Dereitos e emocións

Actividade para celebrar o Día da Infancia

20 de novembro

Descarga o PDF

Actividade educativa para a aula

Dereitos e emocións

Actividade para aprender a expresar como nos fan sentir os dereitos e inxustizas

 

Que nos fan sentir os dereitos? Cando non se cumpren dereitos prodúcese unha inxustiza e todos sabemos cal é a sensación de inxustiza e xa o vivimos nalgún momento. Normalmente, as inxustizas fannos sentir mal, mentres que o cumprimento dos dereitos fainos sentir ben.

Nesta actividade propoñemos afondar no coñecemento dos dereitos da infancia dende unha perspectiva emocional e de empatía.

Portada del documento

 

Cantas máis palabras temos para definir as nosas emocións, máis capaces somos de entendelas e expresalas e máis riqueza de emocións podemos percibir e manexar. Esta aprendizaxe é clave ao longo de toda a infancia e a adolescencia para adquirir madurez emocional e protexer a nosa saúde mental.

Inscríbete na actividade e descarga o PDF cos modelos para traballar na aula.

INSCRIBIRME

 

Guía para educadores

  • Celebrar o Día Mundial da Infancia (20 de novembro).
  • Estimular unha reflexión sobre os dereitos da infancia que queremos reivindicar no Día Mundial da Infancia.
  • Fomentar a capacidade de expresión emocional e a empatía.
  • Identificar as violacións de dereitos como inxustizas e ser quen de posicionarnos contra elas.
  • Sumarse á celebración do Día Mundial da Infancia en todo o mundo, unha xornada na que toman a palabra os nenos, nenas e adolescentes.

 

  • Documento coas fichas de situación, as listaxes de emocións e o manifesto para a aula.
  • Cartel dos dereitos da infancia.
  • Papel para imprimir na aula e pegamento ou outro material para fixar no papel as etiquetas das emocións.
  • Material de escritura para completar o manifesto e asinalo. Tamén cores ou materiais para decorar o documento final.

Podes inscribir o teu grupo ou aula na actividade para descargar o modelo, o manifesto e o cartel dos dereitos.


1. Presentamos o caso

Dependendo do tamaño do grupo ou da aula e do tema que queiramos tratar, podemos optar por presentar un só caso e que toda a aula o traballe, ou seleccionar varios para traballar en distintos grupos. Cada ficha de caso expón a situación dun neno ou adolescente que ve perigar o cumprimento dos seus dereitos.

A aula divídese en grupos de 4 ou 5 participantes e cada grupo recibe unha copia da ficha de caso.

2.    Seleccionamos e distribuímos as etiquetas de emocións e sentimentos

Ademais da ficha, cada grupo recibe unha serie de etiquetas con nomes de emocións e sentimentos. Non é necesario que todos os grupos reciban os mesmos e pódense repetir.

Cada grupo estuda o caso e asigna etiquetas a cada pregunta relacionada coa situación:

  • Como pensamos que se sente a persoa que vive esa situación?
  • Como nos sentimos cando coñecemos a súa situación.
  • Como se sentirá esa persoa se se soluciona o seu problema.
  • Como nos sentiriamos se axudásemos a esa persoa?

 

3.    Posta en común

Unha vez rematadas as fichas, compartímolas na aula. Se todos os grupos traballaron no mesmo caso, podemos xerar unha ficha xigante que incorpore as achegas de todos os grupos. Se traballaron diferentes casos, podemos analizar que emocións comparten entre si e cales son diferentes.

Algunhas preguntas para dinamizar a actividade durante o traballo en grupo e durante a posta en común:

  • En que se parecen as emocións das columnas esquerda e dereita? Son emocións semellantes ou moi diferentes? Por que cres que pasa isto? Pista para a dinamización: Os dous bloques da esquerda reflicten o punto de vista da persoa afectada e os da dereita o noso.
  • En que se parecen as emocións da fila superior e da fila inferior? Son moi diferentes? Dirías que son opostas? Poderías encher as filas inferiores con antónimos das emocións das filas superiores? Pista para a dinamización. A fila superior contén as emocións suscitadas pola inxustiza e a fila inferior, as emocións que xorden da protección do dereito.
  • Houbo un debate sobre algunha emoción? Por que?
  • Entendemos todas as emocións que están escritas nas etiquetas? Cales non coñeciamos?
  • Que etiquetas non se utilizaron? Por que? Por que non sabemos a palabra? Por que non entendemos a emoción? Por que non se aplica á situación da ficha? Incluirías algunha emoción que non estea nas etiquetas?
  • Que aprendemos sobre dereitos, inxustizas e emocións?
  • Como nos afecta emocionalmente o cumprimento e o incumprimento dos dereitos? Como nos afecta noutras dimensións: xurídica, social, económica, educativa, sanitaria, familiar...? Como afecta ao noso futuro?

 

4.    Redactamos o noso manifesto

En el documento descargable que contiene las fichas y las etiquetas encontraréis también un modelo de manifiesto que podéis imprimir para expresar vuestro compromiso común con los derechos de la infancia y la adolescencia. Este manifiesto puede ser firmado por todo el grupo, leerse el Día Mundial de la Infancia y exponerse en un lugar visible para poder recordar nuestros compromisos a lo largo del año.

No documento descargable que contén as fichas e as etiquetas, atoparedes tamén un modelo de manifesto que podedes imprimir para expresar o voso compromiso común cos dereitos da infancia e a adolescencia. Este manifesto pode ser asinado por todo o grupo, lido no Día Mundial da Infancia e exposto nun lugar visible para lembrarnos os compromisos adquiridos ao longo do ano.

 

Esta actividade pode ser un apoio para fortalecer as competencias emocionais, lingüísticas e relacionais do noso alumnado, pero para iso debe adaptarse ao momento madurativo de cada grupo:

 

  • Con nenos e nenas moi pequenos/as: selecciona só as etiquetas coas palabras máis sinxelas, segundo a idade do teu grupo. Non é necesario usar moitas etiquetas e os conceptos pódense repetir. O importante nesta etapa non é tanto a amplitude do vocabulario, senón comprender as diferenzas entre as propias emocións e as dos demais e o cambio de emocións en situacións negativas e positivas.
  • Ao longo da Educación Primaria: pódese ampliar o rango de palabras e mesmo propoñer a invención de palabras que designen emocións mixtas e que non se reflictan nas etiquetas.
  • En Educación Secundaria: pódense utilizar todas as palabras, buscar novas palabras a través de sinónimos e antónimos e mesmo introducir palabras noutras linguas que reflictan emocións e sensacións intraducibles á nosa lingua, como yuay bei (do chinés) ou sukha (do sánscrito). Nesta fase podes ampliar aínda máis a actividade, por exemplo:
    • Utilizar palabras e emocións para crear contidos artísticos relacionados cos casos: poesía, cómic, ilustración...
    • A través dun xogo detectivesco: un grupo crea unha historia similar aos casos propostos e enche o expediente, sen contar o caso. O resto dos grupos deben adiviñar que dereito foi vulnerado e reparado a través das etiquetas e facendo preguntas.

 

  • Se difundides o voso traballo nas redes sociais, utilizade os hashtags #dereitoseemocións e #educadereitos para que chegue ao maior número posible de persoas.
  • Facede fotos do proceso e do manifesto. Todas estas fotos axudarán a outros a coñecer esta actividade e quizais se animen a realizala.
  • En cursos superiores podedes organizar un equipo de prensa que faga o seguimento da xornada e poidan escribir un post para o voso blog. Asegurádevos de que as persoas ás que fotografan dan permiso para facerlles fotos.
  • Se queres que publiquemos imaxes da túa actividade nesta web, envíanos un correo electrónico a [email protected]. Encantaranos compartilas!

Todos os días do ano son días da infancia. O matiz especial que ten o 20 de novembro é que permite dar visibilidade á importancia da participación infantil na súa contorna máis próxima, na sociedade e para o desenvolvemento da humanidade. As visións, percepcións, opinións e propostas dos nenos, nenas e adolescentes son relevantes, aínda que non sempre teñan as ferramentas, competencias e canles para facerse escoitar.

O concepto de takeover (toma de control), proposto por UNICEF en todo o mundo para o 20 de novembro, baséase na idea de que sexan  os nenos, nenas e adolescentes  os que asuman roles de responsabilidade na súa contorna (medios de comunicación, política, empresas...) ou que aporten a súa visión sobre temas sobre os que non se lles adoita preguntar.

Estas actividades permiten aproveitar os días arredor do 20 de novembro para dar voz á infancia e fomentar o seu dereito a expresar a súa opinión e a que sexa tida en conta. Desde o punto de vista educativo, damos especial importancia á adquisición de competencias de participación e á adquisición dunha aprendizaxe significativa relacionada cos dereitos da infancia e das responsabilidades asociadas a eles. Podes seguir as iniciativas que se desenvolverán en todo o mundo este mes de novembro a través dos hashtags #WorldChildrensDay #DiaMundialDeLaInfancia e #MiEscuelaMisDerechos

Esta actividade é apta para todos os niveis educativos, realizando as adaptacións curriculares necesarias.

Obxectivos

  • Recoñecer os dereitos da infancia e da adolescencia como dereitos humanos.
  • Entender a importancia dos dereitos da infancia nas nosas vidas e como son inseparables do noso benestar físico, emocional e social.
  • Descubrir palabras e conceptos que nos axuden a mellorar a nosa capacidade para comprender as situacións que nos rodean e como nos sentimos cara a elas.
  • Contribuír ao fortalecemento do dereito á participación e á liberdade de expresión.
  • Traballar en equipo ao longo do curso por uns compromisos compartidos no manifesto.


Coñecementos

  • Os Dereitos da infancia.
  • Emocións e sentimentos.
  • Sinónimos e antónimos.

Actitudes

  • Respecto pola forma en que outras persoas tratan as diferentes situacións nas súas vidas.
  • Solidariedade coas persoas que viven dificultades.
  • O Valor das emocións propias e alleas.
  • Interese pola promoción e defensa dos dereitos da infancia.

Competencias

  • Capacidade para definir e expresar emocións, sentimentos e sensacións.
  • Traballo en equipo.
  • Expresión verbal.

 

  • O dereito á participación de nenos, nenas e adolescentes e a expresar a súa opinión nos asuntos que lles afectan.
  • O dereito á educación, ao coñecemento dos seus dereitos e á aprendizaxe emocional.
  • O dereito ao desenvolvemento e a que cada neno ou nena alcance o seu pleno potencial na vida.
  • Os Obxectivos de Desenvolvemento Sostible, especialmente o ODS nº 4 "Educación de calidade"

Material didáctico para a aula

Descarga o PDF coas fichas dos casos, as etiquetas de emocións e sentimentos e o manifesto para poder reivindicar dende a aula os dereitos dos nenos.

Consígueo enchendo este formulario

*Por que pedimos estes datos?:

Esta información axúdanos a mellorar o noso traballo:

  • Os datos de contacto sobre o voso centro permítennos darvos apoio, no caso de que o necesitedes 
  • Os datos sobre a actividade axúdannos a saber que temas preocupan á infancia e orientan as nosas propostas. 

Grazas!

Con esta actividade, hai algún dereito da infancia que queiras cubrir en particular? Cal?

Podes escoller máis dunha

Data da actividade

Política de privacidad UNICEF España

¿Quién es el responsable del tratamiento de tus datos?

El responsable del tratamiento es la Fundación UNICEF-Comité Español, provista e CIF G-84451087, con domicilio social en c/ Mauricio Legendre, 36; Madrid, nº 36. (C.P.: 28046). Puedes contactar con nosotros a través del teléfono de atención al cliente 913789555, o a través de nuestro correo electrónico: [email protected].

¿Cómo recabamos tus datos personales?

Recabamos los datos personales que nos facilitas a través de nuestra web, mediante formularios o campos a completar, inscripción en nuestra newsletter o a través del correo electrónico. En el momento de recogida se te informará de nuestra Política de protección de datos.

Asimismo, recabamos y almacenamos información personal limitada y estadísticas globales anónimas de todos aquellos usuarios que visitan nuestra web, ya sea porque nos facilites dicha información de forma activa o simplemente navegues en nuestra web. Esta información se recaba a través de cookies, para más información consulte la Política de cookies (Aviso Legal).

¿Con qué finalidad tratamos tus datos personales?

En UNICEF España tratamos la información que nos facilitas con la finalidad de atender tu petición y prestar el servicio solicitado, así como para mantenerte informado por diversos canales de comunicación sobre cuestiones relativas a nuestra actividad, iniciativas de naturaleza similar a las que hayas participado con anterioridad o sobre las que nos hayas solicitado información y sobre campañas de información, sensibilización y captación de fondos.

¿Por cuánto tiempo conservaremos tus datos?

Mantendremos tus datos personales mientras exista una relación o mientras no ejerzas tu derecho de supresión, cancelación y/o limitación del tratamiento de tus datos. En estos casos, bloquearemos tus datos, sin darle ningún uso, salvo que exista obligación legal de mantenerlos, en cuyo caso sería necesaria su recuperación.

¿Cuál es la legitimación para el tratamiento de sus datos?

El tratamiento de tus datos se realiza para el cumplimiento de obligaciones legales por parte de UNICEF España, tales como informar a la Agencia Tributaria de tus donaciones o cumplir la normativa de lucha contra el blanqueo de capitales y la financiación al terrorismo. La falta de aportación de la información requerida para este fin supone la imposibilidad de darte de alta como socio o de colaborar económicamente con UNICEF España.

Cuando la finalidad del tratamiento requiera tu consentimiento, este será prestado mediante una clara acción afirmativa al rellenar voluntariamente el formulario correspondiente y aceptar la presente Política de privacidad.

El envío de información sobre nuestra actividad de la Fundación encuentra su legitimación en el interés legítimo de UNICEF España, responsable del tratamiento.

Puedes manifestar en cualquier momento tu oposición a este tipo de tratamiento sin que en ningún caso el ejercicio de este derecho suponga la terminación de tu colaboración o tu baja como socio, salvo que así nos lo solicites.

¿A qué destinatarios se comunicarán sus datos?

Con carácter general no se comunicarán tus datos personales a terceros salvo en las siguientes excepciones:

  • Cuanto te hagas socio o realices un donativo enviaremos tus datos a la Administración Tributaria incluyendo la cuantía de tus aportaciones con el fin de que puedas desgravar tus contribuciones monetarias.
  • En el caso de que una autoridad judicial o administrativa nos solicite datos de nuestros ficheros, se los comunicaremos siempre que se cumplan las exigencias legales previstas.
  • A colaboradores y/o empresas que trabajan para UNICEF Comité. Estas terceras empresas solo tienen acceso a los datos personales necesarios para llevar a cabo el servicio contratado, no pueden utilizarlos de ninguna otra forma que aquella que les hemos solicitado y siempre bajo acuerdo de confidencialidad.

Los datos personales que almacenamos se transmiten siempre bajo conexiones seguras, de modo que tus datos viajan por Internet encriptados y seguros.

¿Cuáles son tus derechos?

Mediante solicitud escrita y firmada, acompañada de copia del Documento de Identidad, dirigida a UNICEF España, C/ Mauricio Legendre,36 28046 Madrid, o a [email protected], puedes

  • Ejercer tus derechos de acceso, rectificación, supresión y portabilidad de sus datos, de limitación y oposición a su tratamiento
  • Responderemos a tus peticiones a la mayor brevedad posible y, en todo caso, en el plazo de un mes desde la recepción de su solicitud. Dicho plazo podrá prorrogarse otros dos meses en caso necesario, teniendo en cuenta la complejidad y el número de solicitudes. El responsable informará al interesado de la prórroga dentro del primer mes desde la solicitud.
  • retirar en cualquier momento el consentimiento prestado para el tratamiento o comunicación de tus datos.

Asimismo, tienes derecho a interponer una reclamación ante la Agencia Española de Protección de Datos (C/ Jorge Juan, 6. 28001-Madrid - Telf.: 901 100 099/ 91.266.35.1 - https://www.aepd.es)

Actualización

La presente Política de privacidad ha sido actualizada el 31/10/2019. UNICEF España se reserva el derecho de modificar su política de protección de datos en el supuesto de que exista un cambio de la legislación vigente, doctrina jurisprudencial o por criterios propios. Si se introdujese algún cambio en esta Política, el nuevo texto se publicará en esta misma dirección web.