violència?
  •     Es veuen les conseqüències de la violència?
  •     S'està associant la violència i l'humor?

*Adaptat d'Iborra, I. a Cómo informar sobre infancia y violencia. Centro Reina Sofía, 2007

 

El compromís d'UNICEF amb l'ús d'imatges, especialment en contextos educatius

L'activitat d'UNICEF a tot el món ens porta a ser testimonis de les vulneracions de drets que pateixen nens, nenes i adolescents arreu. Necessitem donar a conèixer aquesta realitat perquè la societat es pugui mobilitzar a favor de la justícia i l'equitat i poder donar veu a la infància, tot conjugant el dret a la informació i la protecció del dret a la imatge dels què apareixen als nostres documents.

Perquè el nostre treball de difusió i promoció dels drets de la infància no entri en conflicte amb el respecte que mereix la dignitat de les persones representades i la sensibilitat de qui veu la imatge, ens guiem per codis rigorosos d'ús de les imatges que afecten tota la nostra activitat. Imatges molt bones es queden al calaix perquè no aconsegueixen complir aquests criteris

En els continguts que proposem per al seu ús a l'aula extremem aquestes prevencions perquè ens sembla absolutament necessari protegir els qui participen en les nostres activitats de qualsevol tipus de violència visual o narrativa. Creiem que és possible parlar amb nens, nenes i adolescents de temes clau sobre drets, desenvolupament, justícia i equitat sense exposar-los a continguts que potser encara no estan preparats per assimilar.

Si tens qualsevol dubte o suggeriment sobre les imatges que proposem per a l'aula o necessites més informació, ens pots contactar  educacion@unicef.es 

 

Amaya López

Edició de continguts educatius - UNICEF Espanya

Activitats i recursos sobre pau, resolució de conflictes i no-violència

Escape room: casa del terror

Escape room: casa del terror

Per sortir de la casa del terror, la Maria només necessita trobar alguns objectes clau que li facin recordar qui és i q…

Enigma: troba el personatge

Enigma: troba el personatge

Endevina qui és el personatge misteriós fent servir el menor nombre de pistes possible. Joc per a Educació Secundària

Joc de rol: resolució de conflictes

Joc de rol: resolució de conflictes

En este juego se plantean dos situaciones con un posible conflicto en el que cada personaje muestra una actitud y una o…

Joc de dobles: emocions i fórmules de cortesia

Joc de dobles: emocions i fórmules de cortesia

Joc per aprendre que les fórmules de cortesia són una forma respectuosa de relacionar-se amb els que ens envolten, prom…

Joc: Obre la porta correcta!

Joc: Obre la porta correcta!

Com educar en actituds que fomentin el respecte i la no-violència?

Quiz d’actualitat: pau i no violència

Quiz d’actualitat: pau i no violència

Resoleu aquest qüestionari en què es plantegen sis preguntes lligades a alguns fets violents de l'actualitat i amb les …

Sopa de lletres sobre prevenció de conflictes

Sopa de lletres sobre prevenció de conflictes

Descobriu en aquesta sopa de lletres paraules relacionades amb els conflictes i paraules relacionades amb la seva soluc…

Joc: Casa de la pau

Joc: Casa de la pau

Joc per a Educació Infantil que ens ajuda a identificar entorns de pau cotidianos

Trivial sobre pau i no-violència

Trivial sobre pau i no-violència

Resoleu les preguntes relacionades amb la resolució de conflictes i la cultura de la no-violència d'aquest joc.

Últimes notícies al blog

Som infància!: adaptació de l'activitat de l'aula (DANA 2024)

Som infància!: adaptació de l'activitat de l'aula (DANA 2024)

En aquestes dates és molt possible que la preocupació de la vostra comunitat educativa giri al voltant de la devastador…

Dia Mundial de la Infància: Activitat per a centres educatius

Som infància - Activitat per al Dia Mundial de la Infància

Activitat per a centres educatius - Aquest 20 de novembre reflexionarem a classe sobre què és el que més valorem de la …

Cartell

Els nostres drets: Cartell per a l'aula

Cartell il·lustrat per a l'aula sobre els drets de la infància

Pocoyó: fitxes per pintar sobre els drets de la infància

Pocoyó: fitxes per pintar sobre els drets de la infància

Vuit fitxes per poder veure els drets de la infància de molts colors!

Manual de protecció i benestar de la infància per a centres educatius educativos

Eines de protecció de la infància per als centres educatius

Manual pràctic adreçat a centres educatius amb claus i idees per promoure la protecció de l'alumnat.

Dia Escolar de la No Violència i la Pau

Guia per a educadors de l'activitat

Les vacances de la Terra: Proposta didàctica per al dia del medi ambient

Aquest final de curs, la Terra necessita unes bones vacances, se us acudeix una solució per ajudar-la?

Dos niñas sostienen un cartel hecho por ellas sobre la protección del medioambiente

Dia Mundial del Medi Ambient

Celebrar a classe el Dia Mundial del Medi ambient, que es commemora a tot el món el 5 de juny, és una oportunitat per t…

© UNICEF/UNI447012/Martirosyan

Claus del reconeixement com a "Centres referents en educació en drets d'infància"

Aquí trobaràs les claus per obtenir o renovar el reconeixement com a "centre referent en educació en drets d'infància".

Idees de Centres referents

Idees de Centres referents

Els Centres referents en educació en drets d'infància es caracteritzen per fer dels drets de la infància l'eix vertebra…

Niños dibujando

Sessió en línia per a docents sobre entorns protectors - 17 d'abril de 2024

Parlarem sobre qüestions relacionades amb la protecció i el benestar de l'alumnat que cada cop tenen més rellevància.

Captura de pantalla d'un vídeo on apareix un infant parlant davant uns micròfons

5 vídeos per tractar a l'aula els riscos de les xarxes

Aquests 5 vídeos són curts però estan plens de missatge i ens ajudaran a abordar a l'aula alguns riscos de les xarxes s…

Activitat per celebrar el Dia Mundial de la Infància
Som infància!

Aquest 20 de novembre, Dia Mundial de la Infància, volem proposar una reflexió sobre què significa la infància i l'adolescència, què ens preocupa, què valorem més, què volem reivindicar des de les aules... Et sumes?

Més informació