Tifó a les Filipines: "No hi ha hagut res comparable"

Per Maya Igarashi Wood, Oficial d'Emergències UNICEF Àsia i Pacífic

En els últims mesos vam tenir la temporada de monsons a Àsia i el Pacífic. Com a membre de l'equip regional d'emergències d'UNICEF, vaig estar avaluant inundacions i tifons en molts països (com a part de la resposta d'UNICEF i els governs). I no obstant això, em va terroritzar la magnitud del super tifó que va colpejar les Filipines la setmana passada, i em van impactar les seves conseqüències. No hi va haver res comparable, ni tan sols si sumo l'impacte en altres països, al llarg d'aquest any.

 

 

Tifó a les Filipines: "Sabíem que seria greu"

Des de principis de setembre, quan va esclatar el conflicte en els pobles costaners propers a la ciutat de Zamboanga, al sud de les Filipines, el nostre equip d'emergències va preparar el seu suport tècnic i es va coordinar amb l'oficina d'UNICEF a les Filipines i el responsable d'emergències a Cotabato, Nonoy .

Un mes després, un terratrèmol de magnitud 7,2 va colpejar Visaya, prop de la ciutat de Bohol, i va afectar 3,2 milions de persones. Vam seguir el mateix procés: recopilar i analitzar la informació disponible, contactar amb el responsable d'emergències per obtenir la perspectiva des del terreny, i establir les mesures i l'acció d'UNICEF.

I, després un mes després d'allò, el super tifóHaiyan va segar diverses províncies del centre de les Filipines. A diferència de les dues emergències anteriors, sabíem que seria greu abans que s'esdevingués. Comencem a coordinar-nos amb l'oficina per a la preparació de subministraments i el desplegament de personal. Res més passar el tifó, el responsable d'emergències, Nonoy Fajardo ja estava en un avió de camí a l'àrea més afectada, Tacloban .

Encara que el govern de les Filipines i UNICEF tenen una àmplia capacitat i experiència per afrontar emergències, és evident que tant aquesta capacitat com els recursos es van veure superats per aquesta situació de tres emergències consecutives. Per això, UNICEF va decidir mobilitzar totes les seves oficines a nivell mundial.

Amb totes les pors i preocupacions, va començar la nostra primera setmana frenètica després de la devastació. Dos companys del meu equip van ser enviats a les Filipines, i els altres vam començar amb les nostres tasques.

Vam mantenir reunions i trucades dia i nit per comunicar la informació més recent i coordinar la nostra resposta entre les diferents oficines: quanta gent estava afectada? Quants infants? On? Quines són les seves necessitats? Qui està disponibleper donar suport a l'oficina d'UNICEF a lesFilipines i coordinar la nostra resposta amb altres aliats humanitaris i el Govern? Quan poden volar cap a les Filipines? Quines són les millors maneres de demanar ajuda per als infants i les seves famílies?

AjUDA les Filipines: UNICEF LIDERA lA PROVISIÓ D'AiguA POTABLE i SANEjAMENT

A partir d'aquestes converses, cadascun dels nostres departaments va treballar al màxim per donar suport a la resposta en el terreny. En aquest moment lesnecessitats immediates són menjar, refugi, aigua, sanejament i higiene. D'elles, UNICEF és l'agència que lidera la provisió d'aigua potable i sanejament adequat a les persones afectades. El nostre especialista regional en aigua i sanejament va volar la Manila a principis de setmana per coordinar la resposta d'UNICEF en diverses àrees afectades.

Els subministraments d'aigua i sanejamentja estan arribant a la gent afectada en diversos llocs. Vaig parlar amb el nostre expert, Chander Badloe: "l'equip d'UNICEF d'aigua i sanejament en el terreny està fent un gran treball per identificar les necessitats i mobilitzar els subministraments". No obstant, admet el continu repte que suposa arribar a tots aquells que ho necessiten, a causa dels problemes logístics, el creixent problema de la seguretat i la runa a les carreteres.
 
Les nostres activitats d'assistència van començar amb la distribució d'articles d'aigua i sanejament a les àrees afectades. La nostra assessora regional d'emergències, Carmen van Heese, és prudent: "Hi ha àreeson ningú va arribar. Hi ha molt que no sabem encara", em va dir. "Seguirem recopilant informació i lluitant per donar suport a la resposta d'UNICEF i els nostres aliats en el terreny de totes les maneres possibles".
 
A punt d'acabar la primera setmana, tinc sentiments oposats. D'una banda, estic més tranquil en saber que més subministraments d'emergència d'UNICEF estan arribant a la gent afectada, especialment als infants. Però d'altra banda, les necessitats són aclaparadores i ens agradaria i necessitaríem poder fer molt més. Em preparo per a una altra setmana frenètica.
 

Ajuda les Filipines: com col·laborar amb els infants i les famílies afectades

Si vols col·laborar en aquesta emergència, pots fer-ho:
 
  • A través de la nostra pàgina web.
  • Enviant un SMS amb la paraula UNICEF al 28028.
  • Trucant al 900 907 900.
  • En els següents comptes bancaris:
 
BBVA          0182 2370 40 0208517159
Caixabank  2100 5731 70 0200005001
Santander  0049 1804 16 2610410756
Banesto      0030 8301 78 0000046271
ING Direct   1465 0100 95 6000000000
 
* COST DEL MISSATGE 1,20 € ÍNTEGRE PER UNICEF. Vàlid per a Movistar, Vodafone, Orange i Yoigo. Nombre sense fins comercials. Operat per UNICEF n.atn.clt: 902080900 unicef.es. Informació legal i protecció de dades: unicef.es