Crisi de Síria: mantenir els infants protegits de les armes

Per  Kumar M Tiku, UNICEF a Síria. 

"Manteniu-vos sempre atents a qualsevolsenyal o indici que suggereixi la presència d'explosius al vostre veïnat", diu la Nahid, professora de gimnàstica en una escola de Damasc(Síria).

Un grup de 20 alumnes escolta atentament mentre la Nahid descriu els explosius i la munició sense explotar dels quals els nens han de ser conscients per romandre segurs.

La Nahid pertany al primer grup de professors de quatre províncies sirianes que va completar el cursd'UNICEF sobre educació enriscos. "Aquests infants estanexposats a explosius ibombardejos tota l'estona", declara la Nahid.

UNICEF, en col·laboració amb elMinisteri d'Educació i aliats no governamentals ha desenvolupat unprograma d'educació en riscos i suport psicosocial, que arriba a 200.000 nensen escoles, clubs escolars i espais amics de la infància.

L'objectiu és proporcionar formació en riscosals nens a través del sistema escolar, establint un grup de formadors a nivell nacional i provincial. El suport cobreix la formació dels professors, el desenvolupament de materials educatius, incloent un kit del professor, i l'execució d'activitats per donar suport psicosocial als espais amics de la infància.

La Rihab, professora, diu que està feliç perquè la seva escola és de les primeres a Damasc que ha començat aquestes classes especials. El barri on es troba pateixbombardejos freqüentment. Almenys dues vegades per setmana, els morters cauen a la zona. "Just ahir, un morter va caure davant de l'escola en hores de classe", ens diu.

Durant un període de 6 mesos, cadascun dels 55 formadors serà responsable de capacitar 300 professors.

Com a part de la campanya, UNICEF treballarà amb altres ONG per difondre els materials (pòsters i fullets amb els riscos dels explosius que han quedat de la guerra) entre els infants i les comunitats de més difícil accés.

En un país devastat per un conflicte intens durant els últims 3 anys, elsinfants estan constantment exposats als horrors de la guerra. La Nahid diu que encara que les autoritats han posat senyals de perill en diversos llocs importants de Damasc per ajudar els ciutadans a identificar possibles riscos com artilleria sense explotar no hi ha una veritable consciència del que signifiquen aquests senyals.

Mitjançant l'ús de materials com diapositives i fotografies enganxades a les parets de l'aula, els estudiants reben un " tour visual" dels explosius que han d'evitar.

La Manal*, una estudiant de secundària, va trobar informació per comprendre com mantenir segurs els altres i a ella mateixa. "Una de les coses que vaigaprendre va ser com identificarun objecte sospitós", explica. "Llavors havia de posar un senyal al costat de l'objecte per alertar els altres que no ho toquessin, abans d'informar les autoritats i demanar-los ajuda".

 
* Els noms dels estudiants han estat canviats per protegir la seva identitat .