L'educació en drets d'infància millora el clima escolar

Un bon clima escolar afavoreix la incorporació dels valors de la Convenció sobre els Drets de l'Infant, ajuda a cohesionar la comunitat educativa i millora l'organització escolar

© UNICEF/UN0344463/Prieto

L'educació en drets d'infància inclou la intervenció en els ambients d'aprenentatge de l'alumnat. Per assolir-ho, és fonamental incidir en els factors que afavoreixen un bon clima d'aula i de tots els membres de la comunitat educativa. A les següents línies coneixerem com aborden el clima escolar en diferents centres educatius.

Incorporar la Convenció sobre els Drets de l'Infant i, per tant, l'enfocament d'educació en drets d'infància al centre educatiu afavoreix la incorporació dels seus valors, millora l'organització escolar i ajuda a cohesionar la comunitat educativa.

D'aquesta manera, el clima escolar promou que educadors, famílies i la comunitat escolar en conjunt guiïn i orientin l'alumnat en l'exercici dels seus drets i responsabilitats, d'acord amb les seves capacitats i vetllant en tot moment per l'interès superior de l'infnt. D'aquesta manera s'aconsegueix un entorn de relació interpersonal que fomenta la igualtat, el respecte per la dignitat de les persones, la salut i la convivència pacífica.

 

Autoavaluació en drets d'infància

© UNICEF/UN0604943/Cabrera

 

Per a UNICEF, el clima escolar és l'ambient de l'escola determinat per les relacions interpersonals entre els membres de la comunitat educativa, i guarda relació amb els processos d'innovació i canvi estructural a les escoles.

Amb l'objectiu de millorar el clima escolar, UNICEF proposa als centres educatius fer una autoavaluació institucional sobre els drets dels infants per conèixer millor la situació de l'escola en relació amb els drets. Aquesta autoavaluació aborda les activitats, polítiques i pràctiques que es desenvolupen al centre, identificant els punts forts de la institució i, així, poder desenvolupar un procés de millora i transformació.

Tots els membres de la comunitat educativa (equip directiu, personal docent, famílies, alumnat i personal d'administració i serveis) poden participar en aquesta autoavaluació. Podeu trobar tota la informació necessària i els documents per dur-la a terme en aquesta pàgina web.

 

Pla d'acció

Un cop acabada l'autoavaluació, la posada en comú i l'elaboració d'un document final de millores del centre educatiu, és el moment de construir un pla d'acció que reculli les propostes realitzades pels diferents col·lectius de la comunitat educativa i que serveixi de base per implementar les accions, les activitats, les polítiques i les pràctiques que impulsin una educació en drets d'infància per als propers cursos escolars. Podeu conèixer la nostra proposta de pla d'acció en aquesta pàgina web.

 

Salut mental i benestar 

Els centres educatius tenen un important rol que exercir en la protecció i el desenvolupament de la salut mental de l'alumnat, en ser una tasca complementària a la feina que exerceixen altres institucions i agents. En aquest sentit, des d'UNICEF elaborem un document amb algunes idees per treballar la salut mental a les aules a través dels drets d'infants treballar la salut mental a les aules a través dels drets dels infants.

El Col·legi Sant Gregorio d'Aguilar de Campoó (Palència) compta amb un programa de ràdio anomenat "La veu del col·le", des d'on aborden diferents temàtiques que afecten i interessen tant l'alumnat com la comunitat educativa, en permetre "conèixer la realitat del centre escolar amb molta més profunditat” diu la seva presentadora i professora del centre, Sandra Ibáñez. El primer programa del novembre del 2022 es va dedicar a la salut mental, un tema "que no ens ha de deixar indiferents", assenyala Ibáñez.

 

Relació família-escola

Una cultura escolar democràtica té com a nucli principal la participació activa de tota la comunitat escolar. Per això, i per millorar els processos i els resultats educatius, és cabdal tenir una relació col·laborativa entre la família i l'escola. En aquest sentit, els centres que implementen l'educació en drets d'infància promouen accions per aconseguir la implicació de les famílies al centre, cercant la seva col·laboració en diferents nivells. Per aconseguir-ho, és vital que les famílies estiguin informades del que passa al centre i s'hi puguin involucrar.

Al Col·legi Nostra Senyora de la Consolació-Agustines de Valladolid el compromís amb els drets de la infància forma part del dia a dia del centre, col·laborant a més de manera estreta amb UNICEF. Amb motiu de la guerra a Ucraïna, tota la comunitat educativa d'aquest centre referent es va bolcar amb la infància ucraïnesa en fer una marxa per mobilitzar fons per a aquesta emergència. La seva directora, Encarna González-Campos assegura des del seu centre "condemnem tota mena de violència. No hi ha cap justificació per fer-ho. Mai la violència portarà alguna cosa bona".

 

Compromís amb els drets de la infància

Per exemple, al CEIP Príncep d'Astúries de Tapia de Casariego (Astúries) el seu alumnat treballa al llarg de tot el curs escolar diferents activitats relacionades amb els Drets de la Infància, com ara la commemoració del Dia Universal de la Infància, el Dia Escolar de la No Violència i la Pau, el Dia del Llibre o el Dia Internacional de la Dona, entre altres dies mundials. Així mateix, les diferents programacions didàctiques del centre contemplen els drets d'infants.

 

Participació del centre en activitats i estudis d'UNICEF

Els centres educatius que impulsen l'educació en drets d'infància tenen una relació constant amb UNICEF en participar en diferents activitats, estudis i jornades que organitza o en què col·labora la nostra organització, com l'estudi sobre l'Impacte de la tecnologia en l'adolescència: relacions, riscos i oportunitats. Durant el curs escolar, onze docents d'educació infantil, primària i secundària van participar a més a més en un grup d'experts i expertes amb el propòsit d'impulsar els Objectius de Desenvolupament Sostenible als centres educatius.

 

Trobada on els centres han participat com a referents

A Espanya hi ha actualment 185 centres educatius reconeguts com a referents en educació en drets d'infància i ciutadania global al llarg de les tres edicions que s'han celebrat. A més, des d'UNICEF Espanya hem celebrat trobades i congressos amb els centres educatius que ostenten o volen ser reconeguts com a referents en educació en drets. La darrera trobada es va produir el gener del 2022, on més de tres-cents docents de diferents centres educatius van participar a la Trobada de Centres Referents, on es van exposar experiències i bones pràctiques d'una desena de col·legis.

 

Integració dels drets de la infància en els documents de planificació escolar

Incloure els drets de la infància als documents de planificació escolar suposa aprofundir en aquest enfocament educatiu. Per exemple, el CPR Santa Maria de Tui inclou els drets d'infància en el seu pla de convivència, el document on es concreta l'organització i el funcionament del centre educatiu en relació amb la convivència, establint-se així les línies generals del model a adoptar en el centre.

L'elaboració d'un pla de convivència als centres educatius suposa un procés de reflexió democràtica de tots els sectors que formen la comunitat educativa, establint estratègies preventives i d'intervenció que contribueixin a millorar la convivència i el clima escolar. Per exemple, al CEIP Federico García Lorca de Leganés, el seu pla de convivència estableix, dins de les normes de conducta de l'alumnat, "mantenir com a actitud de vida la defensa dels drets humans, de la infància, la pau, la llibertat, la tolerància, la solidaritat, el respecte i la cura del medi ambient”.

 

Orientacions per a les famílies

© UNICEF/UN0539963/Pancic

Moltes famílies necessiten acompanyament i assessorament per part dels centres educatius per a la criança dels nens, les nenes i els adolescents amb el propòsit d'assegurar l'interès superior de la infància, tal com estableix la Convenció sobre els Drets de l'Infant. Alguns centres educatius, especialment d'educació infantil i primària, proporcionen guies i orientacions a les famílies sobre com completar el menú infantil o com controlar els polls.

 


Aridane Hernández

Tècnic d'Educació en Drets d'Infància

Coneix la darrera informació sobre educació en drets

Els drets de la infància i la ciutadania global a les facultats d'educació

Els drets de la infància i la ciutadania global a les facultats d'educació

Propuesta formativa para las titulaciones en educación

Marcos: "Ser centro referente es como sacar un 10 en matemáticas"

Marcos: "Ser centro referente es como sacar un 10 en matemáticas"

Marcos, de 8 anys: "Ser centre referent és com treure un 10 en matemàtiques, és estar en un col·legi molt especial, exp…

Protecció de la infància des de l'entorn escolar

Protecció de la infància des de l'entorn escolar

Aquest document té com a finalitat contribuir al desenvolupament de les mesures necessàries per a la incorporació als c…

Participació infantil i adolescent a l'àmbit escolar

Participació infantil i adolescent a l'àmbit escolar

Participació infantil i adolescent a l'àmbit escolar

Una niña sonríe mientras trabaja en un aula de primaria

Els drets de la infància al currículum educatiu: coneixement dels drets

Comprender nuestros derechos, entender en qué consisten, cómo funcionan, qué límites tienen y qué responsabilidades con…

UNICEF Educación - Educación en Derechos

Diálogo: "Derechos de infancia en los centros educativos"

Drets educatius d'infància en els centres educatius: de la teoria a la pràctica

Cinc centres educatius referents en Educació en Drets d'Infància i Ciutadania Global han exposat la seva trajectòria en…

Momento de la sesión en el que se muestra un gráfico sobre los derechos de la infancia

Jornada "Protecció de la infància i l'adolescència davant la violència des de la perspectiva de la nova llei"

No et perdis el vídeo de la sessió que vam mantenir sobre les implicacions que tindrà la LOPIVI per als centres educati…

32 centres educatius com a referents en Educació en Drets d’Infància

32 centres educatius com a referents en Educació en Drets d’Infància

Un dels centres reconeguts és el català CEIP Escola Seat de Barcelona

CReC: Creix, responsabiliza't i crea

CReC: Creix, responsabiliza't i crea

Programa per a la promoció dels drets de la infància

Vols que el teu centre sigui una escola amb drets?

Pots iniciar el procés avui mateix. Fes-nos arribar un correu sol·licitant informació de com iniciar un projecte d'educació en drets.

Contacta