Curs escolar 2022-2023: els drets de la infància són part de la vida escolar

Amb el tancament del curs escolar, des d'UNICEF Espanya volem fer balanç i, sobretot, mostrar un agraïment especial als 2.154 centres educatius que van impulsar els drets de la infància

© UNICEF/UN0626813/Georgiev

Cada curs escolar és diferent. Quan comença, els nervis s'apoderen de les diferents persones que componen la comunitat educativa. Coneixem noves persones, teixim amistats i complicitats, algunes de les quals ens acompanyaran durant diversos anys, dins i fora del centre.

El centre educatiu no és només un lloc on la infància acudeixi a aprendre, també s'hi relaciona, coneix l'entorn local i aprèn a conviure i s'endinsa en altres realitats properes i globals.

 

El valor de l'educació

Des d'UNICEF Espanya volem posar en valor l'educació i la capacitat per transformar la societat i millorar la vida de cada nena, nen i adolescent. Prenent com a referència la Convenció sobre els Drets de l'Infant, impulsem l'educació en drets d'infants.

L'educació en drets d'infants cerca fer efectius i donar difusió als drets de cada nena, nen i adolescent a través de la teoria i la pràctica als centres educatius a través de la innovació i la cultura escolar. D'aquesta manera, l'enfocament de drets d'infància al centre permet posar en valor les accions i activitats que realitza l'escola, donant més sentit a les diferents iniciatives curriculars i organitzatives que es realitzen.

Aquest enfocament educatiu contribueix al desenvolupament d'una consciència social i de treball conjunt entre nenes, nens, adolescents i adults, plantejant una incidència especial en aspectes com la integració curricular dels drets de la infància a través del coneixement dels drets, la participació infantil i adolescent, els entorns segurs i la millora del clima escolar.

Per fer efectiva l'educació en drets d'infants, des d'UNICEF duem a terme activitats i propostes diferents al llarg del curs escolar. Així, durant el curs escolar 2022-2023 hem arribat a 2.154 centres educatius de tot el territori a través de diverses activitats. A continuació volem fer un petit resum de la nostra feina als centres escolars.

Centres Referents en Educació en Drets d'Infància

Centros Referentes en Educación en Derechos de Infancia en Castilla y León

Centres Referents en Educació en drets d'Infància  Castella i lleó

Actualment, a Espanya hi ha 186 centres referents en educació en drets d'infància, amb prop de 100.000 nenes, nens i adolescents. Aquests centres es caracteritzen per impulsar els drets de la infància en el dia a dia mitjançant accions, activitats i programacions que busquen donar a conèixer els drets de la infància, impulsant a més la participació de les nenes i els nens. A més amés , en aquests centres es dóna una importància especial a la construcció d'entorns protectors amb el propòsit de reduir els riscos per al benestar i la protecció de la infància. Amb això, aquest programa busca millorar el clima escolar. Un docent d'un dels centres referents ens en resumeix el significat: "Aquest programa ens ajuda a ser millors educadors ia millorar com a comunitat educativa".

"És un programa excel·lent que empodera l'alumnat i el professorat", ens assegura un altre docent. Per en Marcos, estudiant del CEIP Melquíades Hidalgo de Cabezón de Pisuerga (Valladolid) "ser referent és com treure'n un deu en matemàtiques", per a ell, suposa "estar en un col·legi molt especial".

Durant el curs escolar 2022-2023 hem rebut 148 sol·licituds de centres educatius per aconseguir el reconeixement com a centre referent en educació en drets d'infància. La resolució es donarà a conèixer a l'octubre del 2023.

 

Coneixement dels drets de la infància

L'educació en drets d'infància suposa molt més que ensenyar els drets: una escola compromesa amb els drets de la infància els converteix en la base del seu projecte educatiu, impulsa que la comunitat educativa els visqui el dia a dia i fa que els mateixos nens, nenes i adolescents siguin partícips del canvi.

Amb el propòsit de formar els docents dels centres educatius a l'educació en drets d'infants, des d'UNICEF, en aliança amb diferents institucions, oferim cursos de formació durant diferents moments de l'any. A Catalunya, s'han dut a terme dues edicions del curs "Viure (aprendre i ensenyar) els drets de l'infant a l'escola". I a la resta de l'estat es va impartir el MOOC "Educación en derechos de infancia" en col·laboració amb l'INTEF. 

En el marc d'aquest curs es va celebrar el diàleg sobre drets d'infants als centres educatius. En aquest fòrum, Almudena Soriano, professora del CEIP Federico García Lorca de Leganés (Madrid), recomanaria "totalment" als centres educatius treballar l'educació en drets d'infància: "és un canvi de visió absolutament total, d'organització i de forma de veure un centre, explicar als nens cada dia que són importants. Això és un espai de protecció i de participació”

 

Juntament amb la UNED s'han dut a terme dos cursos especialització. Un sobre les funcions del coordinador/a de benestar i protecció i un altre sobre la integració de l'Agenda 2030 de Desenvolupament Sostenible als centres educatius. En total, 284 docents de 209 centres van tenir ocasió d'aprofundir en protecció i desenvolupament sostenible el curs 2022-2023

 

Participació infantil i adolescent a travès de la celebració de dies mundials

Cada vegada són més els centres educatius que creen espais i oportunitats per a la participació infantil i adolescent als centres. La participació de la infància és un dret recollit a la pròpia Convenció i la seva promoció és fonamental per al desenvolupament i protecció dels mateixos estudiants. Així, oferint-los espais on puguin expressar-se, d'acord amb la seva edat i el seu grau de desenvolupament, es potencia una societat més democràtica des del respecte als punts de vista i opinions d'altres persones

Bústia de suggeriments, emissores de ràdio escolar són alguns exemples d'espais i canals de participació als centres educatius. A través de la participació es construeix escola, es cohesiona la comunitat escolar i augmenta l'autoestima de l'alumnat. D'aquesta manera, el centre es converteix en un petit llogaret democràtic, que funciona de manera eficaç i eficient.

L'escola és un espai d'igualtat, on s'ha de garantir que totes les nenes i els nens, sense importar-ne la procedència o el destí, coneguin, visquin i gaudeixin els seus drets en un context democràtic, involucrant-se en el dia a dia del centre i desenvolupar-se com persones crítiques. En aquest context, des d'UNICEF fem propostes i activitats educatives als centres per commemorar dies claus per als drets de la infància.

El 20 de novembre de cada any se celebra el Dia Mundial de la Infància. És una data especial, ja que commemora l'aprovació a l'Assemblea General de les Nacions Unides la Convenció sobre els Drets de l'Infant el 1989. Cada any, més centres educatius organitzen activitats que permeten reflexionar sobre els drets, conèixer-los més en profunditat i, per suposat, reivindicar-los. Des d'UNICEF, cada curs escolar proposem una activitat en aquest sentit.

Al curs escolar 2022-2023, 107.167 nenes, nens i adolescents de 1.092 centres educatius van celebrar el Dia Mundial de la Infància amb UNICEF a través de l'activitat "Drets i emocions" que buscava fomentar la capacitat d'expressió emocional i d'empatia, així com identificar les vulneracions de drets i ser capaços de posicionar-nos davant de les injustícies. "L´activitat ha estat molt interioritzada per tot l´alumnat", ens assegurava un docent a través de l´avaluació d´aquesta proposta

Nuestra escuela de Paz

 

Cada 30 de gener, els centres educatius celebren un dia molt especial i especialment assenyalat, el Dia escolar de la pau i la no-violència. Per aconseguir la pau hem d'aprendre a evitar la violència i a comprometre'ns amb formes pacífiques de resolució de conflictes, cosa que inclou una aposta educativa per la no-violència als centres educatius. Aquest any, 86.793 estudiants de 849 centres d'educació infantil, primària i secundària van fer la proposta d'UNICEF per commemorar el dia escolar de la pau mitjançant una activitat dissenyada per descobrir com l'escola pot ser un entorn de pau, no-violència i protecció per als qui estudien i hi treballen.

Día Mundial del Medio Ambiente

El 5 de juny celebrem també el Dia Mundial del Medi Ambient. La sostenibilitat ambiental és un dels temes principal preocupació dels nens, nenes i adolescents. A més a més, té moltes connexions curriculars i permet abordar diferents matèries de manera transversal. Des de la perspectiva de l'educació en drets d'infants, 9.342 estudiants de 182 centres educatius van commemorar el Dia del Medi Ambient mitjançant la proposta educativa d'UNICEF.

 

Entorns protectores per a la infància

El centre educatiu és un dels contextos socialitzadors més importants per a la infància. És un espai on s'aprèn, es conviu i es protegeix els nens, nenes i adolescents. Construir un entorn protector al centre escolar és una tasca de tota la comunitat educativa per dotar la infància del coneixement dels seus drets i de les adequades eines d'autoprotecció, creant un ambient de relació interpersonal segur i identificant les situacions de risc.

La Convenció sobre els Drets dels Infants és també un instrument que facilita la protecció i el benestar de la infància. En aquest sentit, és imprescindible que els professionals de l'educació coneguin com actuar i prevenir les situacions de vulnerabilitat o risc per a la infància i l'adolescència a nivell educatiu. En aquest curs escolar, 180 docents de 152 centres educatius es van inscriure el curs d'especialització sobre les funcions del coordinador/a de benestar i protecció emmarcat en la Llei de Protecció a la Infància.

A través d'un conveni de col·laboració la Policia Nacional que ha permès la formació de més de 600 delegats i delegades de Participació Ciutadana de la Policia Nacional, hem continuat treballant un conjunt de materials de sensibilització, formatius i informatius que serveixen d'instruments de treball per a l'activitat policial en matèria de participació ciutadana i la seva difusió als centres educatius i als seus entorns, tal com estableix el Pla Director per a la Convivència i Millora de la Seguretat als Centres Educatius i els seus Entorns.

Entre aquests materials destaca l'activitat "El Club de los Secretos", una iniciativa d'UNICEF Espanya i la Policia Nacional per impulsar entorns protectors per a la infància a l'àmbit educatiu. Durant l'any 2022, la Policia Nacional va visitar més de 200 centres educatius, amb un impacte de prop de 14.000 nens, nens i adolescents.

 

Clima escolar

L'educació en drets d'infants té un impacte molt positiu en la millora del clima escolar, afavorint la incorporació dels valors de la Convenció sobre els Drets dels Infants i ajudant a cohesionar la comunitat educativa i millorant l'organització escolar.

El clima escolar promou que educadors, famílies i la comunitat escolar en conjunt guiïn i orientin l'alumnat en l'exercici dels seus drets i responsabilitats, d'acord amb les seves capacitats i vetllant sempre per l'interès superior de la infància. Així s'aconsegueix un entorn de relació interpersonal positiva que fomenta la igualtat, el respecte per la dignitat de les persones, la salut i la convivència pacífica.

Per millorar el clima escolar, des d'UNICEF proposem als centres fer una autoavaluació institucional en drets d'infància amb el propòsit de conèixer els punts i, així, establir una sèrie de propostes de millora per impulsar els drets al centre.

Una cultura escolar democràtica té com a nucli principal la participació activa de tota la comunitat escolar, cosa que permet millorar els processos i els resultats educatius. La relació i la col·laboració entre l'escola i la família és clau. En aquest sentit, els centres que implementen l'educació en drets d'infants promouen accions per aconseguir la implicació de les famílies al centre, incentivant la col·laboració en diferents nivells.

Per exemple, els centres organitzen activitats solidàries que permeten mobilitzar fons per millorar la vida de la infància a diferents llocs del món i davant de diferents circumstàncies. Durant el curs escolar 2022-2023, prop de 300 centres educatius van organitzar activitats solidàries a favor d'UNICEF, destinant aquests fons a la construcció i millora de sistemes d'aigua i sanejament a centres educatius de diferents països del món, així com enviar recursos per a la infància que pateix la Guerra a Ucraïna ia la infància i les seves famílies afectades pel terratrèmol que va afectar Turquia i Síria el febrer de 2023

No volem acabar sense agrair a totes les persones que amb el seu treball i passió fan possible l'educació, especialment als professionals dels 2.154 centres educatius que han impulsat l'educació en drets d'infants a través de les propostes d'UNICEF. Als nens, nenes i adolescents de centres -i de tots els centres- gràcies i feliç estiu 2023!

Primavera de 2024

Posa la teva gota!
Curses de solidaritat

Amb l’arribada de la primavera, milers d’estudiants es mobilitzen a les seves escoles i instituts per donar suport al treball d’UNICEF en aigua, medi ambient i emergències humanitàries. Voleu que la vostra comunitat educativa afegeixi les seves gotes? 

Informa't

Coneix la darrera informació sobre educació en drets

Els drets de la infància i la ciutadania global a les facultats d'educació

Els drets de la infància i la ciutadania global a les facultats d'educació

Propuesta formativa para las titulaciones en educación

Marcos: "Ser centro referente es como sacar un 10 en matemáticas"

Marcos: "Ser centro referente es como sacar un 10 en matemáticas"

Marcos, de 8 anys: "Ser centre referent és com treure un 10 en matemàtiques, és estar en un col·legi molt especial, exp…

Protecció de la infància des de l'entorn escolar

Protecció de la infància des de l'entorn escolar

Aquest document té com a finalitat contribuir al desenvolupament de les mesures necessàries per a la incorporació als c…

Participació infantil i adolescent a l'àmbit escolar

Participació infantil i adolescent a l'àmbit escolar

Participació infantil i adolescent a l'àmbit escolar

Una niña sonríe mientras trabaja en un aula de primaria

Els drets de la infància al currículum educatiu: coneixement dels drets

Comprender nuestros derechos, entender en qué consisten, cómo funcionan, qué límites tienen y qué responsabilidades con…

UNICEF Educación - Educación en Derechos

Diálogo: "Derechos de infancia en los centros educativos"

Drets educatius d'infància en els centres educatius: de la teoria a la pràctica

Cinc centres educatius referents en Educació en Drets d'Infància i Ciutadania Global han exposat la seva trajectòria en…

Momento de la sesión en el que se muestra un gráfico sobre los derechos de la infancia

Jornada "Protecció de la infància i l'adolescència davant la violència des de la perspectiva de la nova llei"

No et perdis el vídeo de la sessió que vam mantenir sobre les implicacions que tindrà la LOPIVI per als centres educati…

32 centres educatius com a referents en Educació en Drets d’Infància

32 centres educatius com a referents en Educació en Drets d’Infància

Un dels centres reconeguts és el català CEIP Escola Seat de Barcelona

CReC: Creix, responsabiliza't i crea

CReC: Creix, responsabiliza't i crea

Programa per a la promoció dels drets de la infància

Vols que el teu centre sigui una escola amb drets?

Pots iniciar el procés avui mateix. Fes-nos arribar un correu sol·licitant informació de com iniciar un projecte d'educació en drets.

Contacta