COVID-19: Temps de pensar en obrir els centres educatius

El document "Protegir la salut a les aules" analitza quatre aspectes clau per a la reobertura dels centres educatius: el funcionament segur, la continuïtat de l'aprenentatge, l'atenció als més vulnerables i la garantia de protecció i benestar.
COVID-19: Apertura segura de los centros educativos

 

Després dos mesos d'un sever confinament vam començar a sortir al carrer, a pensar en com serà la nostra vida i vam començar a conjugar en primera persona tots els dubtes que ens assalten. Coincidirem que la primera línia de lluita contra aquesta pandèmia han estat els serveis de salut i aplaudim el seu titànic esforç perquè, a més a més, sabem que seguiran aquí i desitgem que sigui en millors condicions de les que van haver d'afrontar al començament. Doncs bé, a partir d'ara s'obren nous fronts a l'hora de reactivar la nostra societat: els centres de treball, els transports públics i, on des d'aquí volem aportar, les escoles. Cal que ens ocupem sense demora de la reobertura dels centres educatius de cara a el pròxim curs escolar.

L'educació és una part essencial de la resposta a l'emergència, és determinant per prevenir la propagació de la malaltia i per fer front a la recuperació de les conseqüències socioeconòmiques de la pandèmia. L'educació no es pot aturar, cada centre educatiu tancat a conseqüència de la COVID-19 suposarà l'exposició de nens, nenes i adolescents a vulneracions dels seus drets a la salut, l'educació i la protecció. Així ho hem transmès a les autoritats educatives estatals i autonòmiques amb una proposta de 18 mesures per a l'emergència educativa.


Adaptar la normativa a aquesta situació excepcional i enfortir econòmicament el sistema per fer front a aquests desafiaments són claus que no només seran necessàries del primer dia. Cal planificar el curs complet amb aquesta perspectiva d'emergència educativa. I aquí volem contribuir analitzant quatre dimensions fonamentals

  • Funcionament segur, mesures orientades a detenir la transmissió,
  • Continuïtat de l'aprenentatge, procediments que permetin la recuperació d'allò que s'ha perdut i que assegurin el compliment dels objectius del nou curs,
  • Atenció als més vulnerables, enfortir a aquells més s'han vist més afectats,
  • Benestar i protecció, assegurar que la funció compensatòria que exerceix l'escola es desenvolupa i té lloc, especialment en els aspectes de salut física i mental.

 

COVID-19: Protegir la salut a les aules

Aquest document dóna resposta al repte què s'enfronta el sistema educatiu en reprendre la seva activitat: protegir el dret a la salut per garantir el dret a l'educació. És una adaptació al context espanyol basada en les directrius internacionals elaborades conjuntament per UNICEF, l'OMS i la Federació Internacional de la Creu Roja per al funcionament segur dels centres escolars i en el marc de treball de la Coalició Global per a l'Educació (UNICEF, UNESCO , PMA i Banc Mundial).

El pas d'una fase a una altra en el procés de desescalada no està lliure de retrocessos. Són moltes coses les que desconeixem de la COVID-19 i estem lluny de controlar-la. El compliment d'aquestes recomanacions contribuirà a que estudiants, famílies i docents estiguin segurs en els centres educatius i al fet que l'aprenentatge no s'aturi.

Descarga el PDF

 

 

Nacho Guadix

Responsable d'Educació en Drets i campanyes a UNICEF Espanya


 

 

Tot anirà bé!

La COVID-19 està tenint un impacte molt important en el dret a l'educació de milions d'estudiants, en els docents i en les seves famílies. Calen solucions innovadores, recursos i temps, però també paciència i bona voluntat. Junts podem superar aquest sotrac educatiu i convertir-lo en una oportunitat d'aprenentatge. Fem que tot vagi bé!

Descubre más