Espanya: l'educació en drets d'infància, una garantia per a tots els infants

En les escoles espanyoles, els drets de nens i nenes, es coneixen o es viuen? Té sentit que siguin alguna cosa més que un contingut curricular? Són preguntes habituals en les converses que mantenim amb professors preocupats pel tema.

Per viure els drets de la infància cal conèixer-los. I perquè aquestes dues dimensions siguin coherents, cal desenvolupar-los en el dia a dia dels centres educatius. Aquesta missió hauria d'implicar tota la comunitat educativa, un col·lectiu dinàmic i heterogeni.

La Convenció sobre els Drets de l'Infant de Nacions Unides (CDN) del 1989 és el tractat de drets humans més àmpliament ratificat de la història. A més, és el que afecta més directament els nostres estudiants fins que compleixen divuit anys i del qual poden sentir-se més protagonistes.

L'ENFOcament EN DRECtS D'INFàNCIA Pot TRANSFORMAR L'EDUCACIÓ

L'enfocament d'educació en drets, juntament amb el deciutadania global, constitueixen dos potents instruments que poden contribuir a transformar l'educació i portar-la a l'alçada dels compromisos que ens hem marcat com a societat.

Quan lapràctica docentintegra els drets de la infància com a principis ètics i normes universals de conducta, la realitat del centre educatiu canvia radicalment. Aquests són alguns dels seus majors beneficis:

  • Milloral'autoestima de l'alumnat
  • Predisposa positivament cap a ladiversitat i redueix els prejudicis
  • Millora lesconductes i relacions entre l'alumnat
  • Proporcionasatisfacció a la dedicació del professorat
  • Consolida la integració i reconeixement entre els components de la comunitat educativa
  • Trasllada aquestaimplicació a altres àmbits educatius de l'alumnat millorant els seus resultats acadèmics

CASTeLLA i lLEÓ i les Canàries ja s'han sumat A L'ENFOcament D'EDUCACIÓ EN DREtS

Castella i Lleó i Canàries ja s'han sumat a aquest projecte que consisteix en incorporar elsdrets de la infància com a eix de la vida escolar. Les Conselleries d'Educació de les dues comunitats s'han aliat amb UNICEF Comitè Espanyol a través de la signatura d'un conveni, mitjançant el qual els seus centres educatius tindran a la seva disposició les eines per realitzar un diagnòstic inicial iformar el professorat.

En els propers dies, Galícia serà la tercera comunitat que s'uneixi a la iniciativa i s'espera que unes altres comPaís Basc i Múrcia ho facin properament.

Aquesta tasca és fruit del suport de l'Agència Espanyola de Cooperació al Desenvolupament a l'enfocament d'educació en drets d'infància d'UNICEF. Un suport que demostra que apostar per aquest enfocament és una garantia per als drets de tots els infants.