Per què alguns arbres conserven les fulles a l'hivern?

Aquest conte sobre els arbres de fulla caduca i perenne ens pot servir per parlar de l´acollida en Educació Infantil i primer cicle d´Educació Primària. 

 

Portada del conte


Aquest conte popular explica la llegenda de perquè el vent del nord va permetre a alguns arbres conservar les seves fulles a l'hivern.

El conte ens pot servir com a introducció al tema de la tardor i a més ens permet abordar, a través de la història de l'ocell perdut, la importància que té per a tots els nens i nenes del món el dret a la protecció, a tenir una llar i a ser acollits quan busquen refugi, així com el deure de la societat de garantir aquests drets. El conte permet reflexions molt interessants: Per què de vegades no ajudem els altres? Per què els hem d'ajudar? Què senten els personatges? A qui ens volem assemblar?

DescarREga el cONTE (PDF)

També disponible en:  CASEUS | GAL | VAL | ING

 

Objectius didàctics

  • Reconèixer que tots tenim dret que ens ajudin quan tenim problemes i ser acollits.
  • Expressar les nostres idees sobre el conte i els seus personatges.
  • Conèixer que hi ha arbres que conserven les fulles a la tardor i l'hivern.

 

Desenvolupamnt de l'activitat

Projectem el conte a classe i el narrem, fent èmfasi en els diferents personatges i les seves emocions. Durant la narració, o en acabar, podem fer algunes preguntes sobre els personatges i les seves motivacions. Per exemple:

  • Per què migrava l'ocellet?
  • Totes les aus migren?
  • Altres animals migren?
  • Les persones migrem?
  • Per què plorava l'ocellet? Opcions (totes són vàlides): Perquè tenia una ala trencada / Perquè els seus amics se n'havien anat / Perquè tenia fred / Perquè tenia por / Perquè tenia gana / Perquè no sabia què fer / Perquè estava perdut / Perquè no trobava ajuda.
  • Tu ajudaries l'ocellet? Per què alguns arbres no van voler ajudar l'ocellet?
  • Et sembla bé que el Rei de l'Escarxa i el Vent del Nord salvessin les fulles de l'avet, el pi i el ginebre? Per què?
  • Quan cal ajudar altres persones?
  • Si algú tingués problemes com l'ocellet, què faries?

 


Conceptes clau: acollida, migració, refugi, recer, drets de la infància, protecció, solidaritat

Adreçat a: Educació Infantil i primer cicle d'Educació Primària

Data de publicació: setembre 2016

Edita: UNICEF Espanya

PDF disponible: CAS | CAT | EUS | GAL | VAL | ING

 
© UNICEF/UN0597373/Filippov
 
© UNICEF/UN0597373/Filippov
 
© UNICEF/UN0597373/Filippov

Emergència Ucraïna

Milions d'infant necessiten ajut urgent

DONA ARA

Activitats i recursos sobre pau, resolució de conflictes i no-violència

Portada del vídeo

Amaya Lopez | 16/03/2022

Vídeo: El diari de l'Oleksandra

Aquest vídeo es pot utilitzar en aules d'Educació Secundària per obrir una reflexió sobre les guerres i la manera com a…

L’aigua dibuixa paisatges de pau

Amaya Lopez | 25/01/2021

L’aigua dibuixa paisatges de pau

Aquesta activitat ens permet entendre una mica millor la relació que existeix entre l'aigua i la pau i com podem evitar…

Colors de pau - Activitat Educació Infantil

Amaya Lopez | 25/01/2018

Colors de pau

Una activitat per a educació infantil que ens ajudarà a descobrir que el color simbòlic de la pau és el blanc però que …

La missió diplomàtica: Activitat Educació Secundària

Amaya Lopez | 25/01/2018

La missió diplomàtica

Aquesta activitat per a educació secundària ens ajuda a veure quin paper poden tenir els malentesos en els conflictes, …

Bingo de la pau: Activitat Educació Primària

Amaya Lopez | 25/01/2018

Bingo de la pau

Activitat per a educació primària que ens ajuda a descobrir què tenim en comú amb altres persones i la importància de t…

Protegim la pau - Activitat Educació Primària

Amaya Lopez | 25/01/2018

Protegim la pau

Aquesta activitat per a educació primària ens permet reflexionar sobre les conseqüències de la violència i la importànc…

Veus de pau: Activitat Educació Secundària

Amaya Lopez | 25/01/2018

Veus de pau

Activitat per a educació secundària per aprendre a aplicar unes passes bàsiques en resolució de conflictes. A més a més…

El trencaclosques de la pau

Amaya Lopez | 24/01/2018

El trencaclosques de la pau

Una activitat per a educació infantil que ens permet descobrir quin tipus de coses no encaixen en un ambient de pau.

Últimes notícies al blog

Memoria del curso escolar 2021-2022

Aridane | 28/06/2022

Memoria del curso escolar 2021-2022

Acabem el curs 2021-2022 sense màscares a l'aula, però més conscients que mai sobre l'impacte de les emergències a l'ed…

© UNICEF/UN0616957/Haleem

Aridane | 11/05/2022

Coneixement dels drets de la infància

Educar en drets és més que ensenyar els drets: una escola compromesa amb els drets de la infància els converteix en la …

Respuesta educativa a la Guerra en Ucrania

Aridane | 08/04/2022

Respuesta educativa a la Guerra en Ucrania

Volem conèixer la teva valoració sobre la resposta educativa a la guerra a Ucraïna

Dos nois llegeixen unes fitxes a la seva aula

Amaya Lopez | 25/03/2022

Cada escola, un refugi

Algunes claus de drets d'infància per a la inclusió d'estudiants ucraïnesos a les nostres aules.

Impulsar la inclusió educativa de la infància refugiada

Amaya Lopez | 23/03/2022

Impulsar la inclusió educativa de la infància refugiada

Més d'un milió de nenes i nens han fugit d'Ucraïna a causa de la guerra. El sistema educatiu dels països d'acollida nec…

Una nena mira la pantalla d'un mòbil amb gest seriós

Amaya Lopez | 16/03/2022

3 claus educatives sobre la violència en els mitjans i la infància

L'impacte dels continguts violents sobre la infància és un tema controvertit sobre el què no hi ha una resposta única i…

Cares tristos dibuixades amb guix sobre una pissarra

Amaya Lopez | 03/03/2022

Com parlar a nens, nenes i adolescents sobre desastres, emergències i catàstrofes

Recomanacions per a educadors i famílies per abordar els dubtes i les pors de nens, nenes i adolescents sobre desastres…

Dues banderes blanques de la pau en què apareix la paraula "pau" sobreimpresa en rus i ucraïnès

Amaya Lopez | 28/02/2022

Parlem de мир: Pau es diu igual en ucraïnès i en rus

Com podem abordar des de les aules el conflicte a Ucraïna? és una qüestió que pot preocupar el nostre alumnat, especial…

Más de 300 docentes participaron en el Encuentro de Centros Referentes

Maria Mur | 14/02/2022

Més de 300 docents van participar en la trobada de Centres Referents

Durant tres jornades, més de 300 docents van participar en la trobada de Centres Referents en Educació en Drets d'Infàn…

 
iStockphoto.com/BRO Vector
 
© iStockphoto.com/BRO Vector
 

Educant la consciència

Aquest curs pot ser un bon moment per reflexionar i millorar algunes coses sobre benestar psicosocial i hàbits de vida saludables al nostre centre educatiu.

CONEIX MÉS

 
Ilustración de la cabeza de una mujer
© iStockphoto.com/BRO Vector