Nola hitz egin haurrei ezbeharrei, larrialdiei eta hondamendiei buruz 

Hezitzaile eta familiei zalantzak eta beldurrak lantzeko gomendioak 

Cómo hablar a los niños sobre catástrofes | Foto: © UNICEF/UNI47081/Pirozzi

 

Lurrikarek, zikloiek edo gatazkek eragindako sufrimendu eta suntsipenaren irudiek biktimek jasaten duten izugarrikeria fisiko eta psikologikoa erakusten digute. Gainera, irudi horiek eragina dute gugan eta bereziki gogorrak dira txikienentzat. 

Haurrei hondamendiak ulertzen eta barneratzen laguntzeko gako batzuk aurkezten dizkizugu*. Gomendio hauek baliagarriak dira bai hezitzaile bai familientzat:

Emozioei arreta jarri 

  • Edozein hondamendi, naturala edo gizakiak eragindakoa, beldurgarria da haurrentzat zein helduentzat.
  • Garrantzitsua da helduok konturatzea beldurrak sor daitezkeela, nahiz eta ez agertu, eta garrantzitsua da haurrekin eta nerabeekin hitz egitea hondamendi batek asko eragin diela susmatzen dugunean. 
  • Arriskua faltsuki minimizatzeak ez du lasaitasunik ematen. Hala ere, jokabide errealista baina lasaia eta dramatizatu gabea izateak segurtasun zentzua emango du. 

Bilatu partekatzeko denbora eta espazioa 

  • Gurasoek babesa eman diezaiekete seme-alabei, hondamendiari buruzko sentimenduak adierazten utziz eta kezkatuta edo triste sentitzea normala dela esanez. Maite ditugula ziurtatu behar zaie, eta noizbait zerbait txarra gertatzen bada, babestu egingo dituztela. 

Denok ez dugu berdin erantzuten gauza bera sentitzen badugu ere

  • Gurasoek jakin behar dute semearen edo alabaren adinak eragina duela hondamendiari erantzuteko unean. Adibidez, lau urterekin kezka agertuko du gurasoen ohean lo egin nahian, zortzi urterekin eskolara ez joaten saiatuko da (agian gaizki dagoela esanez), eta nerabezaroan ohi baino gehiago eztabaidatuko du gurasoekin.
  • Hondamendia jolasekin birsortzea da haur txikienek trauma izan daitekeen gertaera baten gaineko kontrol-zentzua garatzeko eta antsietatea minimizatzeko modua, baita heldu batek hitz egiten duenean eta esperientzia beste batzuekin partekatzen duenean ere.

Badira haurrentzat egokiak ez diren albisteak

  • Gurasoek kontuz ibili behar dute seme-alabek komunikabideen hondamendiari buruzko albisteen aurrean duten jarrerarekin. Albiste txundigarriak entzuteak edo ikusteak trauma gehigarria eragin dezake, eta/edo haur bat sentsibilizatu gabe utz dezake indarkeriazko gaiei eta horien ondorioei buruz.
  • Garrantzitsua da, halaber, haurrei eta nerabeei hondamendi batetik jasotzen dituzten albisteak prozesatzen laguntzea. Sinets dezakete horrelako gauzak ez zaizkiela inoiz gertatuko. Beharrezkoa da horri buruz hitz egitea eta hondamendi mota batzuk gutariko edozeini gerta dakizkigukeela uler dezaten lortzea. Edo, aitzitik, beharbada oso urruneko hondamendi baten berri izatean ahulegi sentitzen dira. Helduok beldurrak adierazten lagundu behar diegu eta, ondoren, gogorarazi behar diegu hondamendia jasaten duen jende gehienak bizirik irauten duela, une horretan seguru dagoela azpimarratuz.
  • Gizarte osoak erreakzionatzen du hondamendien aurrean. Garrantzitsua da arreta jartzea gizarte-alarman, haurrengan zein helduengan eragin handia izan baitezake. Gazteak komunitatearen erantzunetan parte hartzera eta interesa agertzera animatu behar dira (adibidez, laguntza eta elkartasun ekintzak, zeremoniak, etab.)

Hondamedia oso gertukoa bada: laguntza berezia 

  • Hondamendia hurbilekoa edo familia bati hari zuzenean eragindakoa izan denean, erreakzioek luze iraun dezakete gertakariaren ondoren, baita urte batzuk geroago ere. Hondamendia gertatu eta berehala haur edo nerabe batentzako aholkularitza psikologikoak epe luzerako ondorio negatiboak murriztu ditzake.

 


* Aholku hauek Christopher Bellonci doktoreak, haurren osasun mentalean eta praktika onetan espezializatutako psikiatra denak, idatzitako artikulu batean oinarritzen dira. Artikulu hori jada ez dago Interneten.

Bakearen Eguna jarduerak eta baliabideak

Portada del video

Bideoa: Oleksandraren egunerokoa 

Bideo hau Bigarren Hezkuntzako ikasgeletan erabil daiteke gerrei eta mundu osoko milioika pertsona errugaberen bizitzei…

Bakearen koloreak - Haur hezkuntza jarduera

Bakearen koloreak

Bakearen kolore sinbolikoa zuria izan arren, kolore guztiak bakearen kolore izan daitezkeela jakiten lagunduko digun Ha…

Bakearen koloreak - Haur hezkuntza jarduera

Bakearen koloreak

Esta actividad nos permite entender un poco mejor la relación que existe entre el agua y la paz y cómo podemos evitar l…

Misio diplomatikoa - Bigarren Hezkuntzarako

Misio diplomatikoa

Bigarren Hezkuntzarako bideratuta dagoen jarduera honek , gatazketan sortzen diren gaizki-ulertuen papera ikusten lagun…

Bakea babes dezagun - Lehen hezkuntzarako jarduera

Bakea babes dezagun

Lehen Hezkuntzarako ekintza honen helburua indarkeriaren ondorioen inguruan gogoeta sustatzea da, eta horren harira, s…

Bakearen puzzlea - Haur hezkuntzarako jarduera

Bakearen puzzlea

Indarkeria Ezaren eta Bakearen aldeko Eskola Eguna

Bakearen bingoa - Lehen hezkuntzarako jarduera

Bakearen bingoa

Lehen Hezkuntzarako jarduera, beste pertsona batzuekin amankomunean ditugun gauzak ezagutzea eta bakea lortzeko akordio…

Bake ahotsak - Bigarren hezkuntzako jarduera

Bake ahotsak

Gatazken ebazpenerako oinarrizko pausuak ematen ikasteko Bigarren Hezkuntzarako jarduera. Horrez gain, bakea lortzeko g…

Azken berriak blogean

Actividad para celebrar el Día Mundial de la Infancia

Bandera Zuriak

Actividad para centros educativos - ¿Si dedicaras un mural en tu colegio a los derechos, cuáles destacarías?

Actividad para celebrar el Día Mundial de la Infancia

Eskubideen murala - Haurren Mundu Eguna

Actividad para centros educativos - ¿Si dedicaras un mural en tu colegio a los derechos, cuáles destacarías?

Haurren eskubideetan hezteak eskolako giroa hobetzen du

Haurren eskubideetan hezteak eskolako giroa hobetzen du

Eskola-giro on batek Haurren Eskubideei buruzkoHitzarmeneko balioak txertatzen laguntzen du.

Ikastetxea espazio babeslea da

Ikastetxea espazio babeslea da

Haurrak babesteko hezkuntza-inguruneak ziurtatzeko ikastetxeek sustatzen dituzten hainbat neurri eta jarduera datoz jar…

Participación infantil y adolescente en los centros educativos

Haurren eta nerabeen parte hartzea ikastetxeetan

Haurrek eta nerabeek hainbat ikastetxetan parte hartzeko adibide praktiko batzuk ezagutzen ditugu.

© UNICEF/UN0616957/Haleem

Haurren eskubideak ezagutzea

Eskubideetan heztea eskubideak irakastea baino gehiago da: haurren eskubideekiko konpromisoa duen ikastetxeak haren hez…

Tantak: diseinatu zure kanpaina

Tantak: Hezkuntza komunitatearen parte-hartzea

Gotas: antolatu zure ongintzazko lasterketa

Eskubideak eta emozioak

Eskubideak eta emozioak

Gure bake eskola

 
iStockphoto.com/Feodora Chiosea
 
© iStockphoto.com/Feodora Chiosea
 

Kontzientzia hezten

Ikastaro hau une egokia izan daiteke gure ikastetxean ongizate psikosozialari eta bizi-ohitura osasungarriei buruz hausnartzeko eta zenbait gauza hobetzeko.

EZAGUTU GEHIAGO

 
Ilustración de un grupo de estudiantes completando un puzle
© iStockphoto.com/Feodora Chiosea

EMERGENCIA
Terremoto Turquía y Siria

Miles de niños y niñas necesitan ayuda urgente. Dona ahora.

Badakizu zure dohaintzen %80 ere berreskuratu ditzakezula? Informazio gehiago

Si prefieres, contacta con nosotros en el 900 907 500 de lunes a viernes de 9:00h a 21:00h y sábados de 11:00h a 17:00h | [email protected]