Nigèria: els infants desplaçats tornen a l'escola

La Grace va haver de fugir de casa seva el març d'aquest any després de ser testimoni de la brutal decapitació del seu pare a mans de Boko Haram. "Quan el meu pare va morir vam haver de marxar de la ciutat", recorda aquesta jove de 16 anys del nord-est de Nigèria. "Pensava que era el final del camí per a mi".
 
Però no va ser així.
 
Vaig conèixer la Grace el passat mes de maig en uncampament de desplaçats aMaiduguri, a l'estat de Borno, on està vivint amb la resta de supervivents de la seva família. La seva mare no només s'ha quedat a càrrec de la Grace i vuit dels seus germans, sinó també dels cosins de la Grace, ja que el seu pare va morir en un altre atac.
 
Quan la seva família va fugir de la ciutat de Baga, la Grace va pensar que el seu objectiud'assolir una educació quedava enrere, al costat de casa. No obstant això, en arribar al camp de desplaçats, aquesta jove va poder assistir a l'escola secundària de Maiduguri gràcies als "torns dobles", una iniciativa que impulsem des d'UNICEF i que permet que elsinfants desplaçats puguin anar a la mateixa escola on van els nens de la comunitat d'acollida.
 
Aquest sistema assegura que s'utilitzin al màxim possible lesinfraestructures escolars ja existents. Els dos torns de classes, un al matí i un altre a la tarda, permeten tant als nens de la comunitat local com a lesfamílies desplaçades accedir a l'educació. En total, hi ha 873 nens i nenes del camp i de la comunitat que van al mateix col·legi que la Grace.
 

DESPLAçAtS a NIGèRIA: eLS TRAUMeS DIFICULTeN l'APRENentatge

Una de les noves professores de la Grace a l'escola, l'Ayodele Posa-li, m'explicava que, encara que alguns dels nens desplaçats van bé a classe, alguns semblen desconnectar o estar distrets. "Alguns van presenciar com mataven els seus pares i els recordsdolorosos fan molt difícil que es puguin concentrar", deia. L'Ayodele creu que, amb el temps, els nens milloraran. Em va explicar que confiava que una combinació entre aprenentatge, activitats esportives i recreatives podria ajudar-los a superar el trauma.
 
El conflicte, eldesplaçament, les morts i laseparació familiar han minat les oportunitats de molts infants nigerians d'accedir a l'educació. Com a conseqüència de la crisi, més de 800 escolesdel nord-est de Nigèria han estat destruïdes,saquejades o ocupades per famílies desplaçades que busquen refugi a les aules. En l'estat de Borno, la majoria dels alumnes han perdut un any escolar complet.
 
 

NIGèRIA: EL PAÍS amb MENyS infantS ESCOLARItZADtS DEL Món

Fins i tot abans que esclatés la violència a principis d'aquest any, Nigèria tenia 10,5 milions d'infants sense escolaritzar (la xifra més alta del món). Més del60 % d'ells viuen al nord del país.
 
A UNICEF donem suport als nens afectats pel conflicte a través d'una sèrie d'estratègies. A més dels torns dobles, treballem la formació de professors, proporcionem subministraments escolars i granstendes de campanya que serveixen com aespais temporals d'aprenentatge.
 
En els estats de Borno,Adamawa i Yobe, gairebé40.000 infants ja han accedit a l'educació. Molts d'aquests nens descobreixen l'escola per primera vegada a la vida.
 
Alguns no tenen tanta sort. La Grace troba a faltar a les seves dues germanes grans. Em va explicar que van fugir cap al desert el dia en què Boko Haram va atacar el seu poble i va matar el seu pare. No les han tornat a veure des de llavors. "Només voldria que poguessin estar aquí amb mi per continuar la seva educació", em deia la Grace en veu baixa i amb llàgrimes als ulls.
 
Post de Geoffrey Njoku, oficial de comunicació a UNICEF Nigèria