Infants amb discapacitat, entre els més marginats
Els nens i nenes amb discapacitat i les seves comunitats seran més beneficiats si la societat se centra enallò que els infants poden aconseguir i no en el que no poden fer. Aquesta és la principal conclusió de l'Estat Mundial de la Infància 2013 (EMI), l'informe anual que publica UNICEF.
L'EMI recull any rere any l'evolució dels indicadors que
reflecteixen el grau de desenvolupament de la infància a cada país
i realitza una anàlisi sobre alguna de les situacions que viuen els
infants al món.
En aquest 2013 l'anàlisi del’EMI s'ha centrat en les nenes i els
nens amb discapacitat, que són uns 93 milions al món. Concentrar-se
en les capacitats i el potencial dels infants amb discapacitat
oferiria beneficis a la societat en el seu conjunt. "Quan un veu la
discapacitat abans que l’infant, no només és dolent per al nen o la
nena, sinó que priva la societat de tot el que aquest infant ha
d'oferir", ha dit el director executiu d'UNICEF, Anthony Lake. "La
seva pèrdua és una pèrdua per a la societat, el seu guany és un
guany per a la societat".
L'informe exposa com les societats poden ser inclusives per als
infants amb discapacitat, perquè quan ells exerceixen una funció en
la societat, tots se’n beneficien. Per exemple, l'educació
inclusiva amplia els horitzons de tots els nens i les nenes fins i
tot quan el seu objectiu principal és oferir una oportunitat a la
infància amb discapacitat per aconseguir les seves ambicions.
Augmentar les activitats per donar suport a la inclusió dels
infants amb discapacitat ajudaria a fer front a la discriminació,
que els empeny encara més cap als marges de la societat.
ELS NENS i NENES DISCAPACITATS PATEIXEN MARGINACIÓ DES DEL SEU NAIXEMENT
Per a molts infants amb discapacitat, l'exclusió comença en els
primers dies de les seves vides, quan es registra el seu naixement.
A falta d'un reconeixement oficial, es troben aïllats dels serveis
socials i de la protecció jurídica, que són crucials per a la
supervivència i les seves perspectives. La seva marginació augmenta
encara més amb la discriminació.
"Perquè els infants amb discapacitat comptin, cal tenir-los en
compte en néixer, a l'escola i a la vida", va dir Lake.
L'Estat Mundial de la Infància de 2013: Nenes i nens amb
discapacitat diu que aquests infants tenen menys probabilitats
de rebre atenció mèdica o d'anar a l'escola. Es troben entre els
més vulnerables a la violència, l'abús, l'explotació i l'abandó,
sobretot si se'ls oculta o se'ls ingressa en institucions, cosa que
passa sovint a causa de l'estigma social i el cost econòmic que
suposa la seva criança.
El resultat combinat és que els infants amb discapacitat es troben
entre les persones més marginades del món. Tots els nens i nenes
que viuen en pobresa són els que menys possibilitats tenen
d'assistir a l'escola o anar a un centre sanitari, però per als que
viuen en la pobresa i a més tenen una discapacitat aquesta
possibilitat és encara menor.
El gènere és un factor clau ja que les nenes amb discapacitat tenen
menys probabilitats que els nens de rebre aliments i atenció.
"La discriminació per motius de discapacitat és una forma
d'opressió", diu l'informe, assenyalant que múltiples mancances
condueixen a una major exclusió per a molts infants amb
discapacitat.
Hi ha poques dades precises sobre el nombre d’infants amb
discapacitat, quines discapacitats tenen i la manera com afecten
les seves vides. Com a resultat, pocs governs disposen d'una
orientació fiable per a l'assignació de recursos per tal de donar
suport i ajudar els nens i nenes amb discapacitat i les seves
famílies.
Al voltant d'un terç dels països del món no han ratificat fins ara
la Convenció sobre els Drets de les Persones amb Discapacitat. En
l'informe s'insta tots els governs a que compleixin les seves
promeses de garantir la igualtat de drets de tots els seus
ciutadans, inclosos els nens i nenes més exclosos i
vulnerables.
Avenços en la inclusiód'INFANTs ambdiscapacitat
No obstant això, i encara que de manera desigual, s'està
avançant cap a la inclusió dels infants amb discapacitat, i l'Estat
Mundial de la Infància 2013 proposa un programa d'acció per al
futur.
L'informe insta els governs a ratificar i aplicar la Convenció
sobre els Drets de les Persones amb Discapacitat i la Convenció
sobre els Drets de l’Infants, i a donar suport a les famílies
perquè puguin cobrir els elevats costos que suposa la cura dels
infants amb discapacitat .
Així mateix, l'informe demana mesures per combatre la discriminació
en la societat, als encarregats de prendre decisions i als
proveïdors de serveis essencials com l'educació i l'atenció
sanitària.
Els organismes internacionals s'haurien d'assegurar que
l'assessorament i l'assistència que presten als països en
desenvolupament siguin compatibles amb la Convenció sobre els Drets
de l’Infant i la Convenció sobre els Drets de les Persones amb
Discapacitat. També haurien de promoure un programa mundial
concertat d'investigació sobre la discapacitat per tal de generar
dades i anàlisi que orientin la planificació i assignació de
recursos, diu l'informe.
L'Estat Mundial de la Infància remarca la importància d'involucrar
els infants i adolescents amb discapacitat, consultant-los sobre el
disseny i l'avaluació dels programes i serveis destinats a
ells.
Tots es beneficien quan els enfocaments inclusius tenen en compte
l'accessibilitat i el disseny universal dels entorns, que d'aquesta
manera poden ser utilitzats per tots sense necessitat que siguin
adaptats.
"El camí que tenim per fer és un repte", va afegir Lake a Da Nang,
Vietnam, durant la presentació de l'informe. "Però així com els
infants no accepten límits innecessaris, nosaltres tampoc hauríem
d’acceptar-los."