Ana e Manuela continúan aprendendo desde casa

Ainda que as escolas estean pechadas, o proceso educativos continúa nos fogares de dez millóns de nenos en España, entre eles o de Ana e Manuela
Aprendiendo desde casa

 

En España, os centros educativos de todo o país pecharon, polo que máis de 10 millóns de nenos, nenas e adolescentes permanecen nos seus fogares. Aínda que os colexios estean clausurados, a educación non se detén. Ana ten tres anos e Manuela, a súa irmá, seis e son un exemplo dos nenos que permanecen nos seus fogares durante este tempo. Levan en casa desde que o pasado mércores a Comunidade de Madrid decretase o peche dos centros educativos na rexión, pero seguen aprendendo todos os días.  
 
Os seus pais, Álvaro e Adriana son periodistas e estes días teletraballan desde casa no madrileño barrio de Tetuán, compaxinando a xornada laboral coa crianza das súas dúas fillas. “Desde o primeiro día tivemos claro que os horarios e as rutinas eran fundamentais para poder organizarnos e chegar a  todo”, di Álvaro, de 40 anos. O seu espertador soa ás 07:00 da mañá para organizar todo antes de que se levanten as dúas nenas, ás 08:30 horas.  
 
Manuela estuda 1º de primaria nun colexio público da capital de España. No blog do centro os profesores colgan actividades para que os nenos poidan realizalas na súa casa. As fichas de lingua conviven coas de matemáticas, taller de lectura ou inglés (“moito English”, di Manuela). Os profesores fan un esforzo considerable por comunicarse con todas as familias e poder brindar orientación para que a comunidade educativa poida seguir avanzando e non deixen de aprender mentres dure a suspensión das clases.  
 
O caso de Ana é diferente. Ten tres anos e as escolas de educación infantil tamén pecharon, pero os seus pais non teñen contacto co centro. “Con Ana estamos algo máis perdidos. Mentres Manuela fai deberes intentamos entretela con algún quebracabezas, cos seus xoguetes...pero só ten tres anos, e aínda que a ratiños é autónoma, necesita que unha persoa xogue con ela todo o tempo”,  conta a súa nai, Adriana, madrileña de 39 anos.   
 
Nestes días onde os membros da familia pasan todo o día na casa, manter unha rutina é vital para a convivencia. Por iso, na casa de Ana e Manuela cómese ás 13.30 horas, despois do cal Ana durme unha sesta mentres os seus pais seguen a traballar. Manuela, mentres tanto, aproveitan para ver unha película en inglés.  
 
Pola tarde é o momento de facer algo de deporte na casa, xogar en familia, aproveitar para facer traballos manuais e chamar aos avós antes de cear mediante unha vídeo chamada. Neste senso, desde UNICEF, compartimos 10 tarefas da rutina diariapara involucrar aos máis novos da casa nas tarefas do fogar e a convivencia familiar.  
  

“Nós somos unha familia afortunada: estamos ben de saúde, temos traballo e podemos ocuparnos das nosas fillas nunha contorna segura e saudable para elas. Pero non deixamos de pensar en familias sen recursos, sen acceso a Internet, persoas que perderon o seu emprego. Coma sempre, son os máis vulnerables os que sofren realmente as consecuencias das malas circunstancias”.
Adriana, nai de Ana e Manuela.

 

Como adaptan as clases unha escola infantil e un centro de educación especial nesta situación?

A ensinanza a distancia necesita adaptacións moi específicas para dous centros de alumnos: os máis pequenos e os que teñen algunha discapacidade. Preguntamos a dous dos centros referentes en educación en dereitos de infancia e cidadanía global:: a Escuela Infantil Alaria Nursery School e o CEE Ponce de León, ambos de Madrid.

No caso de Alaria Nursery School, o traballo pedagóxico compleméntase cun programa de actividades lúdicas xa que, en palabras do seu director, “queremos servir de axuda ás familias, facilitándolles un marco de tarefas que lles permita ter un maior abanico de recursos para cubrir o tempo de confinamento que todos estamos a vivir”. Entre estas actividades figura a realización dun debuxo creativo que reflicta a mensaxe que queren mandar aos seus amigos e para o que poden usar ceras, temperas ou collages realizados con recortes de revista e que a escola colga na súa conta de Instagram.


Ademais, elaboraron un marco de traballo a distancia que permita aos seus alumnos dar continuidade desde casa ao traballo pedagóxico que estaban a realizar na escola. “Parécenos fundamental que non se produza unha ruptura neste período de peche forzoso co traballo que estabamos realizando cos nenos e manter o seu dereito á educación aliñado co seu dereito á saúde” advirte o seu director, Ignacio.  
 

Para cada centro e idade, esta rede de centros elaborou unha programación de actividades que os pais poden realizar cos seus fillos mentres as escolas estean pechadas.. Ademais, de maneira complementaria, cada titora de 2 a 5 anos gravou un pequeno vídeo no que pon en contexto o punto do proxecto no que están, así como os obxectivos a lograr. “Trátase de actividades moi sinxelas ligadas ao Proxecto 4 que levamos a cabo nestas semanas, adaptadas por suposto á súa realización desde casa, pero que nos permitirán a todos lograr esta continuidade pedagóxica”, asegura Ignacio.  
 
No Centro Educativo Ponce de León de Madrid, todo o persoal segue teletraballando, tanto docentes como logopedas, fisioterapeutas e incluso intérpretes de lingua de signos. Para Montserrat, directora pedagóxica do centro, “os nenos xordos están en desvantaxe porque a parte escrita non chega a ditos alumnos da mesma forma que aos oíntes”. O centro está adaptando o material que se lles manda e as intérpretes de lingua de signos traducen os contidos e fan vídeos con dita lingua para logo envialos aos alumnos. “Tivemos que habilitar ao persoal, e ás intérpretes de lingua de signos con ordenadores e aplicacións que nos permitan facer vídeo conferencias entre profesorado e co alumnado”, asegura Montserrat.  
 
Aínda que as escolas permanezan pechadas, o proceso educativo continúa nos fogares de dez millóns de nenos en España, entre eles o de Ana e Manuela.  

Aridane Hernández

Técnico de educación en UNICEF España

 

Úneste?

Úneste?
Se crees, como nós, que toda crise é unha oportunidade. Se queres contribuír desde a educación, sexas docente ou non, a frear esta emerxencia. Se confías no poder da educación máis aló de “o que se fixo sempre”. Únete! Comparte as túas iniciativas educativas en redes sociais baixo o cancelo #educaCOVID19 ou #educaDerechos para que outros poidan coñecelas e entre todos podamos superar esta fochanca. É momento de frear o coronavirus e acelerar o dereito á educación!
 

Todo va a salir bien

#educaCOVID19

O COVID-19 está a ter un impacto moi importante no dereito á educación de millóns de estudantes, nos docentes e centros educativos e nas familias. Requírense solucións innovadoras, recursos e tempo, pero tamén paciencia e boa vontade. Xuntos podemos superar este focho educativo e convertelo nunha aprendizaxe. Fagamos que todo saia ben!

Descobre máis

Educación e coronavirus

Saúdos sen contacto

Saúdos sen contacto

O coronavirus está a cambiar moitas rutinas do noso día a día, pero que manteñamos a distancia física non significa que…

Coronavirus: Ao despacho do director!

Coronavirus: Ao despacho do director!

Da capacidade dos equipos directivos dos centros educativos para interpretar estes momentos incertos dependerá, en gran…

Cambios na convocatoria da 4ª edición de recoñecementos a centros referentes

Cambios na convocatoria da 4ª edición de recoñecementos a centros referentes

A convocatoria de recoñecementos correspondente ao curso 2019-2020 viuse tamén afectada pola pandemia da COVID-19 e o p…

Máscaras para ir a clase

Máscaras para ir a clase

A Asociación Española de Normalización (UNE) publicou para a fabricación de máscaras hixiénicas. Coñecer estas normas s…

2 meses de confinamento e de traballo pola educación

2 meses de confinamento e de traballo pola educación

COVID-19: Tempo de pensar en abrir os centros educativos

COVID-19: Tempo de pensar en abrir os centros educativos

O documento "Protexer a saúde nas aulas" analiza catro aspectos clave para a reapertura dos centros educativos: o funci…