Bakearen Eguna


"Ez dago bakerako biderik: bakea da bidea".

- Mahatma Ghandi -

 
Urtarrilaren 30ean ospatzen da egun hau, hezkuntza zentroetan biolentziarik gabeko bake kultura ospatzera bideratua.

 

Tolerantzia, eskuzabaltasuna, elkartasuna, Giza Eskubideenganako errespetua, biolentziarik eza eta bakea urtarrilaren 30 honetan gogora ekartzeko arrazoi dira. Egun honetan, hezkuntza zentroek bakearen defendatzaile eta jatorri eta pentsatzeko modu desberdina duten pertsonen arteko ulermena bultzatzeko konpromisoa hartzen dute.

Egun horretan ospatzen da Mahatma Gandhiren heriotza urteurrena (India, 1869-1948), biolentzia eza eta injustiziaren aurrean bake erresistentzia defendatu eta ideia horiek defendatzeagatik hil zutena.

Zer ikasi dezakegu Bakearen Egunean?

Bake eta biolentziarik gabeko kulturan oinarritutako hezkuntzak gure ikasleei ezaguera, jokabide eta gaitasunak jasotzea ahalbidetzen die, irizpidedun hiritar global eta euren eta beste pertsonen eskubideenganako pertsona konprometitu legez euren garapena indartuz.

Bakearen Eguna biolentziarik eza, gatazken ebazpena eta elkarbizitza gai nagusi moduan izanik, Hezkuntza maila guztietan landu daiteke, Haur Hezkuntzatik Batxilergo arte.

 

 

Ezaguerak

Jarrerak

Gaitasunak

Haur Hezkuntza

 

  • Bake inguruan bizitzeak duen garrantzia eta biolentziak sortzen duen mina.
  • Bakearekin erlazionatutako emozioak: poztasuna, maitasuna, lasaitasuna.
  • Biolentziarekin erlazionatutako emozioak: haserrea, beldurra, sufrimendua.
  • Bakea, existitzen den zerbait lez, guk sortuz gero.
  • Bake inguru bat sortzeko interesa.
  • Gainerakoen sentimenduenganako ardura, enpatia garatzea.
  • Besteenganako errespetua.
  • Biolentzia erabili gabe frustrazioa adierazteko ahalmena.
  • Arazorik egonez gero, laguntza eskatzeko ahalmena.
  • Biolentziarik gabe harremanak izateko gaitasuna.

Lehen Hezkuntza

 

  • Gudak: arrazoiak, garapena eta ondorioak.
  • Gugandik gertu dauden gatazkak: gudekin dituzten desberdintasun eta parekotasunak.
  • Kontzeptuak: boterea, biktima, adiskidetzea, errepresalia.
  • Berreskuratze eta berregituraketa: aukerak eta mugak.
  • Gatazken bake-ebazpen prozesuetan parte hartzeko motibazioa.
  • Gainerakoen emozio agerraldiekiko tolerantzia, nahiz eta ados ez egon.
  • Biolentziaren biktimekiko errespetu eta enpatia, euren iritzi edo egoerak partekatu ez arren.
  • Biolentziaren biktimak babesteko gure esku dauden prozedura eta bideak erabiltzeko ahalmena.
  • Gatazken ebazpenerako gaitasunak.
  • Beste pertsona batzuen gatazketan bitartekotza egiteko ahalmena.
  • Autoerregulazioa, gugan eragina duten gatazketan emozio-kontrola.
  • Biolentzia eta gatazken artean desberdintzeko ahalmena.
  • Beste haur batzuen babes eskubidearen alde mobilizazioa.

Bigarren Hezkuntza

 

  • Gatazka bateko dinamiken identifikazioa.
  • Biolentziak kulturan duen eragina eta eragin sozialak.
  • Biktimak eta biktimizazioa.
  • Bake kultura eta biolentzia justifikatzen duten ideologiak.
  • Demokraziaren funtzioa eta bakearen babeserako hiritarren parte hartzea.
  • Gatazken ezagutzan sakontzeko interesa, “zuri-beltzeko” jarrerak ekidituz.
  • Estereotipo eta aurreiritzien inguruan hausnartzea.
  • Komunikabideen mezuen eta biolentzia edo gatazkaren azalpenen aurrean irizpide kritikoa.
  • Gatazkei irtenbidea emateko estrategia eraginkorrak martxan jartzeko ahalmena, norberarengan eragina duten egoeretan, zein gainerakoen arazoetan.
  • Bake inguruen sormenean lidergoa izatea.
  • Berdinen artean laguntzeko taldeen antolakuntza.

Aprendizajes sobre la paz, la no-violencia y el buen trato en Educación Infantil

ConocimientosActitudesCompetencias
  • La importancia de vivir en un entorno de paz y el daño que produce la violencia.
  • Emociones relacionadas con la paz: alegría, amor, tranquilidad.
  • Emociones relacionadas con la violencia: ira, miedo, sufrimiento.
  • La paz como algo que existe si nosotros la construimos.
  • Interés por contribuir a un entorno pacífico.
  • Preocupación por los sentimientos de los demás, desarrollo de empatía.
  • Respeto por los demás.
  • Capacidad para expresar la propia frustración sin recurrir a la violencia.
  • Disposición a pedir ayuda en caso de conflicto.
  • Habilidad para relacionarse de manera no violenta.

Aprendizajes sobre la paz, la no-violencia y el buen trato en Educación Primaria

ConocimientosActitudesCompetencias
  • Las guerras: causas, desarrollo y consecuencias.
  • Los conflictos en nuestro entorno cercano: parecidos y diferencias con las guerras.
  • Conceptos: poder, víctima, reconciliación, represalia.
  • Recuperación y reconstrucción: posibilidades y límites.
  • Motivación por participar en procesos de resolución pacífica de conflictos.
  • Tolerancia hacia las manifestaciones emocionales de otros, aunque no las compartamos.
  • Respeto y empatía hacia las víctimas de la violencia, aunque no compartamos sus circunstancias ni sus opiniones.
  • Disposición a utilizar los cauces y procedimientos a nuestro alcance para proteger a víctimas de la violencia.
  • Habilidades de resolución de conflictos.
  • Capacidad para mediar en los conflictos de otras personas.
  • Autorregulación, control emocional en los conflictos que nos afectan.
  • Capacidad para distinguir entre conflicto y violencia.
  • Movilización por el derecho a la protección de otros niños.

Aprendizajes sobre la paz, la no-violencia y el buen trato en Educación Secundaria (ESO, FP y Bachillerato)

ConocimientosActitudesCompetencias
  • Identificación de las dinámicas de un conflicto.
  • Implicaciones sociales de la violencia e impacto sobre la cultura.
  • Víctimas, victimarios y victimización.
  • Cultura de paz e ideologías que justifican la violencia.
  • El papel de la democracia y la participación ciudadana en la protección de la paz.
  • Interés por profundizar en el conocimiento de los conflictos, evitando posicionamientos de tipo "blanco o negro".
  • Disposición a reflexionar sobre los propios estereotipos y prejuicios.
  • Visión crítica frente a los mensajes de los medios de comunicación y sus representaciones o explicaciones de la violencia o el conflicto.
  • Capacidad de aplicar estrategias eficaces de resolución de conflictos en disputas ajenas o en situaciones que nos afectan personalmente.
  • Liderazgo en la construcción de entornos de paz.
  • Organización de grupos de apoyo entre iguales.

Bakearen Eguna jarduerak eta baliabideak

Más ideas sobre el Día de la Paz en el blog

Novedades en nuestro blog educativo

 

Esku-garbiketaren Mundu Eguna

Esku-Garbiketaren Eguna mundu osoan zehar ospatzen da urriaren 15ean, eskuak ura eta xaboiarekin garbitzea bezalako keinu soilak osasunerako duen garrantzia gogorarazteko. Ezagutu egun honetarako prestatu ditugun jarduerak eta baliabideak: ikasgelan nahiz on-line egin daitezke. Jarduera hauek gure ikastetxearen #UNICEFTantak kanpainaren parte izateko egokitu daitezke. 

JAKIN EZAZU GEHIAGO