La veu dels centres referents

Escolta les veus d'alguns centres educatius que ja han iniciat una línia de treball d'educació en drets d'infància i ciutadania global. Tenen molt que explicar-nos!

Un niño sonríe mientras escucha un transistor

L'Educació en Drets d'Infància i Ciutadania Global és una potent eina de transformació i qualitat educativa que beneficia l'alumnat, el personal docent i la comunitat educativa.

A Espanya prop de 55.000 nenes, nens i adolescents van a centres educatius reconeguts per UNICEF Espanya com a centres referents en Educació en Drets d'Infància i Ciutadania Global. Es tracta d'un programa de reconeixement als col·legis que difonen, defensen i impulsen els drets de la infància en totes les esferes de la comunitat.

L'educació en drets d'infància i ciutadania global d'UNICEF planteja com a premissa que els drets de la infància no només són un contingut que ha de formar part del currículum, sinó més aviat una forma d'articular la convivència en el centre i amb tota la comunitat educativa .

 

La veu dels centres referents

Amb el propòsit de donar a conèixer aquest programa educatiu d'UNICEF Espanya hem volgut donar veu als centres referents en Educació en Drets d'Infància i Ciutadania Global. 

Per a en Nacho Guadix, responsable d'Educació en Drets d'Infància i Ciutadania Global i Campanyes d'UNICEF Espanya, "educar en drets d'infància suposa tenir una mirada sobre com puc jo desenvolupar-me com a ésser humà i, alhora, estar fent una contribució a nivell global ". "Suposa una eina pedagògica de primera magnitud, quan ho fem trobem una nova manera de resoldre conflictes que sorgeixen en la vida quotidiana. En parlar dels drets de la infància parlem de coses que els afecten directament, esdevenen protagonistes del canvi i exerceixen la ciutadania des de petits ".

L'educació en drets és un pilar del centre

Inés Berenguer és coordinadora de l'IES Serra de Guara d'Osca. Assegura que treballar l'educació des de l'enfocament de drets d'infància i ciutadania global "ens va permetre, posant-li un color blau a temes com la participació, protecció, clima escolar i la Convenció, el poguessin conèixer els alumnes en el dia a dia a través d'activitats i la celebració de dates claus ". "El projecte d'UNICEF és un pilar de centre. No s'entendria que en el centre no es desenvolupés aquest projecte", assegura.

Juan Luis Ruiz Moreno, director del CEIP Barranc Cafetero de Villarrobledo, considera "molt important" ostentar el reconeixement com a Centre Referent en Educació en Drets d'Infància i Ciutadania Global d'UNICEF, "perquè ens ha ajudat a que sigui prioritari el benestar de l'alumnat i que mai es pugui oblidar.        El nostre alumnat és el centre de qualsevol plantejament. També les famílies ".

Per al director d'aquest centre, l'educació en drets d'infància suposa que l'alumnat "aprèn a ser bons ciutadans i es veu en el seu comportament diari. A nivell organitzatiu, ajuda a organitzar activitats per fomentar la participació i la convivència. És com la vacuna, té moltes més coses positives que negatives. Aconsello la participació en el programa".

Inés Berenguer també recomanaria la participació en aquest programa, però aconsella que "les persones que es posin al front ho facin amb il·lusió. Millora molts aspectes del centre educatiu, la protecció, la participació, el clima escolar, els drets ..."

En aquest primer episodi podràs conèixer més sobre el programa d'Educació en Drets d'Infància i Ciutadania Global d'UNICEF Espanya, el seu marc teòric i la seva aplicació pràctica en els centres educatius.