10 preguntes infantils sobre la fam al món (IV)

10 preguntas infantiles sobre el hambre en el mundo

L'últim dubte que plantegem en aquesta sèrie de posts potser no ha de ser formulat com a pregunta, sinó com una exclamació: "No és just!".

 

10.    Què passa amb els seus drets?

 

 

KENIA, 2011: Refugiados procedentes de Somalia esperan a ser registrados en uno de los campamentos de refugiados de Dagahaley. © Kate Holt/IRIN

Aquesta és una pregunta que no té una resposta concreta però pot afavorir la discussió al voltant dels drets. Si els nens no la fan se la podem plantejar nosaltres, perquè és una qüestió sobre la qual cal que nens i nenes de totes les edats reflexionin.

Les formes de malnutrició associades a la pobresa són una injustícia i una violació de drets humans fonamentals. Tot i que aquests drets són universals i estan reconeguts per diferents tractats internacionals, milions de persones veuen cada dia com són vulnerats de diferents formes.

La pobresa i la malnutrició produeixen una pèrdua de drets en cadena i sotmeten a milions de persones a un cercle viciós de manca de salut i d'oportunitats de desenvolupament. La manca d'aliments adequats minva la salut de les persones afectades, el que és una trava per a la seva capacitat productiva i la seva economia. A més, en nens i nadons, la malnutrició pot produir problemes en el desenvolupament amb conseqüències irreversibles que afecten a drets com l'educació. La pobresa, que és alhora causa i conseqüència de la fam, pot portar a situacions d'abús, explotació, falta de protecció i altres vulneracions greus de drets humans.

ETIOPÍA, 2010: Un campesino indio traspanta arroz para una explotación agraria a gran escala en la región de Gambella (Etiopía). La compra masiva de terrenos agrícolas en África por parte de multinacionales es un fenómeno en aumento desde la crisis de los precios de los alimentos en 2008. © Ben Parker/IRIN

Restituir el dret a la nutrició i a un nivell de vida adequat no garanteix per si sol el compliment d'altres drets, però permet l'accés a ells. Això no vol dir en cap cas que calgui esperar que tothom estigui ben alimentat per afrontar altres problemes de drets. No funcionaria: els drets estan interrelacionats i només treballant-hi en conjunt es pot aconseguir el seu compliment ple.

Afrontar el problema de la fam com un tema de drets humans és un punt de partida per buscar solucions justes i sostenibles al problema. Es diu que la generació actual és la primera que pot acabar amb la fam al món, però perquè els èxits siguin sostenibles és necessari que les solucions pràctiques a aquesta situació vagin acompanyades d'una reflexió axiològica.

La malnutrició i la fam es poden abordar des d'una perspectiva d'Educació per al Desenvolupament, enfocant el problema des de cinc perspectives d'anàlisi diferents. Això fa que haguem de plantejar a nens, nenes i adolescents preguntes noves:

 

 

  • GUINEA-BISSAU, 2008: Los alumnos de una escuela en la isla de Orango comen en clase, como parte de un programa para mejorar su nutrición y favorecer su rendimiento escolar. © Manoocher Deghati/IRIN
    Interdependència: Com es relaciona el dret a la nutrició amb altres drets? Com afecta la realitat econòmica, política, ecològica i social a la nutrició?
  • Imatges i percepcions: Què veiem i què no veiem sobre les persones afectades per malnutrició? Quina és la nostra visió d'ells? Les ignorem o victimitzem? Tenim en compte la seva dignitat per sobre de les seves circumstàncies?
  • Justícia social:Quines coses han de canviar en el món perquè la nutrició no sigui un dret incomplert? Què hem de canviar en nosaltres mateixos?
  • Canvi i futur: Quines coses haurien d'haver estat diferents en el passat perquè ara no hi hagués fam al món? Quines coses podrien ser diferents ara perquè no hi hagi fam al futur?
  • Conflictes i la seva solució: Quin tipus de controvèrsies suscita la desnutrició? Quines opinions enfrontades pot tenir la gent sobre la fam al món? Com creus que podrien posar-se d'acord? Hi ha gent amb opinions diferents de la teva sobre aquest tema? Pots entendre la seva posició? Com creus que podries fer-los entendre el teu punt de vista?

Més preguntes infantils sobre desnutrició:


10 preguntes infantils sobre la fam al món (I): La desnutrició és un problema social

10 preguntes infantils sobre la fam al món (II): La desnutrició i la salut

10 preguntes infantils sobre la fam al món (III): Què podem fer


________________________________________________ Referència i crèdits:

  • Foto 1: Imatge basada en "Preguntes" de Chesi - Fotos CC en Flickr
  • Foto 2: KENIA, 2011: Refugiats procedents de Somàlia esperen a ser registrats en un dels campaments de refugiats de Dagahaley. © Kate Holt/IRIN
  • Foto 3: ETIOPÍA, 2008: Un camperol indi traspanta arròs per a una explotació agrària a gran escala a la regió de Gambella (Etiòpia). La compra massiva de terrenys agrícoles a l'Àfrica per part de multinacionals és un fenomen en augment des de la crisi dels preus dels aliments el 2008.© Ben Parker/IRIN
  • Foto 4: GUINEA-BISSAU, 2008: Els alumnes d'una escola a l'illa d'Orango mengen a classe, com a part d'un programa per millorar la seva nutrició i afavorir el seu rendiment escolar. © Manoocher Deghati/IRIN
 

Participa al blog

Cada setmana passen coses noves en els centres enredats i aquest és el lloc per compartir les vostres experiències. També trobaràs aquí informació d'última hora sobre novetats relacionades amb l'Educació per al Desenvolupament. Contribueix amb les notícies de les activitats que desenvolupi el teu centre! (Recorda iniciar sessió per poder publicar el teu notícia).

Comparteix