La meua escola, el meu equip!

Convivència, benestar i bon tracte

La proposta per a centres educatius d'aquest curs planteja una visió d'equip de la comunitat educativa on tots col·laboren i contribueixen al compliment dels drets de la infància, amb un enfocament específic en convivència, benestar i bon tracte.

Ilustración de un grupo de niños, niñas y adolescentes haciendo un puzle gigante

5/sep/2022

 

Els drets com a objectiu compartit

Un equip és un grup de persones que treballen juntes per assolir un propòsit o objectiu compartit. Una escola pot tenir molts objectius, però alguns dels més importants tenen a veure amb el compliment dels drets de la infància i l'adolescència. El més obvi seria el dret a l'educació, però com que els drets estan interrelacionats, aquest no seria possible si des dels centres educatius no es vetllés a més per drets com la protecció, la no discriminació, la igualtat, la salut, el joc…

Un equip al qual tots participen

Quan parlem d'escola, no ens referim només a l'edifici, al personal docent o a l'administració escolar. Perquè un centre educatiu sigui una escola, cal la participació de tota la comunitat escolar i la relació amb l'entorn, el barri o el municipi. L'escola té a més una dimensió global, en què s'obre al món i prepara ciutadans i ciutadanes amb les actituds, les competències i els coneixements necessaris per al seu desenvolupament.

Convivència i clima escolar: no discriminació

Aquesta visió d'equip és necessària per superar alguns dels reptes que se li plantegen hui dia a col·legis i instituts de tot el món. Perquè un equip puga obtenir bons resultats, les persones que el formen han de recolzar-se les unes a les altres, respectar-se, animar-se mútuament i no deixar ningú enrere. No obstant això, la discriminació que pateixen molts estudiants al seu entorn, l'assetjament escolar, els discursos d'odi i altres manifestacions de violència escolar són un indicador que aquest esperit d'equip no està present a molts centres educatius.

Bon tracte i protecció

La feina no és fàcil ni és responsabilitat única del centre. Al llarg d'aquest curs anirem plantejant qüestions i proposant idees per abordar aquesta situació des de diferents enfocaments: aprofundint en la figura dels coordinadors de protecció, proposant activitats que fomenten la col·laboració i el compromís amb valors de pau i equitat i establint un diàleg amb els centres educatius que els permeta avançar en un plantejament d'educació en drets de la infància.

 

 

Quatre dates clau

 
20 de noviembre: Día de la infancia

DIa Mundial de la Infància

La setmana del 20 de novembre és el moment de relfexionar sobre la importència que tenen els drets al nostre dia a dia i de realitzar activitats per a celebrar-ho. 

 
30 de enero: Día de la Paz y la no violencia

DIa de la paU

La sertmana del 30 de gener, Dia escolar de la no-violència i la pau, anem a explorar com poder fer del nostre centre eduatiu una Escola de Pau. De segur se semana del 30 de enero, Día escolar de la no-violencia y la paz, vamos a explorar cómo podemos hacer de nuestro centro educativo una Escuela de paz. ¡Segur que se us ocrren moltes idees!

 
22 de marzo: Día del agua

DIa de l'aigua

Us propossem que les carreres #GotasUNICEF servisquen de reflexió sobre la importància de l'aigua en el nostre dia a dia i la importància de la solidaritat i l'ús responsable d'aquest recurs.

 
22 de marzo: Día del agua

DIa del medi ambient

Al juny podem preparar una celebració de fi de curs que reflectisca la importància de la diversitat per a la vida en la Terra.

Estigues al dia de les novetats d'aquest curs

Pots rebre actualitzacions aquestes propostes seguint-nos en xarxes socials o subscrivint-te al nostre butlletí:

Twitter
Instagram
Facebook
Telegram
Correo