Drets educatius d'infància en els centres educatius: de la teoria a la pràctica

Cinc centres educatius referents en Educació en Drets d'Infància i Ciutadania Global han exposat la seva trajectòria en el fòrum organitzat per l'INTEF
Diálogo: "Derechos de Infancia en los centros educativos"

 

Educar en drets d'infància és molt més que ensenyar els drets. Una escola compromesa amb els drets de la infància els converteix en la base del seu projecte educatiu, impulsa que la comunitat educativa els visqui en el dia a dia i converteix els propis nens, nenes adolescents en partícips del canvi.

Amb l'objectiu d'aprofundir sobre com treballar aquest enfocament en els centres educatius, l'INTEF desenvolupa el MOOC "Educació en drets de la infància i ciutadania global" en col·laboració amb UNICEF. En el marc d'aquest curs ha tingut lloc el fòrum de diàleg "drets d'infància en els centres educatius".

Mayte López, Directora de l'escola d'educació infantil La Cantera (Tierz, Huesca), Jesús Vicente Ruiz, Director del CEIP Las Gaunas (Logroño, La Rioja), Paulo Nogueira, Director del CEIP As Covas (Meaño, Pontevedra), Aniceto Gutiérrez, cap d'estudis d l'IES Cardenal López de Mendoza (Burgos) i Blanca Méndez Rodríguez, directora de l'IES José Martín Recuerda (Motril, Granada) van compartir les seves experiències sobre els resultats de la integració d'aquest enfocament de drets en els seus respectius centres educatius,  així com els principals reptes de l'educació per al proper curs escolar. 

Els drets de la infància no han de ser únicament una matèria o un contingut que s'ha de conèixer: suposa una potent eina per a organitzar el centre i la vida escolar. A La Pedrera, segons la seva directora, "els drets de la infància s'han convertit ja en una de les senyes d'identitat de centre. Una forma real de com ensenyar".

Per la seva banda, al CEIP Les Gaunas de Logronyo, aplicar l'enfocament de drets d'infància va permetre conèixer de manera profunda la vida escolar, reflexionar sobre el treball i l'experiència acumulada després de diversos anys i "plantejar-se què estem fent i què podem fer en els àmbits de l'educació en drets d'infància ".

Aquest enfocament de drets d'infància dóna més protagonisme a la participació de les nenes, nens i adolescents. Al CEIP As Covas, aplicar aquest enfocament ha permès l'empoderament de la infància. Per al seu director, ser centre referent en educació en drets d'infància i ciutadania global "no és un premi, és un compromís i una oportunitat per poder donar poder a centre i posar a la infància en el centre. La comunitat educativa i les famílies són ara molt més conscients dels drets de la infància ".

A Burgos, l'IES Cardenal López de Mendoza està complint 175 anys de la seva creació, combinant història, tradició i innovació educativa. Per a això, el centre ha vinculat els drets de la infància, els Objectius de Desenvolupament Sostenible i el model competencial amb el propòsit de dur a terme una acció educativa integral. Per a l'Aniceto Gutiérrez, amb l'aplicació de l'enfocament de drets d'infància, el centre ha aconseguit una millora de la sensibilització de tota la comunitat educativa, una millora de la convivència escolar i el creixement en el coneixement i en la defensa dels drets de la infància, en escoltar l'opinió de l'alumnat sobre els seus temes d'interès, i per fomentar una major participació.

A l'IES José Martín Recuerda, els drets de la infància són presents en el dia a dia del centre. Per a la seva directora, Blanca Méndez, "el Projecte Educatiu de Centre es va convertir en l'eix vertebrador de l'enfocament de drets d'infància a través d'una sèrie d'activitats curriculars i de caràcter complementari mitjançant els plans i projectes educatius amb què compta el centre i la inclusió d'aquestes activitats en les programacions ".

Reptes per al proper curs: "Tornar a viure l'escola"

En aquest fòrum es van abordar també alguns dels reptes de l'educació per als propers cursos escolars. En aquest sentit, Jesús Vicente Ruiz va destacar la necessitat d'institucionalitzar l'enfocament de drets en el centre perquè romangui encara que passin les persones: "D'aquí a uns quants anys veurem que la vida de diverses generacions de nenes i nens es va transformar de manera constructiva des de la perspectiva de drets d'infància ".

Per la seva banda, Blanca Méndez considera important seguir promocionant l'educació emocional i fomentar la creativitat. "L'enfocament de drets d'infància ens permet personalitzar al nostre alumnat, adaptar l'educació que li donem a les característiques individuals de cada adolescent i posar en marxa mesures educatives des de l'escolta a l'alumnat".

Per Mayte López, "la primera infància té una potencialitat educativa vital per a la societat", i és important seguir aprofundint en hàbits alimentaris saludables, l'educació afectiva i emocional i l'Agenda 2030 de Desenvolupament Sostenible perquè, "des de petits vegin la importància de les accions solidàries ".

Tant Mayte López com a Aniceto Gutiérrez coincideixen en la necessitat d'aprofundir en la formació del professorat i de cada estudiant. Pel burgulés, és important "que ningú es quedi enrere".

Des de Galícia, Paulo Nogueira va destacar la necessitat de "tornar a viure l'escola. És una necessitat tornar a vivenciar l'escola que teníem, la relació amb les famílies i la comunitat. Una escola plena". 

Pots veure la gravació d'aquesta jornada sobre drets d'infància en els centres educatius aquí: