Escola Mata de Jonc
Dades del centre
Nom: | Escola Mata de Jonc |
Localitat: | Palma |
Província: | Illes Balears |
Reconeixement
UNICEF España reconeix l’escola Mata de Jonc com a Centre referent en drets d’infància i ciutadania global, nivell 1, d’acord a les bases publicades a la convocatòria del 27 d'abril de 2018.
Validesa del reconeixement
Des de: | 1 de setembre de 2018 |
Fins: | 31 d’agost de 2019 |
Des de 2017 UNICEF-Comité Español concedeix un reconeixement a aquells centres que hagin mostrat el seu compromís per incorporar una visió d’educació en drets d’infància i ciutadania global en el seu projecte educatiu. .
En el seu paper com a garants dels drets de la infància els centres educatius tenen una sèrie de responsabilitats, com donar a conèixer a l’alumnat els seus drets, orientar l’acció educativa de manera que protegeixi, defensi i fomenti aquests drets i formar part de l’entorn protector dels nens, nenes i adolescents de l’escola en col·laboració amb les famílies, la comunitat i les autoritats.
Ser centre referent en educació en drets d’infància no és un premi, sinó un reconeixement al compromís global del centre amb un projecte a llarg termini i un incentiu per a la millora permanent i la innovació.
Tots els centres d'Educació Infantil, Primària i Secundària, ja siguin públics, privats o concertats, reconeguts com a centres oficials per la Conselleria d'Educació i / o el Ministeri d'Educació i Formació Professional.
Els terminis de preparació i presentació de candidatures per a la convocatòria de 2019 són:
- 8 d'abril: s'obre la convocatòria amb la publicació de les bases.
- 15 de maig: s'obre el termini de preinscripció (fins el 31 de maig) i el termini de presentació de candidatures.
- 30 de juny: es tanca el termini de presentació de candidatures.
- 10 de setembre: es tanca el termini d'esmenes.
- 17 de setembre: es publica el llistat de candidatures admeses.
- 30 d'octubre: es publica la resolució final de la convocatòria, amb el llistat de centres referents
Cada any es publica una nova convocatòria que amplia l'anterior permetent als centres participants no només renovar el reconeixement, sinó incrementar el seu nivell.
Encara que en aquesta convocatòria només és possible obtenir o renovar el reconeixement de nivell 1 (inicial), s'obre la possibilitat de participar en un programa pilot per a la concessió del reconeixement de nivell 2 (avançat) en la pròxima convocatòria.
Les candidatures es valoren en el seu conjunt, encara que existeixen algunes activitats mínimes que es requereixen per valorar la candidatura de concessió de nivell 1 (inicial):
- Explicitar en el Projecte Educatiu de Centre el compromís amb els Drets de la Infància.
- Celebrar el Dia Universal de la Infància (20N).
- Superar la formació en Educació en Drets i Ciutadania Global que ofereix UNICEF.
- Realitzar l’autoavaluació institucional del centre en Drets d'Infància i haver elaborat el Pla d'Acció.
- Comptar amb mecanismes bàsics de protecció i participació de la infància.
Per a les candidatures de renovació de nivell 1 es valoren, a més dels requisits de concessió, l'existència d'una evolució o millora en els indicadors, en línia amb el Pla d'Acció dissenyat pel centre i les recomanacions de l'informe tècnic.
Per participar en el programa pilot de nivell 2 (avançat), l'únic requisit inicial és que el centre compti ja amb el reconeixement de nivell 1. Els requisits que han de ser valorats per a l'obtenció del reconeixement de nivell 2 en la pròxima convocatòria (2020) s'avancen en les bases de la convocatòria 2019 a títol informatiu.
Els reconeixements s'atorguen per un període de dos cursos escolars. Un cop passat aquest temps s'ha d'optar de nou a renovar el nivell reconegut o bé optar a un de superior. Un cop superat el període de quatre cursos en el mateix nivell és preceptiu optar a un nivell superior.
Educació en drets d'infància
Si quieres introducir un enfoque de derechos de infancia en tu centro educativo pero no sabes cómo empezar, te presentamos Educació en Drets. Este proyecto está orientado a la comunidad educativa en su conjunto, para que podáis poner en marcha un proyecto educativo innovador donde los derechos de la infancia sean el eje de la vida escolar.
Aquí pots conèixer les notícies que arriben dels centres referents
Participació infantil i adolescent als centres educatius
Coneguem alguns exemples pràctics de participació de les nenes, nens i adolescents a diferents centres educatius.
El centre educatiu és un espai protector
Abordem les diferents mesures i activitats que impulsen els centres educatius per crear assegurar entorns educatius protectors per a la infància.
L'educació en drets d'infància millora el clima escolar
Un bon clima escolar afavoreix la incorporació dels valors de la Convenció sobre els Drets dels Infants
Marcos: "Ser centro referente es como sacar un 10 en matemáticas"
Marcos, de 8 anys: "Ser centre referent és com treure un 10 en matemàtiques, és estar en un col·legi molt especial, expliquem als profes com volem que siguin les coses"
Cursos d'especialització en educació en drets UNED/UNICEF
La UNED i UNICEF ofereixen dos cursos d'especialització en educació en drets d'infància: un sobre l'Agenda 2030 i un altre sobre la nova figura del coordinador/a de protecció
Cursos d'especialització en educació en drets UNED/UNICEF
La UNED i UNICEF ofereixen dos cursos d'especialització en educació en drets d'infància: un sobre l'Agenda 2030 i un altre sobre la nova figura del coordinador/a de protecció
Curs d'especialització en Educació en Drets de la Infància i Objectius de Desenvolupament Sostenible - UAM/IUNDIA
Aquest curs proporciona eines i metodologies que impulsen l'educació en drets de la infància i la ciutadania global per al desenvolupament sostenible
Coneixement dels drets de la infància
Educar en drets és més que ensenyar els drets: una escola compromesa amb els drets de la infància els converteix en la base del seu projecte educatiu, impulsant que la comunitat educativa els visqui en el dia a dia, en fer els mateixos nens, nenes i adolescents partícips del canvi.
Drets educatius d'infància en els centres educatius: de la teoria a la pràctica
Cinc centres educatius referents en Educació en Drets d'Infància i Ciutadania Global han exposat la seva trajectòria en el fòrum organitzat per l'INTEF
Les escoles d'educació infantil també es poden convertir en Centres Referents en Educació en Drets d'Infància i Ciutadania Global
Actualment, 7 dels 109 centres referents en educació en drets d'infància i ciutadania global d'Espanya són escoles infantils. Conscients de les seves especificitats, hem fet les adaptacions pertinents a les bases generals de la convocatòria.
Educació en Drets d’Infància
Cada dos anys, UNICEF atorga un reconeixement com a Centres Referents en Educació en Drets d’Infància i Ciutadania Global a aquells centres educatius que presenten la seva candidatura.