Dia de la Pau


"No hi ha camí per a la pau: la pau és el camí".

- Mahatma Ghandi -

 
El 30 de gener se celebra aquest dia, dedicat a commemorar en els centres educatius una cultura de no violència i pau.

 

L'educació en i per a la tolerància, la solidaritat, la concòrdia, el respecte als Drets Humans, la no-violència i la pau són motius per recordar el 30 de gener. En aquest dia, els centres educatius es comprometen com a defensors de la pau i enteniment entre persones de diferent procedència i maneres de pensar.

En aquest dia se celebra l'aniversari de la mort del Mahatma Gandhi (Índia, 1869-1948), líder pacifista que va defensar i va promoure la no violència i la resistència pacífica enfront de la injustícia i que va ser assassinat per defensar aquestes idees.

Una educació inspirada en una cultura de no violència i pau permet al nostre alumnat adquirir coneixements, actituds i competències que reforcin el seu desenvolupament com a ciutadans globals crítics i compromesos amb els seus drets i els d'altres persones.

El Dia de la Pau, per la seva temàtica general de no violència, resolució de conflictes i convivència, pot treballar-se a tots els nivells educatius des d'Educació Infantil fins a Batxillerat.

Vacuna del buen trato
Participa en la campanya de vacunació pel bon tracte!

Tots els centres educatius estan convidats a elaborar i difondre una vacuna del bon tracte. Contribueix a que tothom sigui més blau promovent des de les aules una cultura de pau i no-violència.
Participa!

Aprenentatges sobre la pau, la no-violència i el bon tracte en Educació Infantil

ConeixementsActitudsCompetències
  • La importància de viure en un entorn de pau i el dany que produeix la violència.
  • Emocions relacionades amb la pau: alegria, amor, tranquil·litat.
  • Emocions relacionades amb la violència: ira, por, patiment.
  • La pau com una cosa que existeix si nosaltres la construïm.
  • Interès per contribuir a un entorn pacífic.
  • Preocupació pels sentiments dels altres, desenvolupament d'empatia.
  • Respecte pels altres.
  • Capacitat per a expressar la pròpia frustració sense recórrer a la violència.
  • Disposició a demanar ajuda en cas de conflicte.
  • Habilitat per a relacionar-se de manera no violenta.

Aprenentatges sobre la pau, la no-violència i el bon tracte en Educació Primària

ConeixementsActitudsCompetències
  • Les guerres: causes, desenvolupament i conseqüències.
  • Els conflictes en el nostre entorn proper: semblances i diferències amb les guerres.
  • Conceptes: poder, víctima, reconciliació, represàlia.
  • Recuperació i reconstrucció: possibilitats i límits.
  • Motivació per participar en processos de resolució pacífica de conflictes.
  • Tolerància cap a les manifestacions emocionals d'altres, encara que no les compartim.
  • Respecte i empatia cap a les víctimes de la violència, encara que no compartim les seves circumstàncies ni les seves opinions.
  • Disposició a utilitzar les vies i procediments al nostre abast per protegir víctimes de la violència.
  • Habilitats de resolució de conflictes.
  • Capacitat per intervenir en els conflictes d'altres persones.
  • Autoregulació, control emocional en els conflictes que ens afecten.
  • Capacitat per distingir entre conflicte i violència.
  • Mobilització pel dret a la protecció d'altres infants.

Aprenentatges sobre la pau, la no-violència i el bon tracte en Educació Secundària (ESO, FP y Bachillerat)

ConeixementsActitudsCompetències
  • Identificació de les dinàmiques d'un conflicte.
  • Implicacions socials de la violència i impacte sobre la cultura.
  • Víctimes, victimaris i victimització.
  • Cultura de pau i ideologies que justifiquen la violència.
  • El paper de la democràcia i la participació ciutadana en la protecció de la pau.
  • Interès per aprofundir en el coneixement dels conflictes, evitant posicionaments de tipus "blanc o negre".
  • Disposició a reflexionar sobre els propis estereotips i prejudicis.
  • Visió crítica davant dels missatges dels mitjans de comunicació i les seves representacions o explicacions de la violència o el conflicte.
  • Capacitat d'aplicar estratègies eficaces de resolució de conflictes en disputes alienes o en situacions que ens afecten personalment.
  • Lideratge en la construcció d'entorns de pau.
  • Organització de grups de suport entre iguals.

Activitats i recursos sobre pau, resolució de conflictes i no-violència

Más ideas sobre el Día de la Paz en el blog

Novetas al nostre blog educatiu

 

 Gener 30

Celebra el dia escolar de la pau 

Una educació inspirada en una cultura de no violència i pau permet al nostre alumnat adquirir coneixements, actituds i competències que reforcin el seu desenvolupament com a ciutadans globals crítics i compromesos amb els seus drets i els d'altres persones.

El Dia de la Pau, per la seva temàtica general de no violència, resolució de conflictes i convivència, pot treballar-se en tots els nivells educatius des d'Educació Infantil fins a Batxillerat.

descobreix més