Nigèria: els infants desplaçats tornen a l'escola
La Grace va haver de fugir de casa seva el març d'aquest any després de ser testimoni de la brutal decapitació del seu pare a mans de Boko Haram. "Quan el meu pare va morir vam haver de marxar de la ciutat", recorda aquesta jove de 16 anys del nord-est de Nigèria. "Pensava que era el final del camí per a mi".
Però no va ser així.
Vaig conèixer la Grace el passat mes de maig en uncampament de desplaçats aMaiduguri, a l'estat de Borno, on està vivint amb
la resta de supervivents de la seva família. La
seva mare no només s'ha quedat a càrrec de la Grace i vuit
dels seus germans, sinó també dels cosins de la Grace, ja
que el seu pare va morir en un altre atac.
Quan la seva família va fugir de la ciutat de
Baga, la Grace va pensar que el seu objectiud'assolir una educació quedava enrere, al costat
de casa. No obstant això, en arribar al camp de desplaçats, aquesta
jove va poder assistir a l'escola secundària de
Maiduguri gràcies als "torns dobles", una
iniciativa que impulsem des d'UNICEF i que permet que elsinfants desplaçats puguin anar a la mateixa escola
on van els nens de la comunitat d'acollida.
Aquest sistema assegura que s'utilitzin al màxim possible lesinfraestructures escolars ja existents. Els dos
torns de classes, un al matí i un altre a la tarda, permeten tant
als nens de la comunitat local com a lesfamílies desplaçades accedir a l'educació. En
total, hi ha 873 nens i nenes del camp i de la
comunitat que van al mateix col·legi que la Grace.
DESPLAçAtS a NIGèRIA: eLS TRAUMeS DIFICULTeN l'APRENentatge
Una de les noves professores de la Grace a
l'escola, l'Ayodele Posa-li, m'explicava que, encara que alguns
dels nens desplaçats van bé a classe, alguns
semblen desconnectar o estar distrets. "Alguns van presenciar com
mataven els seus pares i els recordsdolorosos fan molt difícil que es puguin
concentrar", deia. L'Ayodele creu que, amb el temps, els
nens milloraran. Em va explicar que confiava que una
combinació entre aprenentatge, activitats
esportives i recreatives podria
ajudar-los a superar el trauma.
El conflicte, eldesplaçament, les morts i laseparació familiar han minat les oportunitats de
molts infants nigerians d'accedir a l'educació.
Com a conseqüència de la crisi, més de 800 escolesdel nord-est de Nigèria han estat destruïdes,saquejades o ocupades per famílies
desplaçades que busquen refugi a les aules. En l'estat de
Borno, la majoria dels alumnes han perdut un any escolar
complet.
NIGèRIA: EL PAÍS amb MENyS infantS ESCOLARItZADtS DEL Món
Fins i tot abans que esclatés la violència a principis
d'aquest any, Nigèria tenia 10,5 milions d'infants sense
escolaritzar (la xifra més alta del món). Més del60 % d'ells viuen al nord del país.
A UNICEF donem suport als nens afectats pel
conflicte a través d'una sèrie d'estratègies. A més dels
torns dobles, treballem la formació de professors,
proporcionem subministraments escolars i granstendes de campanya que serveixen com aespais temporals d'aprenentatge.
En els estats de Borno,Adamawa i Yobe, gairebé40.000 infants ja han accedit a l'educació. Molts
d'aquests nens descobreixen l'escola per primera vegada a
la vida.
Alguns no tenen tanta sort. La Grace troba a faltar a les
seves dues germanes grans. Em va explicar que van
fugir cap al desert el dia en què Boko Haram va
atacar el seu poble i va matar el seu pare. No les han tornat a
veure des de llavors. "Només voldria que poguessin estar aquí amb
mi per continuar la seva educació", em deia la
Grace en veu baixa i amb llàgrimes als ulls.
Post de Geoffrey Njoku, oficial de comunicació a UNICEF
Nigèria