El poder d'un SMS o d'una piulada

Per Raquel Fernández, Directora de Comunicació d'UNICEF Comitè Espanyol

Cada dia fem centenars de gestos, petits, grans, per una raó i per una altra, però potser no som conscients del que aquests gestos signifiquen en la vida d'un infant. Constantment estem demanant a milers de persones que facin coses: que enviïn un SMS, que difonguin informació o campanyes a través de les xarxes socials, que signin una petició, que participin en activitats que organitzem o que es facin socis d'aquesta organització lliurada a la infància. I milers de persones fan una o diverses d'aquestes coses.

A UNICEF sentim un agraïment molt profund cap a cadascuna d'aquestes persones, i per igual, perquè cadascun dels seus gestos té unes conseqüències reals per als infants que viuen en les condicions més difícils de la terra.

La suma de milers de SMS, juntament amb un altre tipus de donacions, donen, per exemple, aquests resultats per als nens castigats per la guerra de Síria:
  • 1.086.218 vacunats contra el xarampió dins de Síria i 1.367.651 a tota la regió.
  • 10 milions de persones amb accés a aigua potable dins de Síria i 312.710 als països que acullen refugiats.
  • 396.545 infants dins de Síria i 268.611 a la regió amb accés a suport psicosocial.
  • 289.928 nens dins de Síria i 176.061 en països veïns matriculats en programes d'aprenentatge.
Això no surt del no res. Fan falta moltsrecursos i un gran equipprofessional per poder cobrir les necessitats de milions de persones. I, com passa amb totes les coses, si els que poden posar els recursos per tallar una situació no coneixen aquesta situació, no faran res, ni tan sols pensaran a fer-ho perquè desconeixen la realitat sobre la qual podrien actuar.
 

Canviar realitats tots els dies

Informar públicament sobre aquesta realitat i difondre-la, aconsegueix que una societat sencera, i els seus òrgans legislatius i executius, sàpiguen que existeix una o altra situació: una piulada, un article en un diari, una notícia en un web, un post en un bloc, una entrevista a la ràdio, un mail, un reportatge en televisió... qualsevol forma de difusió estarà explicant una realitat i aconseguint dues coses: que tots aquells que llegeixin o escoltinpuguin ser conscients d'una situació (de vegades dramàtica per a milions de persones) i que, qui pugui i vulgui, contribueixi a canviar-la.

I s'aconsegueix canviar realitats tots els dies.

Amb signatures que reclamen canvis en polítiques i lleis, amb SMS que es transformen en ajuda humanitària, amb donacions regulars que sostenen programes de desenvolupament a llarg termini i intervencions immediates en emergències, amb reportatges en mitjans de comunicació que denuncien dures realitats que romanien ocultes, amb piulades que amplifiquen l'altaveu dels drets de la infància o que difonen campanyes perquè més gent participi... cadascun d'aquests gestos, gegant o minúscul però tots importants, mou ​​almenys una peça al trencaclosques que construeix oportunitats de supervivència i de desenvolupament per a un nen, una nena, per mil, 2.000, 300.000, un milió, diversos milions... aquestes vides són la suma d'aquests gestos.

Gràcies!