Ètica i turisme: perquè el paradís no sigui un infern per a la infància

Per Dailo Allí, Cap de Premsa d'UNICEF España

A tot el món uns 150 milions d'infants s'han vist obligats a mantenir relacions sexuals forçoses o han estat víctimes d'altres formes de violència i explotació sexual. Alguns d'aquests abusos es produeixen en establiments hotelers de destinacions exòtics, ubicats en espais paradisíacs que es converteixen en un infern per a molts infatns que cauen en les xarxes de grups organitzats o empresaris sense escrúpols per la sabuda relació entre pobresa i vulnerabilitat.

Conscients de la seva responsabilitat per contribuir al desenvolupament econòmic i social de les comunitats, el 1998 diversos empresaris i experts turístics van decidir unir-se per crear un codi de conducta que els ajudés a lluitar contra aquest problema i així va néixer ECPAT (per les seves sigles en anglès), una xarxa d'organitzacions i de persones individuals que treballen conjuntament per a l'eliminació de la prostitució infantil, la pornografia infantil i el tràfic de nens i nenes amb finalitats sexuals.

El codi de conducta ECPAT està promogut per UNICEF i l'Organització Mundial del Turisme (OMT), entre d'altres organitzacions i fins al moment més de 1.000 empreses de 42 països l'han signat.

Totes aquestes empreses, incloses les catorze espanyoles que aquest divendres s'han sumat a la iniciativa en un acte organitzat per l'OMT a Madrid, s'han compromès a establir una política ètica corporativa contra l'explotació sexual comercial de nens i adolescents, a introduir una clàusula en els contractes amb proveïdors establint el seu rebuig ia proporcionar informació als turistes per mitjà de catàlegs, fullets, vídeos durant els vols, etiquetes en els bitllets o pàgines web.

Es tracta d'un enorme avanç que preveu la visió del turisme com a dinamitzador del desenvolupament i dels drets humans fonamentals, en línia amb els Objectius de Desenvolupament del Mil · lenni (ODM) de Nacions Unides.

Com va assegurar divendres passat Consuelo Crespo, Presidenta d'UNICEF Espanya, durant la seva intervenció en l'acte de clausura del I Congrés sobre Ètica i Turisme organitzat per l'OMT, en què 12 noves empreses espanyoles es van adherir al codi, "aquesta explotació es manifesta de moltes formes i té molts aspectes. Les víctimes estan esclavitzades per una cadena d'agents, en la qual tots obtenen beneficis d'alguna manera. Pot comprar-se un infant a una família, per 100 o 120 dòlars, i arribar-se a vendre a alguna organització per uns 15.000 dòlars.

"La realitat de l'explotació sexual infantil és difícil d'assimilar per als viatgers, ja que dista molt de la plaent sensació que vivim quan arribem a la recepció d'un hotel o quan ens estirem a la platja. Aquestes pràctiques-que ens tornen al pitjor de la condició humana-, es produeixen en el més absolut secretisme. Amb el beneplàcit dels que el practiquen i ho permeten, i el silenci dels que no tenen veu per denunciar-ho.

Tenint en compte que cada vegada viatgem més, i per tant la indústria turística s'enforteix al món, és una bona notícia saber que els empresaris del sector posaran els recursos que estiguin al seu abast per evitar qualsevol tipus d'abús.