La nostra escola de pau

Activitat per celebrar el Dia de la Pau

30 de gener

Descarrega el PDF

Activitat per al Dia de la Pau

La nostra escola de pau

Activitat per descobrir com la nostra pròpia escola pot ser un lloc des d'on construir la pau i la no-violència

 

Les guerres i els conflictes armats tenen un gran impacte en el nostre alumnat i ens fan veure la importància de la pau i de crear entorns on la violència no siga una alternativa per aconseguir els nostres objectius o resoldre problemes. No obstant això, al nostre voltant podem veure diàriament exemples de violència que afecten molt de prop estudiants de totes les edats: maltractament o negligència familiar, bullying entre companys, ciberassetjament, continguts nocius a internet i xarxes socials, polarització, extremisme i intolerància, discursos d'odi... Cal reflexionar sobre aquestes violències properes per evitar normalitzar-les.

Portada del documento

 

En aquesta activitat ens introduirem a la generació de mapes d'entorns segurs a l'escola. És una primera aproximació, apta per a qualsevol grup i centre educatiu i que obri la porta a fer en el futur altres activitats que permeten aprofundir més sobre aquest important tema.

Inscriu-te a l'activitat i descarrega el PDF amb les plantilles per treballar a l'aula.

INSCRIURE'M

 

Guía per a educadors

  • Celebrar el Dia Escolar de la No-Violència i la Pau (30 de gener).
  • Descobrir com la nostra pròpia escola, col·legi o institut pot ser un lloc des del qual construir la pau i la no-violència.
  • Fomentar una reflexió de la comunitat educativa sobre els espais segurs a l’escola.
  • Impulsar un clima escolar basat en la protecció, el respecte, la seguretat i la inclusió.
  • Animar a l’observació de l’entorn, la capacitat d’anàlisi, la creativitat, l’empatia i contribuir a desenvolupar l’habilitat d’expressar preocupacions i idees a través del disseny i la generació de mapes i esquemes, fomentant competències clau lingüístiques, comunicatives, socials i cíviques i drets de la infància com la participació i la llibertat d’expressió.
  • Plantilla amb el dibuix d’una escola i les targetes per a definir els espais de pau.
  • Pòster dels drets de la infància i pòster dels Objectius de Desenvolupament Sostenible.
  • Material per a completar el dibuix de l’escola, afegir-li missatges i decorar-lo: paper, material per a modelar, peces decoratives, objectes reciclats…
  • Material d’escriptura per a completar el manifest
    i signar-lo. També colors o materials per a decorar el document final.

Els imprimibles per a l’aula d’aquesta activitat estan disponibles en  valenciàcastellà, català, euskera i gallec.

1.    Introduïm el concepte d’escola com a entorn segur 

Les guerres i conflictes armats tenen un gran impacte en el nostre alumnat i ens fan veure la importància de la pau i de crear entorns on la violència no siga una alternativa per a aconseguir els nostres objectius o resoldre problemes. No obstant això, en el nostre entorn podem veure diàriament exemples de violència que afecten molt de prop a estudiants de totes les edats: maltractament o negligència familiar, bullying entre companys, ciberassetjament, continguts nocius en internet i xarxes socials, polarització, extremisme i intolerància, discursos d’odi… És necessari reflexionar sobre aquestes violències pròximes per a evitar normalitzar-les.   

2.   Definim els espais de pau d’una escola 

Utilitzem la plantilla descarregable amb la imatge d’una escola per a utilitzar-la de base per a indicar els espais d’una escola que són segurs per a xiquetes, xiquets i adolescents i de quina manera ho són. Cada participant rep dos o tres targetes en les quals pot triar un espai de pau de l’escola i definir el per què.

 La idea és fer una aproximació genèrica i positiva vàlida per a qualsevol escola, però basada en exemple concrets que ens permeten entendre la qüestió en el nostre entorn. Per exemple: “els banys són un espai de pau perquè en ells hi ha privacitat” o “la font és un espai segur perquè dona aigua potable” o “l’aula és un grup de pau perquè hi ha respecte”.

Els exemples poden referir-se a espais físics (el bany, les escales, el pati…), a moments o processos (l’esbarjo, els exàmens, la festa de fi de curs…) o a persones o conjunts de persones (grup d’aula, amics, estudiants d’altres cursos…)

Les targetes es col·loquen sobre la imatge de l’escola (potser és convenient fer una còpia ampliada de la il·lustració, perquè càpien totes).

El grup posa en comú les aportacions, es comenten les coincidències, les diferències i les coses que ens criden l’atenció. Després, podem decorar el resultat final i signar el manifest (descarregable juntament amb la plantilla) incloent un compromís de pau assumible pel grup.

En el document descarregable s’inclouen a més plantilles per a poder sumar els diferents “perquès” i col·locar cartells en els espais segurs que hem definit. Podem col·locar aquests cartells el Dia de la Pau, per a reivindicar el paper de les escoles en la construcció d’un món més segur i lliure de violència.    

 

3.    Redactem el nostre manifest 

En el document descarregable trobareu un model de manifest que podeu imprimir per a expressar el vostre compromís comú amb els drets de la infància i l’adolescència. Aquest manifest pot ser signat per tot el grup, llegir-se el Dia Escolar de la Pau i la No Violència i exposar-se en un lloc visible per a poder 

 

Aquesta activitat és apta per a tots els nivells educatius, adaptant la presentació dels temes a la capacitat de cada grup per a entendre i percebre riscos físics, emocionals i relacionals. No sols l’edat és un factor a tindre en compte, també la maduresa, la personalitat o les motivacions individuals o grupals poden influir en la percepció de seguretat. 

En Educació Infantil pot ser valuós involucrar a les famílies en l’activitat, donant-los l’oportunitat de participar i involucrar-se en la generació d’espais segurs a l’escola. 

En aquesta activitat, en ser introductòria sobre el tema, s’utilitza la plantilla d’una escola genèrica i s’anima a trobar espais de pau que siguen comunes a qualsevol escola, sense definir casos particulars. No obstant això, durant el desenvolupament, poden aflorar preocupacions personals relacionades amb situacions de risc o violència que poden estar succeint en el nostre entorn sense que ho sapiem. Aquesta informació és molt útil per al centre educatiu, especialment si compta ja amb un Coordinador/ a de Benestar i Protecció i pot ajudar-nos a abordar problemes que desconeixíem, però no ha de ser treballada durant el transcurs de l’activitat per a evitar la sobreexposició de l’estudiant que assenyale el problema.

Si l’activitat ens anima a aprofundir en aquesta qüestió per a poder fer un mapatge de la nostra pròpia escola, la recomanació és que el Coordinador/a de Benestar i Protecció desenvolupe la possibilitat d’adaptar l’activitat al context real del vostre centre educatiu, gestionant els riscos de la participació de l’alumnat des d’una perspectiva de drets de la infància.

Pots obtindre més informació sobre aquest possibilitat en  [email protected]

  • Si difoneu el vostre treball en xarxes socials, useu els etiqueta #escolapau y #educadrets perquè arribe al major número de gent possible.
  • Feu fotos del procés i de la imatge de l’escola una vegada finalitzada. Totes aquestes fotos us ajudaran al fet que uns altres coneguen els vostres mapes i al fet que, potser, s’animen a realitzar els seus propis.
  • En cursos superiors podeu organitzar un equip de premsa que faça el seguiment de la jornada i puguen escriure un post per al vostre blog. Assegureu-vos que les persones a les quals fotografien els donen permís per a prendre’ls fotos.
  • Si vols que publiquem imatges de la vostra activitat en www.unicef.es/educa, envia’ns un correu a [email protected] Ens encantarà difondre-les!

Aquest dia de la pau volem emfatitzar la importància que l’entorn físic i relacional més pròxim a cada xiquet, xiqueta o adolescent té en la seua visió de la pau i el bon tracte, així com en la seua possibilitat i disposició per a participar i construir un món lliure de violència.

L’escola, tant en el seu paper d’entorn protector com en el seu rol educador és clau perquè el desenvolupament de la infància evolucione en condicions de seguretat, confiança i respecte, servint de base ferma per a aconseguir la vida adulta amb competències actituds i coneixements que permeten a cada persona contribuir a la societat de manera productiva, solidària i conscient.

Objectius

  • Identificar l’escola com un entorn segur i poder reclamar el dret a la protecció a l’escola.
  • Entendre que la pau és una cosa diferent a la idea de “no guerra” i que inclou molts aspectes emocionals, relacionals, de seguretat física i personal, de benestar i d’accés a drets.
  • Facilitar l’expressió de les emocions que intervenen en la nostra sensació de seguretat i la nostra capacitat d’enfrontar-nos als problemes del dia a dia d’una manera confiada i pacífica.

Coneixements

  • Què és un entorn segur i de pau i bon tracte i quins factors el defineixen.
  • Què són les relacions segures i de pau i bon tracte i com podem construir-les.
  • Què són els processos, moments i estructures de pau i bon tracte i com podem participar en ells.

Actituds

  • Reconeixement del bon tracte, la seguretat i la confiança com a part molt important de la pau.
  • Empatia i capacitat per reconèixer les necessitats de seguretat i pau pròpies i dels altres.

Competències

  • Capacitat d’expressió emocional.
  • Desenvolupament de la capacitat per a reconéixer les necessitats compartides i les particulars d’altres persones i grups.
  • Treball en equip.
  • Expressió plàstica i visual.
  • El dret a la participació de xiquets, xiquetes i adolescents i a expressar la seua opinió en els assumptes que els afecten.
  • El dret a l’educació i a desenvolupar-lo en un entorn segur.
  • El dret al desenvolupament i al fet que cada xiquet o xiqueta aconseguisca el seu màxim potencial en la vida.
  • Els Objectius de Desenvolupament Sostenible, especialment l’ODS núm. 16 “Promoure societats justes, pacífiques i inclusives”

Material didàctic per a l'aula

Descarrega't el PDF amb el mapa de l'escola i els seus mòduls addicionals, les targetes per descriure espais, grups i moments de pau, la plantilla del cartell per assenyalar espais segurs al vostre centre i el manifest.

Aconsegueix-ho emplenant aquest formulari

*Per què demanem aquestes dades?

Aquesta informació ens ajuda a millorar la nostra feina:

  • Les dades de contacte sobre el vostre centre ens permeten donar-vos suport, en cas que ho necessiteu.
  • Les dades sobre l'activitat ens ajuden a saber quins temes preocupen la infància i orienten les nostres propostes.

Gràcies!

Amb aquesta activitat, hi ha algun dret de la infància que vulguis tractar especialment? Quina?

Pots triar més d'un

Data de l'activitat

Política de privacidad UNICEF España

¿Quién es el responsable del tratamiento de tus datos?

El responsable del tratamiento es la Fundación UNICEF-Comité Español, provista e CIF G-84451087, con domicilio social en c/ Mauricio Legendre, 36; Madrid, nº 36. (C.P.: 28046). Puedes contactar con nosotros a través del teléfono de atención al cliente 913789555, o a través de nuestro correo electrónico: [email protected].

¿Cómo recabamos tus datos personales?

Recabamos los datos personales que nos facilitas a través de nuestra web, mediante formularios o campos a completar, inscripción en nuestra newsletter o a través del correo electrónico. En el momento de recogida se te informará de nuestra Política de protección de datos.

Asimismo, recabamos y almacenamos información personal limitada y estadísticas globales anónimas de todos aquellos usuarios que visitan nuestra web, ya sea porque nos facilites dicha información de forma activa o simplemente navegues en nuestra web. Esta información se recaba a través de cookies, para más información consulte la Política de cookies (Aviso Legal).

¿Con qué finalidad tratamos tus datos personales?

En UNICEF España tratamos la información que nos facilitas con la finalidad de atender tu petición y prestar el servicio solicitado, así como para mantenerte informado por diversos canales de comunicación sobre cuestiones relativas a nuestra actividad, iniciativas de naturaleza similar a las que hayas participado con anterioridad o sobre las que nos hayas solicitado información y sobre campañas de información, sensibilización y captación de fondos.

¿Por cuánto tiempo conservaremos tus datos?

Mantendremos tus datos personales mientras exista una relación o mientras no ejerzas tu derecho de supresión, cancelación y/o limitación del tratamiento de tus datos. En estos casos, bloquearemos tus datos, sin darle ningún uso, salvo que exista obligación legal de mantenerlos, en cuyo caso sería necesaria su recuperación.

¿Cuál es la legitimación para el tratamiento de sus datos?

El tratamiento de tus datos se realiza para el cumplimiento de obligaciones legales por parte de UNICEF España, tales como informar a la Agencia Tributaria de tus donaciones o cumplir la normativa de lucha contra el blanqueo de capitales y la financiación al terrorismo. La falta de aportación de la información requerida para este fin supone la imposibilidad de darte de alta como socio o de colaborar económicamente con UNICEF España.

Cuando la finalidad del tratamiento requiera tu consentimiento, este será prestado mediante una clara acción afirmativa al rellenar voluntariamente el formulario correspondiente y aceptar la presente Política de privacidad.

El envío de información sobre nuestra actividad de la Fundación encuentra su legitimación en el interés legítimo de UNICEF España, responsable del tratamiento.

Puedes manifestar en cualquier momento tu oposición a este tipo de tratamiento sin que en ningún caso el ejercicio de este derecho suponga la terminación de tu colaboración o tu baja como socio, salvo que así nos lo solicites.

¿A qué destinatarios se comunicarán sus datos?

Con carácter general no se comunicarán tus datos personales a terceros salvo en las siguientes excepciones:

  • Cuanto te hagas socio o realices un donativo enviaremos tus datos a la Administración Tributaria incluyendo la cuantía de tus aportaciones con el fin de que puedas desgravar tus contribuciones monetarias.
  • En el caso de que una autoridad judicial o administrativa nos solicite datos de nuestros ficheros, se los comunicaremos siempre que se cumplan las exigencias legales previstas.
  • A colaboradores y/o empresas que trabajan para UNICEF Comité. Estas terceras empresas solo tienen acceso a los datos personales necesarios para llevar a cabo el servicio contratado, no pueden utilizarlos de ninguna otra forma que aquella que les hemos solicitado y siempre bajo acuerdo de confidencialidad.

Los datos personales que almacenamos se transmiten siempre bajo conexiones seguras, de modo que tus datos viajan por Internet encriptados y seguros.

¿Cuáles son tus derechos?

Mediante solicitud escrita y firmada, acompañada de copia del Documento de Identidad, dirigida a UNICEF España, C/ Mauricio Legendre,36 28046 Madrid, o a [email protected], puedes

  • Ejercer tus derechos de acceso, rectificación, supresión y portabilidad de sus datos, de limitación y oposición a su tratamiento
  • Responderemos a tus peticiones a la mayor brevedad posible y, en todo caso, en el plazo de un mes desde la recepción de su solicitud. Dicho plazo podrá prorrogarse otros dos meses en caso necesario, teniendo en cuenta la complejidad y el número de solicitudes. El responsable informará al interesado de la prórroga dentro del primer mes desde la solicitud.
  • retirar en cualquier momento el consentimiento prestado para el tratamiento o comunicación de tus datos.

Asimismo, tienes derecho a interponer una reclamación ante la Agencia Española de Protección de Datos (C/ Jorge Juan, 6. 28001-Madrid - Telf.: 901 100 099/ 91.266.35.1 - https://www.aepd.es)

Actualización

La presente Política de privacidad ha sido actualizada el 31/10/2019. UNICEF España se reserva el derecho de modificar su política de protección de datos en el supuesto de que exista un cambio de la legislación vigente, doctrina jurisprudencial o por criterios propios. Si se introdujese algún cambio en esta Política, el nuevo texto se publicará en esta misma dirección web.