Investir nos adolescentes pode romper o ciclo de pobreza e disparidade

Investindo nos 1.200 millóns de adolescentes de 10 a 19 anos de idade que hai no mundo é posible romper o arraigado ciclo de pobreza e disparidade, segundo recolle UNICEF no seu informe sobre O Estado Mundial da Infancia 2011, que se publicou baixo o título 'A adolescencia: unha época de oportunidade' .

NOVA YORK -Os investimentos realizados no benestar e o desenvolvemento dos nenos e nenas menores de 10 anos durante as dúas décadas pasadas lograron avances enormes en beneficio da infancia. A redución nun 33% da taxa mundial de mortalidade de menores de cinco anos demostra que se salva un número cada vez maior de vidas novas. Ademais, na maioría das rexións do mundo a asistencia das nenas ao ensino Primario está case á par da dos varóns e millóns de nenos gozan de maior acceso á auga potable e a servizos médicos vitais, como as campañas de vacinación. 

Non obstante, os avances logrados en certos aspectos que afectan profundamente aos adolescentes foron menores. Máis de 70 millóns de mozos en idade de cursar os primeiros anos de Secundaria non asisten a clase e as nenas aínda non alcanzan os rapaces en acceso a Secundaria. Se os adolescentes non reciben educación poden adquirir os coñecementos e as aptitudes que necesitan para eludir os perigos de explotación, abuso e violencia aos que están expostos, especialmente na segunda década das súas vidas. En Brasil, por exemplo, entre 1998 e 2008 salváronse as vidas de 26.000 nenos menores dun ano, o que determinou unha notable redución da mortalidade infantil. Pero nese mesmo decenio foron asasinados 81.000 adolescentes brasileiros de entre 15 e 19 anos. "A adolescencia é un período crucial no que temos a posibilidade de consolidar os avances que lográsemos na primeira infancia, pero tamén é unha época na que se corre perigo de perder todo o terreo conquistado", afirmou Anthony Lake, Director Executivo de UNICEF, Fondo de Nacións Unidas para a Infancia. "A partir de agora, debemos dedicar máis atención aos adolescentes, e en especial ás nenas adolescentes, investindo na súa educación e a súa saúde e adoptando outras medidas que lles permitan incorporarse no proceso de mellorar as súas propias vidas".

A adolescencia é unha etapa de importancia capital, xa que é durante a segunda década da existencia cando as desigualdades e a pobreza se manifestan de xeito máis descarnado. Os adolescentes que viven en situación de pobreza ou marxinalidade teñen menos probabilidades de pasar de educación Primaria a Secundaria e corren maior perigo de ser obxecto de explotación, abuso e violencia, especialmente as nenas. Este é o caso dos que son explotados como empregadas domésticas ou que se casan cando aínda son demasiado novos. No mundo en desenvolvemento, coa excepción de China, as adolescentes máis pobres teñen unhas tres veces máis probabilidades de casarse antes de cumprir 18 anos que as nenas da súa mesma idade do quintil máis rico da poboación. As que se casan cando aínda son demasiado novos corren maior perigo de quedar atrapadas no ciclo da maternidade prematura e as altas taxas de mortalidade materna e de desnutrición infantil. Como media, as nenas tamén son vítimas con máis frecuencia que os nenos da violencia sexual e doméstica, así como máis susceptibles a contraer o VIH.

A abafadora maioría dos adolescentes do mundo (o 88%) vive en países en desenvolvemento . Moitos deles confrontan unha serie de desafíos sen precedentes. Aínda que en termos xerais os adolescentes do mundo son hoxe máis saudables que no pasado, aínda están ameazados por moitos factores, como as lesións e feridas producidas por accidentes, as desordes alimentarias, o uso indebido de substancias químicas e drogas e os problemas de saúde mental. Calcúlase que un de cada cinco adolescentes padece algún problema de saúde mental ou de comportamento. Nun mundo onde en 2009 había uns 81 millóns de mozos desempregados, a falta de traballo segue sendo motivo de preocupación en case todos os países. Un mercado laboral cada vez máis especializado demanda coñecementos e aptitudes cos que moitos mozos non contan. Así, non só se desborda o talento dos mozos senón que as comunidades onde viven perden valiosas oportunidades. En moitos países, a numerosa poboación adolescente constitúe unha riqueza demográfica que se adoita pasar por alto. Investindo na educación e a capacitación dos adolescentes, eses países poden xerar unha forza laboral nutrida e produtiva que contribuirá de xeito significativo ao crecemento das súas respectivas economías. Os adolescentes confrontan un gran número de desafíos mundiais tanto presentes coma futuros. Entre eles, a actual inestabilidade económica, o cambio climático e a degradación ambiental, o vertixinoso proceso de urbanización e migración, o envellecemento dalgunhas sociedades, o aumento constante do custo da atención da saúde, e as crises humanitarias cada vez máis numerosas e profundas. Co fin de formar os adolescentes para que poidan superar eses desafíos, é necesario realizar investimentos nas seguintes esferas principais:  

  • A mellora dos mecanismos de obtención de datos, co fin de lograr unha mellor comprensión da situación dos adolescentes e avanzar cara á vixencia dos seus dereitos .
  • A educación e capacitación dos adolescentes, para que conten cos medios necesarios para superar a pobreza e facer achegas valiosas ás economías dos seus países.  
  • Os mecanismos que brinden aos mozos máis oportunidades de que participan el e manifestar as súas opinións. Por exemplo, asistindo a congresos e foros xuvenís, e participando noutras actividades que lles permitan facer oír as súas voces.
  • O fomento de leis, políticas e programas que protexan os dereitos dos adolescentes e que lles potencien para que poidan superar as barreiras que lles impiden o acceso aos servizos esenciais.
  • O afondamento da loita contra a pobreza e a desigualdade mediante programas que teñan en conta as necesidades dos nenos, co fin de previr que os adolescentes teñan que iniciar unha vida de adultos de xeito prematuro.

"Millóns de mozos en todo o mundo esperan que fagamos máis por eles", subliñou o Director Executivo de UNICEF. "Se lles facilitamos as ferramentas que necesitan para mellorar as súas vidas posibilitaremos a aparición dunha xeración de cidadáns economicamente independentes que participen activamente na vida cívica e que colaboren de xeito positivo coas súas comunidades".

Nota para os medios

No marco da súa preocupación por comunicarse cos adolescentes de todo o mundo,UNICEF restableceu hoxe AXuventude Opina, un sitio Web de e para os mozos. Trátase dunha plataforma impulsada por mozos que lles permite aprender, participar en discusións e debates e pasar á acción con respecto ás cuestións que afectan as súas vidas. Para obter máis información sobreLa Juventud Opina, consulte a web http://www.voicesofyouth.orgUNICEF España tamén puxo en marcha un sitio Web no que nenos e mozos falan das súas inquietudes e os seus dereitos. Este Parlamento Infantilon lineten como obxectivo promover as opinións e propostas dos escolares respecto ás políticas municipais ante a próxima celebración de eleccións locais e autonómicas. Máis información en: www.ciudadesamigas.org

Nota para as cadeas de radio e televisión

En www.thenewsmarket.com/unicefpoden obter, de xeito gratuíto, material de vídeo con calidade de emisión. 

Acerca de UNICEF

UNICEF traballa no terreo en máis de 150 países e territorios para tratar de garantir aos nenos e as nenas o dereito a sobrevivir e a desenvolverse dende a primeira infancia ata a adolescencia. UNICEF, que é o maior provedor de vacinas para os países en desenvolvemento, traballa para mellorar a saúde e a nutrición da infancia; o abastecemento de auga e saneamento de calidade; a educación básica de calidade para todos os nenos e nenas e a protección dos nenos e as nenas contra a violencia, a explotación e o VIH/SIDA.UNICEF está financiado na súa totalidade polas contribucións voluntarias de individuos, empresas, fundacións e gobernos.

Más información:

Dailo Allí
Xefe de Prensa de UNICEF España,
Tel: 609 160 051 / 91 378 95 55
E-mail: [email protected]