Parlem de мир: Pau es diu igual en ucraïnès i en rus

Com podem abordar des de les aules el conflicte a Ucraïna? És una qüestió que pot preocupar el nostre alumnat, especialment si al nostre centre educatiu hi ha estudiants d'origen ucraïnès o rus.

Imagen de don banderas blancas de la paz con la palabra "paz" escrita en ucraniano y ruso

 

L'escalada bèl·lica a l'est d'Europa ens pot semblar un conflicte llunyà, però no ho és tant quan als nostres centres educatius hi ha nens i nenes d'origen rus o ucraïnès. S'estima que a Espanya hi resideixen unes 112.000 persones provinents d'Ucraïna i unes 80.000 de Rússia. Comparteixen cultura, tradicions i moltes paraules, entre elles la paraula "pau". La geopolítica internacional els està enfrontant, però això no ha de traslladar-se a les aules i als barris.

Et proposem algunes idees per abordar aquesta qüestió educativament, des d'una perspectiva de clima escolar i salut mental:

 

Cuida la salut mental

Fins i tot si al teu centre educatiu o a la teva aula no hi ha nois i noies d'origen ucraïnès o rus, considera l'impacte que les històries i imatges que apareixen als mitjans tenen sobre el teu alumnat. Tingues en compte que des del març del 2020 han patit una pandèmia mundial, les seves conseqüències i les seves restriccions i que viuen en un món on els mitjans no són moderats en la seva narrativa i on, per empitjorar les coses, cada cop imperen més les notícies falses, el sensacionalisme i els discursos d'odi.

La percepció que alguna cosa molt greu està passant quan ja hi havia certa sensació general que començàvem a sortir de la crisi del coronavirus, pot ser molt inquietant per part del nostre alumnat i afectar-ne l'estat d'ànim i el rendiment acadèmic. Tingues-ho en compte per poder prendre mesures.

 

Menys dades, més empatia

Els mitjans i els experts en geopolítica ens inunden amb dades sobre la situació a l'est d'Europa. Aquestes dades poden ser útils per conèixer millor el problema, però entendre les dades no és el mateix que comprendre les persones. El fet que dos països entrin en conflicte no vol dir que els seus habitants siguin enemics ni que s'odiïn. De fet, en moltes entrevistes al carrer es veu just el contrari i és important incidir en aquest detall: de vegades les guerres no es produeixen perquè la gent s'odiï, sinó que són les mateixes guerres les que, amb el temps, produeixen el odi entre la gent.

 

Aborda el tema amb rapidesa

Al teu centre educatiu hi ha nens, nenes o adolescents les famílies dels quals són russes o ucraïneses? Actua ràpid, no ignoris la situació esperant que es resolgui sola. El conflicte pot evolucionar de moltes maneres i, tractant-se d'un conflicte armat, pot causar molt estrès i desesperança fins i tot en la distància. Deixar passar el temps sense parlar amb els estudiants afectats i les famílies pot ser contraproduent. Et pot ajudar considerar la situació com un dol: cal donar suport, mantenir distància i afavorir rutines que aportin sensació de normalitat.

 

Aborda el tema amb discreció

A un centre educatiu tots sabem qui és qui i d'on ve. En aquests moments, els estudiants d'origen rus i ucraïnès poden sentir que tenen una mena de focus d'atenció sobre si mateixos quan van a classe i es relacionen amb una altra gent. Aquesta atenció pot ser positiva i ajudar-los a canalitzar les emocions, però també pot ser no desitjada i provocar sentiments negatius. Vigila la possibilitat que això estigui passant i contribueix a compensar-ho.

 

Aborda el tema amb transparència

Els tabús no són bons perquè poden fer que els problemes s'enquistin. Si no saps com actuar, pregunta directament als nens i nenes, o a les famílies, si són molt petits. Potser els agradi la possibilitat de tractar el tema a l'aula amb els companys, o potser els horroritzarà la idea. Pot ser que altres nens i nenes necessitin parlar del tema per entendre'l. No hi ha solucions perfectes, però cap solució serà bona si no hi deixem participar els nens, nenes i adolescents.

 

Controla les xafarderies i el bullying

Potser al teu centre educatiu ja hi hagi un corrent d'opinió respecte als que són “els bons” i “els dolents” i xafarderies basades en prejudicis tipus “tots els russos són…” o “els ucraïnesos són molt…” És crucial frenar aquestes actituds com més aviat millor perquè són el germen de possibles situacions de bullying i assetjament que més endavant serà més difícil controlar.

 

Ens ajudes a ajudar?

Per a nosaltres seria molt important que ens ajudéssiu que altres centres educatius puguin abordar aquest repte educatiu amb èxit. Si has portat a terme alguna iniciativa al teu centre sobre aquest tema que estigui tenint bons resultats o si tens algun dubte o idea que pugui contribuir a obrir el debat educatiu sobre aquesta qüestió, pots enviar-nos un correu a [email protected] Les teves aportacions seran molt útils per a altres centres educatius!

 

 
© UNICEF/UN0597373/Filippov
 
© UNICEF/UN0597373/Filippov
 
© UNICEF/UN0597373/Filippov

Emergència Ucraïna

Milions d'infant necessiten ajut urgent

DONA ARA

Activitats i recursos sobre pau, resolució de conflictes i no-violència

Portada del vídeo

Vídeo: El diari de l'Oleksandra

Aquest vídeo es pot utilitzar en aules d'Educació Secundària per obrir una reflexió sobre les guerres i la manera com a…

L’aigua dibuixa paisatges de pau

L’aigua dibuixa paisatges de pau

Aquesta activitat ens permet entendre una mica millor la relació que existeix entre l'aigua i la pau i com podem evitar…

Colors de pau - Activitat Educació Infantil

Colors de pau

Una activitat per a educació infantil que ens ajudarà a descobrir que el color simbòlic de la pau és el blanc però que …

La missió diplomàtica: Activitat Educació Secundària

La missió diplomàtica

Aquesta activitat per a educació secundària ens ajuda a veure quin paper poden tenir els malentesos en els conflictes, …

Bingo de la pau: Activitat Educació Primària

Bingo de la pau

Activitat per a educació primària que ens ajuda a descobrir què tenim en comú amb altres persones i la importància de t…

Protegim la pau - Activitat Educació Primària

Protegim la pau

Aquesta activitat per a educació primària ens permet reflexionar sobre les conseqüències de la violència i la importànc…

Veus de pau: Activitat Educació Secundària

Veus de pau

Activitat per a educació secundària per aprendre a aplicar unes passes bàsiques en resolució de conflictes. A més a més…

El trencaclosques de la pau

El trencaclosques de la pau

Una activitat per a educació infantil que ens permet descobrir quin tipus de coses no encaixen en un ambient de pau.

Últimes notícies al blog

Cultivar la Agenda 2030 desde el huerto escolar

Cultivar l'Agenda 2030 des de l'hort escolar

La Agenda 2030 de Desarrollo Sostenible tiene cada vez más un papel más protagonista en la transformación de los centro…

Participación infantil y adolescente en los centros educativos

Participació infantil i adolescent als centres educatius

Coneguem alguns exemples pràctics de participació de les nenes, nens i adolescents a diferents centres educatius.

Ody junto al logo de los ODS

17 ODS per defensar els drets de la infància

Els ODS i els drets són imprescindibles per al desenvolupament de tots els nens, nenes i adolescents. Una sèrie de dibu…

El centre educatiu és un espai protector

El centre educatiu és un espai protector

Abordem les diferents mesures i activitats que impulsen els centres educatius per crear assegurar entorns educatius pro…

L'educació en drets d'infància millora el clima escolar

L'educació en drets d'infància millora el clima escolar

Un bon clima escolar afavoreix la incorporació dels valors de la Convenció sobre els Drets dels Infants

Autoevaluación en derechos de infancia: conocernos para mejorar

Autoevaluación en derechos de infancia: conocernos para mejorar

La autoevaluación en derechos de infancia y ciudadanía global por parte de los centros educativos es clave para conocer…

Marcos: "Ser centro referente es como sacar un 10 en matemáticas"

Marcos: "Ser centro referente es como sacar un 10 en matemáticas"

Marcos, de 8 anys: "Ser centre referent és com treure un 10 en matemàtiques, és estar en un col·legi molt especial, exp…

Un grupo de estudiantes con camisetas azules

Activitats per celebrar el Dia Mundial de la Infància a l'escola

Ilustración de un grupo de estudiantes haciendo un puzle

La meva escola, el meu equip!: Convivència, benestar i bon tracte

Una mujer toma notas frente a un portátil

Cursos d'especialització en educació en drets UNED/UNICEF

La UNED i UNICEF ofereixen dos cursos d'especialització en educació en drets d'infància: un sobre l'Agenda 2030 i un al…

Una mujer toma notas frente a un portátil

Cursos d'especialització en educació en drets UNED/UNICEF

La UNED i UNICEF ofereixen dos cursos d'especialització en educació en drets d'infància: un sobre l'Agenda 2030 i un al…

Cròniques d'acollida

Cròniques d'acollida

Nois i noies migrants no acompanyats prenen la paraula

 
iStockphoto.com/Feodora Chiosea
 
© iStockphoto.com/Feodora Chiosea
 

Educant la consciència

Aquest curs pot ser un bon moment per reflexionar i millorar algunes coses sobre benestar psicosocial i hàbits de vida saludables al nostre centre educatiu.

CONEIX MÉS

 
Ilustración de un grupo de estudiantes completando un puzle
© iStockphoto.com/Feodora Chiosea