Com parlar a nens, nenes i adolescents sobre desastres, emergències i catàstrofes

Recomanacions dirigides a educadors i famílies per abordar dubtes i pors

Cómo hablar a los niños sobre catástrofes | Foto: © UNICEF/UNI47081/Pirozzi

 

Les imatges que ens arriben del patiment i la devastació produïda per catàstrofes com ara terratrèmols, ciclons o conflictes ens mostren l'horror físic i psicològic que afronten les víctimes. A més a més, aquestes imatges tenen un impacte sobre nosaltres i són especialment dures pels més petits.

Et presentem algunes claus per ajudar nens i nenes a comprendre i assimilar l'existència de catàstrofes*. Aquestes recomanacions són útils tant per a educadors com per a les famílies:

Para atenció a les emocions

  • Qualsevol catàstrofe, natural o provocada per l'ésser humà, és espantosa tant per a nens com per a adults.
  • És important que els adults prenguem consciència que poden sorgir pors, encara que no es manifestin, i és important que parlem amb els nens, nenes i adolescents quan sospitem que un desastre els ha causat impacte.
  • Minimitzar el perill falsament no proporciona tranquil·litat. Tot i això, tenir un comportament realista, però tranquil i sense dramatitzar, donarà sentit de seguretat.

Troba temps i espai per compartir

  • Pares i mares poden donar suport als seus fills  deixant-los expressar els seus sentiments sobre el desastre en dir-los que és normal sentir-se preocupats o tristos. Cal assegurar-los que són estimats i que seran protegits si alguna cosa dolenta passa alguna vegada.
  • Cal estar disponible per a ells i donar-los temps i atenció addicional en els dies després d'un desastre, no només per parlar del desastre, sinó també per altres converses, o només per passar estones.

No tots responem igual encara que sentim el mateix

  • Pares i mares han de saber que l'edat del seu fill o filla influeix en la manera de donar resposta al desastre. Per exemple, als quatre anys mostrarà la seva preocupació i voldrà dormir al llit dels seus pares; amb vuit anys intentarà no anar a l'escola (potser dient que es troba malament), i en l'adolescència discutirà més del normal amb els seus pares. 
  • Recrear el desastre amb jocs és una manera com els infants més petits poden desenvolupar un sentit de control i minimitzar la seva ansietat sobre un esdeveniment potencialment traumàtic, de la mateixa manera que un adult parla i comparteix la seva experiència amb altres.

Hi ha notícies que no són aptes per a infnts

  • Pares i mares han de tenir cura amb l'exposició dels seus fills a les notícies sobre el desastre als mitjans de comunicació. Escoltar o veure notícies impactants pot causar trauma addicional, i/o insensibilitzar un nen o nena sobre qüestions violentes i les seves conseqüències.
  • És important també ajudar nens, nenes i adolescents a processar les notícies que reben d'un desastre. Poden creure que “aquest tipus de coses mai no els podran passar a ells”. Cal parlar sobre això i aconseguir que comprenguin que certs tipus de desastres ens poden passar a qualsevol de nosaltres. O contrariament, potser se sentin excessivament vulnerables en assabentar-se d'un desastre molt llunyà. Els adults hem d'ajudar-los a expressar les seves pors i després recordar-los que la majoria de la gent que experimenta un desastre sobreviu i incidir que en aquest moment està segur.
  • La societat sencera reacciona davant dels desastres. És important parar atenció a l'alarma social que pot arribar a impactar molt tant a nens i nenes com a adults. Cal animar els joves a participar i mostrar interès per les respostes de la comunitat (per exemple, accions de suport i solidaritat, cerimònies, etc.)

 

Si el desastre és molt proper: suport especial

  • Quan el desastre ha estat proper o afectat directament a una família, les reaccions poden durar molt temps després del fet, fins i tot poden continuar anys després. Un assessorament psicològic per a un nen, nena o adolescent immediatament després d'un desastre pot reduir els efectes negatius a llarg termini.

 


* Aquestes recomanacions estan basades en un article, ja no disponible a Internet, escrit pel Dr. Christopher Bellonci, psiquiatre especialitzat en salut mental infantil i bones pràctiques

 
© UNICEF/UN0597373/Filippov
 
© UNICEF/UN0597373/Filippov
 
© UNICEF/UN0597373/Filippov

Emergència Ucraïna

Milions d'infant necessiten ajut urgent

DONA ARA

Activitats i recursos sobre pau, resolució de conflictes i no-violència

Portada del vídeo

Amaya Lopez | 16/03/2022

Vídeo: El diari de l'Oleksandra

Aquest vídeo es pot utilitzar en aules d'Educació Secundària per obrir una reflexió sobre les guerres i la manera com a…

L’aigua dibuixa paisatges de pau

Amaya Lopez | 25/01/2021

L’aigua dibuixa paisatges de pau

Aquesta activitat ens permet entendre una mica millor la relació que existeix entre l'aigua i la pau i com podem evitar…

Colors de pau - Activitat Educació Infantil

Amaya Lopez | 25/01/2018

Colors de pau

Una activitat per a educació infantil que ens ajudarà a descobrir que el color simbòlic de la pau és el blanc però que …

La missió diplomàtica: Activitat Educació Secundària

Amaya Lopez | 25/01/2018

La missió diplomàtica

Aquesta activitat per a educació secundària ens ajuda a veure quin paper poden tenir els malentesos en els conflictes, …

Bingo de la pau: Activitat Educació Primària

Amaya Lopez | 25/01/2018

Bingo de la pau

Activitat per a educació primària que ens ajuda a descobrir què tenim en comú amb altres persones i la importància de t…

Protegim la pau - Activitat Educació Primària

Amaya Lopez | 25/01/2018

Protegim la pau

Aquesta activitat per a educació primària ens permet reflexionar sobre les conseqüències de la violència i la importànc…

Veus de pau: Activitat Educació Secundària

Amaya Lopez | 25/01/2018

Veus de pau

Activitat per a educació secundària per aprendre a aplicar unes passes bàsiques en resolució de conflictes. A més a més…

El trencaclosques de la pau

Amaya Lopez | 24/01/2018

El trencaclosques de la pau

Una activitat per a educació infantil que ens permet descobrir quin tipus de coses no encaixen en un ambient de pau.

Últimes notícies al blog

Memoria del curso escolar 2021-2022

Aridane | 28/06/2022

Memoria del curso escolar 2021-2022

Acabem el curs 2021-2022 sense màscares a l'aula, però més conscients que mai sobre l'impacte de les emergències a l'ed…

© UNICEF/UN0616957/Haleem

Aridane | 11/05/2022

Coneixement dels drets de la infància

Educar en drets és més que ensenyar els drets: una escola compromesa amb els drets de la infància els converteix en la …

Respuesta educativa a la Guerra en Ucrania

Aridane | 08/04/2022

Respuesta educativa a la Guerra en Ucrania

Volem conèixer la teva valoració sobre la resposta educativa a la guerra a Ucraïna

Dos nois llegeixen unes fitxes a la seva aula

Amaya Lopez | 25/03/2022

Cada escola, un refugi

Algunes claus de drets d'infància per a la inclusió d'estudiants ucraïnesos a les nostres aules.

Impulsar la inclusió educativa de la infància refugiada

Amaya Lopez | 23/03/2022

Impulsar la inclusió educativa de la infància refugiada

Més d'un milió de nenes i nens han fugit d'Ucraïna a causa de la guerra. El sistema educatiu dels països d'acollida nec…

Una nena mira la pantalla d'un mòbil amb gest seriós

Amaya Lopez | 16/03/2022

3 claus educatives sobre la violència en els mitjans i la infància

L'impacte dels continguts violents sobre la infància és un tema controvertit sobre el què no hi ha una resposta única i…

Dues banderes blanques de la pau en què apareix la paraula "pau" sobreimpresa en rus i ucraïnès

Amaya Lopez | 28/02/2022

Parlem de мир: Pau es diu igual en ucraïnès i en rus

Com podem abordar des de les aules el conflicte a Ucraïna? és una qüestió que pot preocupar el nostre alumnat, especial…

Más de 300 docentes participaron en el Encuentro de Centros Referentes

Maria Mur | 14/02/2022

Més de 300 docents van participar en la trobada de Centres Referents

Durant tres jornades, més de 300 docents van participar en la trobada de Centres Referents en Educació en Drets d'Infàn…

Un entorn digital segur per a nenes, nens i adolscents

Maria Mur | 08/02/2022

Un entorn digital segur per a nenes, nens i adolescents

El Dia Internacional d'Internet Segura és una ocasió per renovar el nostre compromís amb els drets digitals de les nene…

 
iStockphoto.com/BRO Vector
 
© iStockphoto.com/BRO Vector
 

Educant la consciència

Aquest curs pot ser un bon moment per reflexionar i millorar algunes coses sobre benestar psicosocial i hàbits de vida saludables al nostre centre educatiu.

CONEIX MÉS

 
Ilustración de la cabeza de una mujer
© iStockphoto.com/BRO Vector