Com parlar a nens, nenes i adolescents sobre desastres, emergències i catàstrofes

Cares tristos dibuixades amb guix sobre una pissarra

 

Les imatges que ens arriben del patiment i la devastació produïda per catàstrofes com ara terratrèmols, ciclons o conflictes ens mostren l'horror físic i psicològic que afronten les víctimes. A més a més, aquestes imatges tenen un impacte sobre nosaltres i són especialment dures pels més petits.

Et presentem algunes claus per ajudar nens i nenes a comprendre i assimilar l'existència de catàstrofes*. Aquestes recomanacions són útils tant per a educadors com per a les famílies:

Para atenció a les emocions

  • Qualsevol catàstrofe, natural o provocada per l'ésser humà, és espantosa tant per a nens com per a adults.
  • És important que els adults prenguem consciència que poden sorgir pors, encara que no es manifestin, i és important que parlem amb els nens, nenes i adolescents quan sospitem que un desastre els ha causat impacte.
  • Minimitzar el perill falsament no proporciona tranquil·litat. Tot i això, tenir un comportament realista, però tranquil i sense dramatitzar, donarà sentit de seguretat.

Troba temps i espai per compartir

  • Pares i mares poden donar suport als seus fills  deixant-los expressar els seus sentiments sobre el desastre en dir-los que és normal sentir-se preocupats o tristos. Cal assegurar-los que són estimats i que seran protegits si alguna cosa dolenta passa alguna vegada.
  • Cal estar disponible per a ells i donar-los temps i atenció addicional en els dies després d'un desastre, no només per parlar del desastre, sinó també per altres converses, o només per passar estones.

No tots responem igual encara que sentim el mateix

  • Pares i mares han de saber que l'edat del seu fill o filla influeix en la manera de donar resposta al desastre. Per exemple, als quatre anys mostrarà la seva preocupació i voldrà dormir al llit dels seus pares; amb vuit anys intentarà no anar a l'escola (potser dient que es troba malament), i en l'adolescència discutirà més del normal amb els seus pares. 
  • Recrear el desastre amb jocs és una manera com els infants més petits poden desenvolupar un sentit de control i minimitzar la seva ansietat sobre un esdeveniment potencialment traumàtic, de la mateixa manera que un adult parla i comparteix la seva experiència amb altres.

Hi ha notícies que no són aptes per a infnts

  • Pares i mares han de tenir cura amb l'exposició dels seus fills a les notícies sobre el desastre als mitjans de comunicació. Escoltar o veure notícies impactants pot causar trauma addicional, i/o insensibilitzar un nen o nena sobre qüestions violentes i les seves conseqüències.
  • És important també ajudar nens, nenes i adolescents a processar les notícies que reben d'un desastre. Poden creure que “aquest tipus de coses mai no els podran passar a ells”. Cal parlar sobre això i aconseguir que comprenguin que certs tipus de desastres ens poden passar a qualsevol de nosaltres. O contrariament, potser se sentin excessivament vulnerables en assabentar-se d'un desastre molt llunyà. Els adults hem d'ajudar-los a expressar les seves pors i després recordar-los que la majoria de la gent que experimenta un desastre sobreviu i incidir que en aquest moment està segur.
  • La societat sencera reacciona davant dels desastres. És important parar atenció a l'alarma social que pot arribar a impactar molt tant a nens i nenes com a adults. Cal animar els joves a participar i mostrar interès per les respostes de la comunitat (per exemple, accions de suport i solidaritat, cerimònies, etc.)

 

Si el desastre és molt proper: suport especial

  • Quan el desastre ha estat proper o afectat directament a una família, les reaccions poden durar molt temps després del fet, fins i tot poden continuar anys després. Un assessorament psicològic per a un nen, nena o adolescent immediatament després d'un desastre pot reduir els efectes negatius a llarg termini.

 


* Aquestes recomanacions estan basades en un article, ja no disponible a Internet, escrit pel Dr. Christopher Bellonci, psiquiatre especialitzat en salut mental infantil i bones pràctiques

Activitats i recursos sobre pau, resolució de conflictes i no-violència

Escape room: casa del terror

Escape room: casa del terror

Per sortir de la casa del terror, la Maria només necessita trobar alguns objectes clau que li facin recordar qui és i q…

Enigma: troba el personatge

Enigma: troba el personatge

Endevina qui és el personatge misteriós fent servir el menor nombre de pistes possible. Joc per a Educació Secundària

Joc de rol: resolució de conflictes

Joc de rol: resolució de conflictes

En este juego se plantean dos situaciones con un posible conflicto en el que cada personaje muestra una actitud y una o…

Joc de dobles: emocions i fórmules de cortesia

Joc de dobles: emocions i fórmules de cortesia

Joc per aprendre que les fórmules de cortesia són una forma respectuosa de relacionar-se amb els que ens envolten, prom…

Joc: Obre la porta correcta!

Joc: Obre la porta correcta!

Com educar en actituds que fomentin el respecte i la no-violència?

Quiz d’actualitat: pau i no violència

Quiz d’actualitat: pau i no violència

Resoleu aquest qüestionari en què es plantegen sis preguntes lligades a alguns fets violents de l'actualitat i amb les …

Sopa de lletres sobre prevenció de conflictes

Sopa de lletres sobre prevenció de conflictes

Descobriu en aquesta sopa de lletres paraules relacionades amb els conflictes i paraules relacionades amb la seva soluc…

Joc: Casa de la pau

Joc: Casa de la pau

Joc per a Educació Infantil que ens ajuda a identificar entorns de pau cotidianos

Trivial sobre pau i no-violència

Trivial sobre pau i no-violència

Resoleu les preguntes relacionades amb la resolució de conflictes i la cultura de la no-violència d'aquest joc.

Últimes notícies al blog

Dibuix de la Terra envoltada de nens i nenes que es donen la mà

Activitats i recursos per celebrar el Dia Mundial de la Infància (20 de novembre)

Activitats i recursos per celebrar el Dia Mundial de la Infància (20 de novembre) al teu centre educatiu

Dibuix de la Terra envoltada de nens i nenes que es donen la mà

Activitats i recursos per celebrar el Dia Mundial de la Infància (20 de novembre)

Activitats i recursos per celebrar el Dia Mundial de la Infància (20 de novembre) al teu centre educatiu

Encén els teus drets digitals!

Encén els teus drets digitals! - Activitat per a l'aula

No et quedis a les fosques a Internet! Encén els teus drets digitals! -- Activitat d’Educació en Drets

Encén els teus drets digitals!

Encén els teus drets digitals! - Activitat per a l'aula

No et quedis a les fosques a Internet! Encén els teus drets digitals! -- Activitat d’Educació en Drets

Encén els teus drets digitals!

Encén els teus drets digitals! - Activitat per a l'aula

No et quedis a les fosques a Internet! Encén els teus drets digitals! -- Activitat d’Educació en Drets

Encén els teus drets digitals!

Encén els teus drets digitals! - Activitat per a l'aula

No et quedis a les fosques a Internet! Encén els teus drets digitals! -- Activitat d’Educació en Drets

Encén els teus drets digitals!

Encén els teus drets digitals! - Activitat per a l'aula

No et quedis a les fosques a Internet! Encén els teus drets digitals! -- Activitat d’Educació en Drets

Fin de curso

Gràcies per un curs de 10!

Finalitzem aquest curs escolar donant les gràcies a tots els centres i docents compromesos amb els drets de la infància

Guia d'iniciatives en educació de drets

Guia d'iniciatives en educació de drets

Aquest manual se centra en les iniciatives bàsiques necessàries per a qualsevol centre educatiu interessat a integrar e…

Una niña con el dorsal de una carrera

Gotes: Organitza la teva carrera solidària

Carreras solidarias - Podéis organizar cualquier tipo de carrera o evento que una a la comunidad educativa en favor del…

Una niña con el dorsal de una carrera

Gotes: Organitza la teva carrera solidària

Carreras solidarias - Podéis organizar cualquier tipo de carrera o evento que una a la comunidad educativa en favor del…

Material escolar sobre una mesa

Centres Referents en Educació en Drets d'Infància i Ciutadania Global

Conoce las bases de la convocatoria 2024/2025 y únete a los 257 centros que ya son referentes en educación en derechos.