Tifó a les Filipines: "No cal avaluar més. Necessiten de tot"

Per Nonoy Fajardo, especialista en emergències i reducció de riscos de desastres d'UNICEF.

Treballo en emergències des de fa més de 15 anys, ipensava que ja ho havia vist tot. Però arribar aTacloban per via aèria el dilluns, com a part d'un equip d'avaluació de Nacions Unides, va ser unxoc. Mentre l'avió rodava per la pista nua, vaig poder veure fang i ruïnes, només fang i ruïnes, on abans hi havien arbres i edificis i tots els senyals d'una vida normal.

Sí, encara hi havia una pista asfaltada, però era tot el que hi havia: una pista. Tot el que abans estava dins dels edificis de la terminal ara era fora, i tot el que una vegada va estar fora ara era dins, fins i tot un tram d'escales. Ens van dir que evitéssim les parts dels edificis en ruïnes perquèencara hi havia cossos entre la runa, on els treballadors de l'aeroport havien buscat refugi.

La carretera de l'aeroport abans travessava una línia depobles pesquers que vorejaven la costa. Ara handesaparegut per complet.

Segurament va ser un error, però mentre anàvem a l'Ajuntament vaig comptar els cossos que vèiem. Vaig parar al número 100. Els morts eren estesos allí, entre grups de supervivents que deambulaven atordits. No va quedar cap estructura intacta. Fins i tot els edificis de formigó més grans i forts estaven danyats.

Hi havia una calma esgarrifosa mentre caminava al voltant de l'ajuntament. Com en les altres emergències en què he treballat, esperava activitat, combois de camions passant. Però no hi havia res: ni telèfons sonant, ni enrenou,ni moviment, només gent atordida arrossegant els peus i tractant de trobar ajuda i provisions.

Tifó a les Filipines: trauma, por i frustació 

Vaig anar al centre on estaven els supervivents per parlar amb ells. Fins i tot abans que obrissin la boca, vaig veure en els seus ulls el trauma,la por i la frustració
pels quals acabaven de passar.
 
Un home va mirar el meu telèfon satèl · lit i em va dir: "fes-lo servir per demanar ajuda i aconseguir-nos menjar". M'imagino la fam i la desesperació que un pare ha de sentir quan no pot alimentar els seus fills. I què hi ha dels nens que han perdut els seus éssers estimats i no tenen a ningú que es preocupi per ells? Em preocupo per molts nens que des de fa dies tenen tan poc.
 
Els camions d'UNICEF arribaran en els pròxims dies amb els articles essencials per als infants i les seves famílies. M'han dit que em quedi i treballi amb les autoritats locals i nacionals per distribuir-los immediatament. Espero que això ajudi.
 
Després de travessar la ciutat, vaig informar els meus companys de Manila amb la poca cobertura que vaig aconseguir en un lloc que vaig trobar. No cal avaluar més. Aquesta gent ho ha perdut tot. Necessiten de tot.
 

Ajuda les Filipines: com donar suport als infants i famílies afectades

Si vols col·laborar en aquesta emergència, pots fer-ho:

A través de la nostra pàgina web.
 
Enviant un SMS amb la paraulaUNICEF al 28028.
 
Trucant al 902 31 41 31.
 
En els següents comptes bancaris:
BBVA          0182 2370 40 0208517159
Caixabank  2100 5731 70 0200005001
Santander  0049 1804 16 2610410756
Banesto      0030 8301 78 0000046271
ING Direct   1465 0100 95 6000000000
 
* COST DEL MISSATGE 1,20 € ÍNTEGRE PER UNICEF. Vàlid per a Movistar, Vodafone, Orange i Yoigo. Nombre sense fins comercials. Operat per UNICEF n.atn.clt: 902080900 unicef.es. Informació legal i protecció de dades: unicef.es