Una història d’esperança al Sudan

La situació humanitària al Sudan continua sent complexa. Cinc anys després de l’Acord General de Pau (CPA), l’objectiu del qual era posar fi a més de 20 anys de conflicte, el país continua enfrontant-se a grans desafiaments. A hores d’ara el sud del Sudan viu un procés de referèndum d’autodeterminació.

La infància al Sudan s’enfronta cada dia a condicions difícils.305.000 infants moren cada any abans de complir cinc anys, i quasi la meitat dels xiquets, el 40%, té problemes de creixement. Això ocorre en un país on prop de la meitat dels 39 milions d’habitants no passen de 18 anys i6 milions no passen de 5 anys.

L’educació és un dels reptes pendents al país. Només el 53% dels infants en edat escolar va a escola. Tanmateix, cada vegada hi ha més famílies que s’adonen de la importància que té l’educació per als fills, també per a les xiquetes, que representen aproximadament un de cada sis companys de Mark, el protagonista de la nostra història.

El rePTE DE L'educació

L’escola oferix una eixida als infants víctimes del conflicte, i al sud del Sudan s’ha convertit en una de les grans recompenses de la pau. A l’escola on va el nostre protagonista, Mark, de 19 anys, i que rep ajuda d’UNICEF, estudien, per primera vegada junts després d’anys de conflictes, infants de diverses ètnies i tribus.

Mark és un antic xiquet soldat. Es tracta d’un jove d’excepcional resistència i determinació que, com molts altres joves, prové d’una família trencada pel conflicte civil.

Fa huit anys, quan en tenia 11, Mark es va separar dels pares durant un brot de violència al poble on vivien prop de Khartum, la capital del Sudan. Quan els soldats van atacar el pou on la gent del poble es proveïa d’aigua, Mark va pegar a fugir en una certa direcció, mentre que els altres membres de la família fugiren en l’altra.

Hores després Mark caminava sol sense saber cap a on tirar. Finalment, es va unir a un grup rebel que lluitava contra les tropes del Govern del Sudan. Era una manera de sobreviure, de poder alimentar-se i vestir-se. Al cap de tres anys, i després de ser testimoni de la mort brutal d’uns quants companys, també xiquets soldat, va fugir en una embarcació que es dirigia cap al sud, al llarg del riu Nil.

El vaixell va arribar a Juba, la ciutat més gran del sud del Sudan, on va desembarcar. En esta ciutat va descobrir que el govern regional, amb l’ajuda d’UNICEF, estava dissenyant el programaAnar a escola, amb l’objectiu queels xiquets que no havien tingut accés a l’educació per causa del conflicte tingueren accés a l’escola. Ara Mark va a una escola d’educació bàsica a Juba, construïda per UNICEF i els seus aliats, i es considera afortunat.

Li agradaria estudiar medicina o una professió similar per a ajudar a la reconstrucció del país després de dècades de guerra.

Avanços i reptes en l’educació

 AvanÇOs I rePTES EN L'EDUCACIÓ

A pesar dels avanços, continua havent-hi grans reptes per a l’educació al sud del Sudan. El Govern regional encara no ha aconseguit posar en pràctica la supressió oficial de les taxes escolars, i les quotes són molt altes. Sense ajuda familiar, Mark treballa de nit en una parada de venda de refrescos a fi de poder-se pagar l’escola primària. Té l’esperança de continuar estudiant a l’escola secundària i, després, anar a la universitat.