Com parlar a nens, nenes i adolescents sobre desastres, emergències i catàstrofes

Recomanacions dirigides a educadors i famílies per abordar dubtes i pors

Cómo hablar a los niños sobre catástrofes | Foto: © UNICEF/UNI47081/Pirozzi

 

Les imatges que ens arriben del patiment i la devastació produïda per catàstrofes com ara terratrèmols, ciclons o conflictes ens mostren l'horror físic i psicològic que afronten les víctimes. A més a més, aquestes imatges tenen un impacte sobre nosaltres i són especialment dures pels més petits.

Et presentem algunes claus per ajudar nens i nenes a comprendre i assimilar l'existència de catàstrofes*. Aquestes recomanacions són útils tant per a educadors com per a les famílies:

Para atenció a les emocions

  • Qualsevol catàstrofe, natural o provocada per l'ésser humà, és espantosa tant per a nens com per a adults.
  • És important que els adults prenguem consciència que poden sorgir pors, encara que no es manifestin, i és important que parlem amb els nens, nenes i adolescents quan sospitem que un desastre els ha causat impacte.
  • Minimitzar el perill falsament no proporciona tranquil·litat. Tot i això, tenir un comportament realista, però tranquil i sense dramatitzar, donarà sentit de seguretat.

Troba temps i espai per compartir

  • Pares i mares poden donar suport als seus fills  deixant-los expressar els seus sentiments sobre el desastre en dir-los que és normal sentir-se preocupats o tristos. Cal assegurar-los que són estimats i que seran protegits si alguna cosa dolenta passa alguna vegada.
  • Cal estar disponible per a ells i donar-los temps i atenció addicional en els dies després d'un desastre, no només per parlar del desastre, sinó també per altres converses, o només per passar estones.

No tots responem igual encara que sentim el mateix

  • Pares i mares han de saber que l'edat del seu fill o filla influeix en la manera de donar resposta al desastre. Per exemple, als quatre anys mostrarà la seva preocupació i voldrà dormir al llit dels seus pares; amb vuit anys intentarà no anar a l'escola (potser dient que es troba malament), i en l'adolescència discutirà més del normal amb els seus pares. 
  • Recrear el desastre amb jocs és una manera com els infants més petits poden desenvolupar un sentit de control i minimitzar la seva ansietat sobre un esdeveniment potencialment traumàtic, de la mateixa manera que un adult parla i comparteix la seva experiència amb altres.

Hi ha notícies que no són aptes per a infnts

  • Pares i mares han de tenir cura amb l'exposició dels seus fills a les notícies sobre el desastre als mitjans de comunicació. Escoltar o veure notícies impactants pot causar trauma addicional, i/o insensibilitzar un nen o nena sobre qüestions violentes i les seves conseqüències.
  • És important també ajudar nens, nenes i adolescents a processar les notícies que reben d'un desastre. Poden creure que “aquest tipus de coses mai no els podran passar a ells”. Cal parlar sobre això i aconseguir que comprenguin que certs tipus de desastres ens poden passar a qualsevol de nosaltres. O contrariament, potser se sentin excessivament vulnerables en assabentar-se d'un desastre molt llunyà. Els adults hem d'ajudar-los a expressar les seves pors i després recordar-los que la majoria de la gent que experimenta un desastre sobreviu i incidir que en aquest moment està segur.
  • La societat sencera reacciona davant dels desastres. És important parar atenció a l'alarma social que pot arribar a impactar molt tant a nens i nenes com a adults. Cal animar els joves a participar i mostrar interès per les respostes de la comunitat (per exemple, accions de suport i solidaritat, cerimònies, etc.)

 

Si el desastre és molt proper: suport especial

  • Quan el desastre ha estat proper o afectat directament a una família, les reaccions poden durar molt temps després del fet, fins i tot poden continuar anys després. Un assessorament psicològic per a un nen, nena o adolescent immediatament després d'un desastre pot reduir els efectes negatius a llarg termini.

 


* Aquestes recomanacions estan basades en un article, ja no disponible a Internet, escrit pel Dr. Christopher Bellonci, psiquiatre especialitzat en salut mental infantil i bones pràctiques

Activitats i recursos sobre pau, resolució de conflictes i no-violència

Portada del vídeo

Vídeo: El diari de l'Oleksandra

Aquest vídeo es pot utilitzar en aules d'Educació Secundària per obrir una reflexió sobre les guerres i la manera com a…

L’aigua dibuixa paisatges de pau

L’aigua dibuixa paisatges de pau

Aquesta activitat ens permet entendre una mica millor la relació que existeix entre l'aigua i la pau i com podem evitar…

Colors de pau - Activitat Educació Infantil

Colors de pau

Una activitat per a educació infantil que ens ajudarà a descobrir que el color simbòlic de la pau és el blanc però que …

La missió diplomàtica: Activitat Educació Secundària

La missió diplomàtica

Aquesta activitat per a educació secundària ens ajuda a veure quin paper poden tenir els malentesos en els conflictes, …

Bingo de la pau: Activitat Educació Primària

Bingo de la pau

Activitat per a educació primària que ens ajuda a descobrir què tenim en comú amb altres persones i la importància de t…

Protegim la pau - Activitat Educació Primària

Protegim la pau

Aquesta activitat per a educació primària ens permet reflexionar sobre les conseqüències de la violència i la importànc…

Veus de pau: Activitat Educació Secundària

Veus de pau

Activitat per a educació secundària per aprendre a aplicar unes passes bàsiques en resolució de conflictes. A més a més…

El trencaclosques de la pau

El trencaclosques de la pau

Una activitat per a educació infantil que ens permet descobrir quin tipus de coses no encaixen en un ambient de pau.

Últimes notícies al blog

Estudiantes del CEIP Pinoduero aprenden sobre el derecho a la información

"És molt important que la infància aprengui a distingir el que és real i el que no”

300 niñas, niños y adolescentes de educación primaria y secundaria de seis centros educativos participan en una iniciat…

© UNICEF/UN0626813/Georgiev

Curs escolar 2022-2023: els drets de la infància són part de la vida escolar

Amb el tancament del curs escolar, des d'UNICEF Espanya volem fer balanç i, sobretot, mostrar un agraïment especial als…

Cultivar la Agenda 2030 desde el huerto escolar

Cultivar l'Agenda 2030 des de l'hort escolar

La Agenda 2030 de Desarrollo Sostenible tiene cada vez más un papel más protagonista en la transformación de los centro…

Participación infantil y adolescente en los centros educativos

Participació infantil i adolescent als centres educatius

Coneguem alguns exemples pràctics de participació de les nenes, nens i adolescents a diferents centres educatius.

Ody junto al logo de los ODS

17 ODS per defensar els drets de la infància

Els ODS i els drets són imprescindibles per al desenvolupament de tots els nens, nenes i adolescents. Una sèrie de dibu…

El centre educatiu és un espai protector

El centre educatiu és un espai protector

Abordem les diferents mesures i activitats que impulsen els centres educatius per crear assegurar entorns educatius pro…

L'educació en drets d'infància millora el clima escolar

L'educació en drets d'infància millora el clima escolar

Un bon clima escolar afavoreix la incorporació dels valors de la Convenció sobre els Drets dels Infants

Autoavaluació en drets d'infància: conèixer-nos per millorar

Autoavaluació en drets d'infància: conèixer-nos per millorar

La autoevaluación en derechos de infancia y ciudadanía global por parte de los centros educativos es clave para conocer…

Marcos: "Ser centro referente es como sacar un 10 en matemáticas"

Marcos: "Ser centro referente es como sacar un 10 en matemáticas"

Marcos, de 8 anys: "Ser centre referent és com treure un 10 en matemàtiques, és estar en un col·legi molt especial, exp…

Un grupo de estudiantes con camisetas azules

Activitats per celebrar el Dia Mundial de la Infància a l'escola

Ilustración de un grupo de estudiantes haciendo un puzle

La meva escola, el meu equip!: Convivència, benestar i bon tracte

Una mujer toma notas frente a un portátil

Cursos d'especialització en educació en drets UNED/UNICEF

La UNED i UNICEF ofereixen dos cursos d'especialització en educació en drets d'infància: un sobre l'Agenda 2030 i un al…

 
iStockphoto.com/Feodora Chiosea
 
© iStockphoto.com/Feodora Chiosea
 

Educant la consciència

Aquest curs pot ser un bon moment per reflexionar i millorar algunes coses sobre benestar psicosocial i hàbits de vida saludables al nostre centre educatiu.

CONEIX MÉS

 
Ilustración de un grupo de estudiantes completando un puzle
© iStockphoto.com/Feodora Chiosea

EMERGENCIA
Terremoto Turquía y Siria

Miles de niños y niñas necesitan ayuda urgente. Dona ahora.

¿Sabes que puedes recuperar hasta un 80% de tus donaciones? Más info

Desgravació fiscal

Deducció i desgravació de donacions a UNICEF

Si has decidit fer-te soci o fer un donatiu puntual a UNICEF t'informem que pots desgravar aquestes donacions de la teva declaració de la renda. Des del gener del 2020 s'han incrementat els tipus de deducció aplicables a les donacions que es facin a favor d'UNICEF Espanya, com a entitat acollida al règim fiscal especial de la Llei 49/2002, de 23 de desembre

Persones físiques (IRPF)Percentatge de deducció
Primers 150€80%
Resta35%
Donacions plurianuals (a la mateixa entitat durant almenys 3 anys) > 150€ *40%
Límit deducció base liquidable10%

*Per import igual o superior, en cada un d'ells, al de l'exercici anterior.

Persones Jurídiques (IS)Percentatge de deducció
Donacions en general35%
Donacions plurianuals (a la mateixa entitat durant almenys 3 anys)*40%
Límit deducció base liquidable10%

*Per import igual o superior, en cada un d'ells, al de l'exercici anterior.

  • Si ets persona física, en l'IRPF corresponent a aquest any podràs deduir el 80% de l'import de les teves quotes i/o donatius íntegres per aportacions de fins a 150 € a l'any. A partir d'aquesta quantitat la deducció serà del 35% o del 40% si portes col·laborant amb nosaltres com a mínim 3 anys seguits, amb un límit del 10% de la base liquidable
  • Si ets persona jurídica, en l'impost de societats podràs deduir el 35% de les teves quotes i/o donatius íntegres. Si portes col·laborant amb nosaltres com a mínim 3 anys seguits la deducció és del 40%, amb un límit del 10% de la base liquidable.
  • Si ets persona física o jurídica no resident a Espanya i obtens rendes al nostre país, tens també un benefici fiscal per l'import dels teves donatius. Pots consultar-ho a www.aeat.es
  • Si vius en una comunitat autònoma subjecta a un règim foral particular o que ha establert deduccions addicionals per donacions a ONG, les deduccions aplicables poden ser diferents.

Recorda que perquè puguem informar l'Agència Tributària de l'import de les teves quotes i donatius és imprescindible que ens hagis facilitat el DNI o NIF i domicili.

Si us plau, si encara no ho has fet, truca'ns al 900 907 500 o escriu-nos a [email protected] o facilita'ns aquestes dades a través de la teva àrea de col·laborador al nostre web: www.unicef.es/acceso.
Si vols ampliar la informació sobre aquests beneficis fiscals, si us plau, consulta la web de l'Agència Tributària: www.aeat.es

Si prefieres, contacta con nosotros en el 900 907 500 de lunes a viernes de 9:00h a 21:00h y sábados de 11:00h a 17:00h | [email protected]

Donar por transferencia bancaria:
Santander ES67 0049 0001 59 2810100005