Dia de la Pau


"No hi ha camí per a la pau: la pau és el camí".

- Mahatma Ghandi -

 
El 30 de gener se celebra aquest dia, dedicat a commemorar en els centres educatius una cultura de no violència i pau.

 

L'educació en i per a la tolerància, la solidaritat, la concòrdia, el respecte als Drets Humans, la no-violència i la pau són motius per recordar el 30 de gener. En aquest dia, els centres educatius es comprometen com a defensors de la pau i enteniment entre persones de diferent procedència i maneres de pensar.

En aquest dia se celebra l'aniversari de la mort del Mahatma Gandhi (Índia, 1869-1948), líder pacifista que va defensar i va promoure la no violència i la resistència pacífica enfront de la injustícia i que va ser assassinat per defensar aquestes idees.

Què podem aprendre del Dia de la Pau?

Una educació inspirada en una cultura de no violència i pau permet al nostre alumnat adquirir coneixements, actituds i competències que reforcin el seu desenvolupament com a ciutadans globals crítics i compromesos amb els seus drets i els d'altres persones.

El Dia de la Pau, per la seva temàtica general de no violència, resolució de conflictes i convivència, pot treballar-se a tots els nivells educatius des d'Educació Infantil fins a Batxillerat.

 

 

Coneixements

Actituds

Competències

Educació infantil

 

  • La importància de viure en un entorn de pau i el dany que produeix la violència.
  • Emocions relacionades amb la pau: alegria, amor, tranquil·litat.
  • Emocions relacionades amb la violència: ira, por, patiment.
  • La pau com una cosa que existeix si nosaltres la construïm.
  • Interès per contribuir a un entorn pacífic.
  • Preocupació pels sentiments dels altres, desenvolupament d'empatia.
  • Respecte pels altres.
  • Capacitat per a expressar la pròpia frustració sense recórrer a la violència.
  • Disposició a demanar ajuda en cas de conflicte.
  • Habilitat per a relacionar-se de manera no violenta.

Educació primària

 

  • Les guerres: causes, desenvolupament i conseqüències.
  • Els conflictes en el nostre entorn proper: semblances i diferències amb les guerres.
  • Conceptes: poder, víctima, reconciliació, represàlia.
  • Recuperació i reconstrucció: possibilitats i límits.
  • Motivació per participar en processos de resolució pacífica de conflictes.
  • Tolerància cap a les manifestacions emocionals d'altres, encara que no les compartim.
  • Respecte i empatia cap a les víctimes de la violència, encara que no compartim les seves circumstàncies ni les seves opinions.
  • Disposició a utilitzar les vies i procediments al nostre abast per protegir víctimes de la violència.
  • Habilitats de resolució de conflictes.
  • Capacitat per intervenir en els conflictes d'altres persones.
  • Autoregulació, control emocional en els conflictes que ens afecten.
  • Capacitat per distingir entre conflicte i violència.
  • Mobilització pel dret a la protecció d'altres infants.

Educació secundària

 

  • Identificació de les dinàmiques d'un conflicte.
  • Implicacions socials de la violència i impacte sobre la cultura.
  • Víctimes, victimaris i victimització.
  • Cultura de pau i ideologies que justifiquen la violència.
  • El paper de la democràcia i la participació ciutadana en la protecció de la pau.
  • Interès per aprofundir en el coneixement dels conflictes, evitant posicionaments de tipus "blanc o negre".
  • Disposició a reflexionar sobre els propis estereotips i prejudicis.
  • Visió crítica davant dels missatges dels mitjans de comunicació i les seves representacions o explicacions de la violència o el conflicte.
  • Capacitat d'aplicar estratègies eficaces de resolució de conflictes en disputes alienes o en situacions que ens afecten personalment.
  • Lideratge en la construcció d'entorns de pau.
  • Organització de grups de suport entre iguals.

Aprendizajes sobre la paz, la no-violencia y el buen trato en Educación Infantil

ConocimientosActitudesCompetencias
  • La importancia de vivir en un entorno de paz y el daño que produce la violencia.
  • Emociones relacionadas con la paz: alegría, amor, tranquilidad.
  • Emociones relacionadas con la violencia: ira, miedo, sufrimiento.
  • La paz como algo que existe si nosotros la construimos.
  • Interés por contribuir a un entorno pacífico.
  • Preocupación por los sentimientos de los demás, desarrollo de empatía.
  • Respeto por los demás.
  • Capacidad para expresar la propia frustración sin recurrir a la violencia.
  • Disposición a pedir ayuda en caso de conflicto.
  • Habilidad para relacionarse de manera no violenta.

Aprendizajes sobre la paz, la no-violencia y el buen trato en Educación Primaria

ConocimientosActitudesCompetencias
  • Las guerras: causas, desarrollo y consecuencias.
  • Los conflictos en nuestro entorno cercano: parecidos y diferencias con las guerras.
  • Conceptos: poder, víctima, reconciliación, represalia.
  • Recuperación y reconstrucción: posibilidades y límites.
  • Motivación por participar en procesos de resolución pacífica de conflictos.
  • Tolerancia hacia las manifestaciones emocionales de otros, aunque no las compartamos.
  • Respeto y empatía hacia las víctimas de la violencia, aunque no compartamos sus circunstancias ni sus opiniones.
  • Disposición a utilizar los cauces y procedimientos a nuestro alcance para proteger a víctimas de la violencia.
  • Habilidades de resolución de conflictos.
  • Capacidad para mediar en los conflictos de otras personas.
  • Autorregulación, control emocional en los conflictos que nos afectan.
  • Capacidad para distinguir entre conflicto y violencia.
  • Movilización por el derecho a la protección de otros niños.

Aprendizajes sobre la paz, la no-violencia y el buen trato en Educación Secundaria (ESO, FP y Bachillerato)

ConocimientosActitudesCompetencias
  • Identificación de las dinámicas de un conflicto.
  • Implicaciones sociales de la violencia e impacto sobre la cultura.
  • Víctimas, victimarios y victimización.
  • Cultura de paz e ideologías que justifican la violencia.
  • El papel de la democracia y la participación ciudadana en la protección de la paz.
  • Interés por profundizar en el conocimiento de los conflictos, evitando posicionamientos de tipo "blanco o negro".
  • Disposición a reflexionar sobre los propios estereotipos y prejuicios.
  • Visión crítica frente a los mensajes de los medios de comunicación y sus representaciones o explicaciones de la violencia o el conflicto.
  • Capacidad de aplicar estrategias eficaces de resolución de conflictos en disputas ajenas o en situaciones que nos afectan personalmente.
  • Liderazgo en la construcción de entornos de paz.
  • Organización de grupos de apoyo entre iguales.

Activitats i recursos per al Dia de la Pau

Más ideas sobre el Día de la Paz en el blog

Novedades en nuestro blog educativo

 

Celebra el Dia Mundial de la llavada de mans!

El Dia Mundial de la llavada de mans se celebra a tot el món el dia 15 d'octubre, per recordar la importància que té per a la salut un gest tan senzill com és llavarse les mans amb aigua i sabó. Coneix les activitats i recursos que hem preparat per a aquest dia: poden desenvolupar-se tant a l'aula com en classes on-line. Podem adaptar esta activitat perquè forme part de la campanya del nostre centre educatiu a favor de #GotesUNICEF. 

coneix més