Código ECPAT

[]

UNICEF estima que 150 milions de xiquetes i 73 milions de xiquets menors de 18 anys han estat forçats a tindre relacions sexuals o han estat víctimes d'altres formes de violència i explotació sexual. Açò constitueix un dels negocis més rendibles al món, i s'ha col·locat en tercer lloc després del comerç d'armes i el tràfic de drogues. És un negoci creixent i sovint desconegut, a pesar que té un seriós impacte en l'actualitat i continuarà afectant al futur si no aconseguim detindre'l.

El Codi de Conducta per a la protecció de la infància enfront de la explotació sexual comercial infantil dins del turisme i la indústria dels viatges és un instrument autoregulatori que resideix en la Responsabilitat Social Corporativa i requereix un alt grau de compromís i implicació a tots els nivells, directiu i operatiu, de la companyia.

Exigeix el desenvolupament i cumplimentació d'un Pla d'Acció per part de l'empresa que ha d'integrar accions específiques dins de les esferes de comunicació, formació de treballadors i prevenció.  El Codi ha estat promogut principalment per l'Organització Mundial de Turisme, ECPAT Internacional i UNICEF, i actualment ha estat subscrit per 1.030 companyies a 42 països diferents.

Les companyies de turisme i de viatges que adopten esteCodi de Conducta estan d'acord en contraure una responsabilitat social als destins turístics on operen, i en implementar les seues activitats els següents criteris:

1. Establir una política corporativa ètica en contra de l'explotació sexual dels infants.
2. Formar al personal de les seues empreses als països d'origen i als destins en els qual operen.
3. Introduir una clàusula en els contractes amb els seus proveïdors en la qual declaren els seu rebuig comú a l'explotació sexual d'infants.
4. Informar als turists mitjançant catàlegs, tríptics, cartells, vídeos informatius a bord, bitllets, pàgines 'web' o de la manera que estimen oportuna.
5. Proporcionar informació als agents locals “clau” a cada destí.
6. Informar anualment sobre la implementació d'aquests criterio.

El passat 16 de setembre de 2011, 14 empreses espanyoles líders del sector turístic firmaren el Codi de Conducta per a eradicar l'explotació sexual comercial infantil i/o el Codi Ètic Mundial per al Turisme, en el marc del I Congrés Internacional d'Ètica i Turisme organitzat pel Ministeri de Turisme, Comerç i Indústria, la Secretaria General de Turisme i Comerç Interior i l'Organització Mundial del Turisme.

Les empreses espanyoles que signaren el Codi ECPAT i/o Codi Ètic Mundial per al Turisme al si d'aquest I Congrés Internacional foren:

- AGRUPACIÓ DE CADENES HOTELERES DE BALEARS
- AMADEUS
- ASHOTEL
- FEDERACIÓ ESPANYOLA D'AGÈNCIES DE VIATGES
- FEDERACIÓ HOTELERA DE MALLORCA (FEHM)
- GRUP BARCELÓ
- GRUP IBEROSTAR
- GRUP LOPESAN – IFA
- IBERIA
- LORO PARQUE, S.A. (LORO PARQUE / SIAM PARK)
- MELIÁ HOTELS INTERNATIONAL
- NATIONAL ATESA
- NH HOTELES
- ORIZONIA

Si estan interessats a implementar aquest Codi, són benvinguts a posar-se en contacte amb les organitzacions de referència a Espanya: ECPAT Espanya i UNICEF Comité Espanyol.  Més informació sobre el codio: www.thecode.org

També et pots dirigir a Ana Moilanen;   [email protected]