El treball d'UNICEF en la defensa dels drets de la infància

Post de Raquel Fernández, Directora de Comunicació a UNICEF Comitè Espanyol 

La missió d'UNICEF com a organisme mundial encarregat de promoure els drets de la infància perquè esdevinguin una realitat per a tots els infants del món, té diferents camins en cada lloc del món: perquè la situació de la infància no és la mateixa a tot arreu, perquè l'accés a drets és responsabilitat dels països en el seu conjunt i no només d'organitzacions, i perquè no tots els països tenen recursos per poder fer front a les necessitats del benestar i la igualtat d'oportunitats de la població.

Per això, el treball de l'organització no és igual en els diferents països sense recursos, sinó que depèn dels recursos disponibles i el grau de desenvolupament en el seu conjunt.

En tots ells, perquè l'accés als drets de la infància és responsabilitat dels governs, segons han reconegut en signar la Convenció sobre els Drets de l'Infant, UNICEF té l'objectiu de canviar les polítiques d'infància i ho fa a través d'un treball silenciós i constant d'incidència política.

El treball d'unicef: Polítiques i aliances

Juntament amb governsorganismes públics i privatsONG internacionals i localscomunitats, col·lectius professionals i tots els agents socials relacionats amb la infància i els seus drets, promovem iniciatives, plans i propostes molt concretes en el context de cada país, per provocar canvis permanents per a la infància a través de lleis i de la millora dels sistemes i serveis que donen accés als drets dels nens i les nenes

L'OCDE i organismes com el PNUD aporten dades que ens diuen on està cada país, als quals UNICEF afegeix informes como l'Estat Mundial de la Infància, el Repord Card i d'altres d'específics per països com el que el Comitè Espanyol d'UNICEF realitza cada dos anys sobre la situació de la infància al nostre país.

Amb tota aquesta informació coneixem les necessitats de la infància i si el seu país té prou recursos o capacitats per fer-se càrrec de cobrir aquestes necessitats per al benestar i el desenvolupament de la infància. Hi ha països en els quals no hi ha sistemes de salut, ni de serveis socials, ni sistemes de protecció, ni un sistema educatiu, que permetin que tots els seus nens tinguin accés als elements bàsics per garantir la seva supervivència i el seu dret d'anar a l'escola i desenvolupar-se. En moltes ocasions directament no hi ha recursos econòmics per abordar la inversió que suposen aquests sistemes. En altres ocasions hi ha més recursos, però hi ha un dèficit estructural que afecta altres àmbits, com les polítiques o l'existència d'experts i professionals formats en totes les àrees que impliquen la planificació i posada en marxa d'aquests sistemes.

El treball d'UNICEF: Projectes de desenvolupament

En aquests països, UNICEF aporta recursos, personal i subministraments que no poden permetre i, també, formació de professionals a cada país, perquè el coneixement es quedi i es multipliqui al país i el desenvolupament sigui sostenible. Aquest és, en un resum molt breu, l'element diferenciador del nostre model de treball en més de 150 països en desenvolupament, aquells que no tenen recursos per abordar les necessitats de supervivència i desenvolupament de la seva infància.

Els altres més de 40 països en els quals treballa UNICEF són països d'ingressos alts (industrialitzats i desenvolupats són altres nomenclatures). Com tenen recursos propis per garantir l'accés de la infància als seus drets, el treball d'UNICEF per a la infància d'aquests països es desenvolupa a través de la sensibilització i les polítiques d'infància, una àrea dedicada a promoure els drets de la infància i la participació infantil, donar seguiment a la situació de la infància a cada país i seguir un pla de treball amb propostes per enfortir i millorar les polítiques públiques que incideixen en la infància.

EL TReball d'uNICEF I la infÀncia A EspaNYa

En el seu constant seguiment i anàlisi de la situació de la infància i els seus drets a Espanya, el Comitè Espanyol d'UNICEF ve orientant la seva tasca de sensibilització i incidència política en la lluita contra la pobresa infantil. El 2013, al costat de 8 de les principals organitzacions socials i d'infància, vam lliurar al govern una proposta amb 32 mesures concretes, algunes de les quals van ser contemplades en el Pla Nacional d'Inclusió Social, que incorpora la lluita contra la pobresa infantil com una prioritat.

Però encara hi ha un llarg camí per recórrer, en el qual el benestar i la igualtat d'oportunitats dels infants no pot dependre de les alternances polítiques ni de mesures excepcionals com l'obertura de menjadors escolars a l'estiu, cal obrir-los si cal, però no poden ser una mesura permanent en un país amb recursos suficients per cobrir les necessitats de la seva població vulnerable de forma estable i per garantir la igualtat d'oportunitats. Per això, en el nostre últim informe sobre la infància a Espanya insistim que la pobresa infantil no ha de seguir creixent, posem en relleu el valor social dels infants i urgim la necessitat d'un Pacte d'Estat que blindi els drets de la infància.

Tant el 2013 com el 2014 hem acompanyat aquesta lluita contra la pobresa infantil amb un intens treball amb administracions públiques, amb altres organitzacions del sector, i amb campanyes informatives i de recollida de signatures entre la ciutadania. Les nostres campanyes de sensibilització també van abordar el 2013 la importància que no disminueixin els fons de l'Ajuda Oficial al Desenvolupament.

A més, treballem amb més de 180 municipis a través del programa Ciutats Amigues de la Infància amb què promovem l'aplicació de tots els drets dels infants en l'àmbit municipal i a més impulsem la participació infantil perquè els mateixos nens vagin coneixent els seus drets, debatin sobre ells i les qüestions del seu entorn que els afecten i plantegin propostes als seus municipis i autonomies. 

Al programa educatiu Enreda't participen 4.268 centres educatius, que agrupen 1,2 milions d'alumnes i més de 100.000 docents. El seu objectiu és la promoció dels drets de la infància a l'aula i el foment de valors com la solidaritat, la pau, la tolerància, la justícia i la consciència social.

Polítiques d'infància i sensibilització, educació per al desenvolupament i participació infantil són els tres grans eixos del nostre treball a Espanya, però també treballem en formació de professionals en drets d'infància, promoció de la salut i els drets dels nens, i en la constant informació pública sobre l'actualitat de la infància i els seus drets en el món.

El 2013 el Comitè Espanyol d'UNICEF va destinar a tota aquesta feina 3,2 milions d'euros.