L’escola, un lloc per a superar el trauma del sisme

El terratrémol d’Haití va provocar la destrucció de tot el sistema educatiu del país, amb l’afonament de 5.000 escoles i, fins i tot, del Ministeri d’Educació. D’aleshores ençà UNICEF ha treballat per a la reconstrucció de les escoles i ha tractat que els infants tornen a la normalitat com més prompte millor, ja que l’educació és la via principal per a la reconstrucció.

A més, la rutina escolar és essencial per a restablir una certa sensació de normalitat en la vida dels xiquets, tal com explica Elizabeth Hyppolite, directora d’una escola temporal, Dalmas 33 Dei Gloria, a Port-au-Prince. Hi assistixen Mackintosh i Freddy Durvier, dos germans que el dia del terratrémol veren afonar-se sa casa, segons conta el pare.

“Ací tenen amics, cosa que té una importància enorme, i poden aprendre. Val més que siguen a l’escola que no a casa, rodejats dels records del 12 de gener, o als campaments”, afirma Hyppolite.

Hyppolite va reprendre l’activitat escolar pocs dies després que el terratrémol deixara en runes l’edifici on havia ensenyat durant molts anys. Un equip d’enginyers d’UNICEF fa una avaluació del terreny a fi de construir cinc aules semipermanents que també tindran instal·lacions sanitàries i d’aigua potable.

L'ESCOLA,  principal vIa para la recuperació

“Enguany han passat moltes coses! Els fills em pregunten què passa amb Haití. Se senten molt confusos”, conta Jean André Durvier, pare dels xics.

“Cal que no oblidem els pares, perquè ells també patixen”, advertix Hyppolite. “Molts infants tenen problemes per a sobreviure perquè els pares no tenen prou diners”. Per això, encara que l’escola és una part essencial per a la recuperació, l’educadora advertix que les ferides que van patir molts xiquets no es curaran d’un dia per l’altre.

 UNICEF y l' escOla

Immediatament després del terratrémol, UNICEF i els aliats van distribuir 1.600 tendes de campanya on establiren més de 225 espais temporals d’aprenentatge. A més, a partir de l’abril es van poder reobrir més de 600 escoles mitjançant la distribució de material didàctic i escolar, amb la qual cosa en total se’n van beneficiar 325.000 xiquets i 42.000 mestres. Juntament amb este  esforç, el 4 d’octubr comença la campanyaTothom a escola!, que ha beneficiat fins ara 720.000 xiquets a tot el país, 15.000 professors i 2.000 escoles.

Una de les prioritats d’UNICEF en matèria d’educació és convertir les escoles en un espai on els xiquets puguen superar al trauma causat pel desastre, per a la qual cosa la formació dels professors és fonamental.

UNICEF té com a objectiu construir 200 escoles semipermanents i ajudar, juntament amb altres organitzacions, a restaurar les 5.000 escoles malmeses pel sisme.

RePtEs y perspectivEs

UNICEF té previst invertir enguany en tres prioritats clau per a l’educació:millora de l’accés a l’educació, millora de la qualitat i inversió en la reforma i la regulació del sector. A més a més, a hores d’ara es treballa intensament a fi de tractar de superar les desigualtats en l’accés a l’educació, que ja existien abans del terratrémol al país, on 1 de cada 8 xiquets d’edats compreses entre els 7 i els 18 anys no havia anat mai a escola.