Educació inclusiva al Vietnam: el seu dret, la nostra responsabilitat

Post de Sandra Bisin, UNICEF a Vietnam.

Són les 9 del matí i en Nguyen Van Quy, dequatre anys, està assegut en una taula davant del seu professor favorit, en Nguyen Xuan Viet. Sobre la taula hi ha sis cartes on estan escrites diferents parts del cos: nas, boca, ull.

"On està el nas?", li pregunta en Viet. En Quy fa un cop d'ull ràpid a les targetes, somriu i assenyala amb el dit una carta. "Ben fet! Xoca la mà!". En Viet i en Quy aplaudeixen, la cara d'en Quy mostra un somriure d'orgull.

A en Quy li van diagnosticar autisme al néixer. La seva aparença és com la de qualsevol altre nen.

Fa més d'un any el van remetre al Centre de Recursos d'Educació Inclusiva de Da Nang i va ser inscrit en una escola bressol que proporcionava educació especial. Allà, al costat de dotze nens amb discapacitat intel·lectual, assisteix a classes adaptades a les seves necessitats específiques. Però hi ha esperança que aviat pugui assistir a una escola inclusiva i seguir classes d'educació regular amb un grup mixt de nens.

"En Quy ha fet enormes progressos en un temps molt curt. Fa tres mesos era una altra història. Les seves habilitats lingüístiques eren molt limitades: no era capaç de fer frases completes o reconèixer noms i números. Ara no noméspot llegir les paraules, sinó que també les potassociar a objectes de la vida real", diu en Viet.

En Viet es va graduar fa set anys per la Facultat d'Educació Especial a Ho Chi Minh. Es reuneix amb en Quy quatre vegades per setmana en sessions individuals de 45 minuts. Ha desenvolupat un pla d'aprenentatge individual per a en Quy per tal de seguir el progrés del nen. També es reuneix amb els pares d' en Quy un cop al mes per parlar sobre el seu desenvolupament.

"En Quy només té quatre anys i  veient el ritme del seudesenvolupament, estic segur que d'aquí a dos anys serà capaç de seguir l'educació regular", afegeix en Viet.

Conceptes erronis sobre els infants amb discapacitat

Segons dades del govern del Vietnam, hi ha al voltant de 1,3 milions d'infants amb discapacitatal país. Aquests nens s'enfronten a reptesimportants en la seva vida diària, com ladiscriminació, l'accés limitat a l'atenció sanitària bàsica i altres serveis públics.

Sovint hi ha una manca de comprensió cap a aquests nens amb necessitats especials.

"Hi ha un estigma i conceptes erronis cap als nens amb discapacitat i això dóna lloc a la marginaciódins de la pròpia família, en la comunitat, a l'escola i en la societat en general. Com a resultat, és probable que molts no assisteixin a l'escola i que, entre els més vulnerables, es donin casos de negligència, abusos i explotació", diu en Mitsue Uemura, cap del departament d'educació d'UNICEF al Vietnam.

Un estudi dut a terme pel govern vietnamita i UNICEF fa uns anys, va posar de manifest que més de la meitat dels nens amb discapacitat no tenen accés a l'educació. També va revelar que la gran majoria dels infants amb discapacitat al Vietnam no acaben l'educació primària. Altres informes mostren que només el sis per cent dels nens amb discapacitat completen l'educació secundària superior.

Educació inclusiva: el seu dret, la nostra responsabilitat

"Al Vietnam, els nens amb discapacitat han de tenir accés a una educació primària i secundària inclusiva i de qualitat en condicions d'igualtat amb la resta de nens a les comunitats on viuen. És l'obligació del govern garantir que disposin d'aquest dret i és la nostra responsabilitat donar-hi suport", afegeix en Mitsue Uemura.

En els últims anys, UNICEF ha promogut l'educació inclusiva per a nens amb discapacitat mitjançant la prestació de suport tècnic al Pla d'Acció Nacional de Vietnam per a l'Educació dels Nens amb Discapacitats, i al desenvolupament i l'aplicació de la llei per a les persones amb discapacitat. Com a resultat, els infants que van ser inicialment orientats cap a l'educació especial tindran ara més oportunitats d'unir-se a l'educació regular i, per tant, d'integrar-se en la seva comunitat.

El 2010 UNICEF va ajudar a elaborar manuals amb equips d'experts per donar suport als professionals a identificar la discapacitat infantil, promoure la intervenció primerenca, l'atenció i els serveis de protecció i la prestació de l'educació inclusiva per a nens amb discapacitat.

A més, més de 850 mestres i administradors escolars de tot el país van ser capacitats en educació inclusiva i ara han millorat els seus coneixements i habilitats en la matèria. A través d'aquesta formació van poder conèixer els diferents tipus de discapacitats i com treballar amb aquests nens per fer front a les seves necessitats individuals a les escoles i a les aules.

Les investigacions demostren que l'educació inclusiva condueix a millors resultatsd'aprenentatge per a tots els nens, no només per aquells que tenen discapacitat. A més promou la tolerància i permet la cohesió social, ja que genera igualtat de participació en la societat.