Escoles Amigues de la Infància a fi de millorar la qualitat de l’educació a Angola

 

A Angola tan sols el 76% dels infants assistix a l’escola primària; i únicament el 19% continua l’educació secundària. En vista d’esta situació, el país va reformulant el model educatiu actual i UNICEF s’esforça al màxim a fi de posar en marxa el model d’Escola Amiga de la Infància. 

Anàlia va a l’escola de Santa Clara, situada a la província de Cunene, a Angola. Encara que es considera afortunada perquè pot anar a escola, val a dir que el seu col·legi queda lluny de ser un ambient òptim d’aprenentatge.

Amb un espai mínim que dóna cabuda als infants de Santa Clara, l’escola s’ha hagut de dividir en tres torns per a poder acollir tots els escolars. Però ni tan sols això és suficient i els professors han d’impartir algunes classes a l’aire lliure. A més, molts professors no tenen la formació adequada i els materials d’aprenentatge escassegen.

“Tenim 3.300 xiquets i només nou aules. Fins i tot amb tres torns no hi ha manera que puguem mantindre la grandària de la classe al límit oficial de 35 estudiants”, explica el director de l’escola de Santa Clara.

Escoles sense aigua potable i amb instal·lacions de sanejament inadequades

 

L’escola de Santa Clara, com moltes altres escoles a Cunene, no té accés a aigua potable.

Els banys no funcionen i estan tancats, cosa que obliga professors i estudiants a fer les necessitats fora, en bancals del voltant. A més a més, Anàlia i les amigues dediquen part del temps escolar a transportar aigua des del riu pròxim per a netejar les aules.

L’escola s’enfronta a molts reptes: s’ha programat la construcció d’una nova aula, latrines i un punt d’aigua i, a més, es desplegarà un gran nombre de mesures de suport dins de la iniciativa d’Escoles Amigues de la Infància.

Canvi de concepte a Escola Amigade la Infància

El Ministeri d’Educació d’Angola ja ultima el Pla d’acció nacional, que inclourà aspectes com ara formació del professorat, igualtat entre sexes, educació, higiene i iniciatives de participació comunitària.

Santa Clara serà una de les primeres escoles que es beneficiaran d’este concepte d’escola. UNICEF Angola proporciona ajuda estratègica a tot el país tant a escala nacional com local per a la construcció d’escoles amigues de la infància. En estes escoles prevalenles condicions adequades d’aigua i sanejament i la formació contínua del professorat.

Al mateix temps, el suport d’UNICEF al Marc Nacional d’Escoles Amigues de la Infància i al Pla d’acció va ajudant el Ministeri d’Educació a coordinar les polítiques i els plans educatius i posar en marxa les Escoles Amigues de la Infància.